Najveća pljačka u povijesti nikad nije razrješena
"Dobra večer. Mi smo policajci i došli smo zbog dojave o remećenju javnog reda i mira", tim riječima su dvojica kriminalaca započela najveću pljačku umjetnina u povijesti.
18. ožujka 1990. godine oko ponoći ušetali su se nikad identificirani pljačkaši u muzej Isabelle Stewart Gardner u Bostonu. Vezali su čuvare i opušteno, kroz sat vremena, birali umjetnine koje će odnijeti. Uzeli su ukupno 13 umjetnina, a procjenjuje se da je vrijednost ukradenih stvari viša od 500 milijuna dolara.
Najveća je to krađa privatnog vlasništva u svjetskoj povijesti.
Usprkos svim naporima američkih istraživača, usprkos nagradi od pet milijuna dolara za informacije o pljačkašima, slučaj do danas nije rasvjetljen.
Isabella Stewart Gardener bila je pomalo netipična bogatašica. Voljela je umjetnost i skupljala je vrhunska djela gdje god je stigla. U hrvatskim okvirima, najsličniji joj je Ante Topić Mimara, koji je također skupljao umjetnine.
Gardener je umrla davne 1924. godine, a iza sebe je ostavila bogatu kolekciju umjetnina i drugih vrijednosti. Muzej koji i danas nosi njeno ime nije mijenjao postav otkako ga je ona osnovala, a okviri ukradenih slika i danas stoje tamo. Prazni okviri čekaju povratak ukradenih slika.
Među ukradenim djelima je i Koncert nizozemskog slikara Johannesa Vermeera, trenutačno najskuplja ukradena slika svih vremena. Procjenjuje se da vrijedi oko 200 milijuna dolara. Pretpostavlja se da je Vermeer naslikao Koncert oko 1664. godine, a na slici nalaze se muškarac i dvije žene kako sviraju svatko svoje instrumente.
Koncert je poseban i po tome što je Vermeer u pozadini naslikao i dvije slike. Jedna od njih je Prokuratorica nizozemskog slikara Dircka van Baburena, nastala desetak godina prije Koncerta.
Američki FBI počeo je s intenzivnom istragom gotovo odmah nakon krađe, a sudjelovale su brojne ostale istraživačke agencije poput Scotland Yarda. Stotine svjedoka su ispitani, tisuće stranica izvještaja su napisane, ali konkretnih dokaza nije bilo.
Neki istraživači uvjereni su da su sva djela uništena i da zbog toga nikad nisu ni pronađena.
Prošle godine pojavila se snimka noći prije pljačke. New York Times tada je pisao da se na snimci pojavljuje jedan od čuvara što bi bacilo dodatnu sumnju na čuvare. Međutim, policijska istraga zaključila je da su čuvari nedovoljno maštoviti da bi izveli nešto takvo.