'Violine radim s ljubavlju, po receptu starom 400 godina'

Sanjin Strukić/PIXSELL
Radionica mu je u muzeju Franje Schneidera, on je totalni autoritet u svijetu izrade vrijednih instrumenata
Vidi originalni članak

Nema orkestra u Hrvatskoj u kojem glazbenici ne sviraju na mojim violinama ili violama. Tijekom karijere izradio sam više od 60 instrumenata i mogu reći da sam zadovoljan svojim poslovnim odlukama. Smatraju me cijenjenim majstorom i to je ono čemu sam se nadao kad sam ulazio u taj svijet, počinje priču Darko Stipešević (44), graditelj viola i violina.

Rodio se u Slavonskom Brodu, a od gimnazijskih dana živi i radi u Zagrebu. Rad s drvom pratio ga je od malih nogu jer se njegova obitelj bavila izradom ukrasnih instrumenata i drugih drvenih predmeta. Još u osnovnoj školi Darko je počeo svirati violinu, a upisao je muzički razred u gimnaziji te nastavio s glazbenim obrazovanjem. Zaljubio se u instrument, ali ne samo u njegov zvuk nego i u izgled.

Faca stoljeća Stefan Milenkovich: Sa 14 sam svirao pred papom

Nakon završetka srednje škole shvatio je da ne želi glazbenu karijeru nastaviti na muzičkoj akademiji nego se više vidi u izradi savršenih instrumenata. Zato je nakon gimnazije upisao obrt za graditelja glazbala. Odjel u Glazbenoj školi Pavla Markovca u to vrijeme vodio je cijenjeni graditelj instrumenata svjetskoga glasa Slavko Domitrović, za kojega kažu da je ujedno najbolji hrvatski graditelj violina.

"On je bio dobra duša, ali vrlo zatvoren, introvertan tip. Bio je radoholičar, a prvih šest mjeseci jedva da mi se obratio dok sam dolazio na praksu u ovu radionicu. Znao sam ondje sjediti cijeli dan a da mi se doslovno nije ni obratio. Računao je valjda da ću, kao i mnogi prije mene, jednostavno odustati i otići. Tek nakon šest mjeseci shvatio je da sam još tu, pa mi je počeo pomalo davati sitne zadatke. Nama su na popravak dolazili instrumenti iz cijelog Zagreba, ne samo za orkestre nego i glazbene škole. Uvidio sam da se on time ne želi baviti i da mu je mrsko, pa sam se ponudio i počeo odrađivati taj dio posla. Usput sam učio od njega kako stvoriti savršeni instrument. Imao sam 19 godina", prisjeća se Darko.

Tijekom naukovanja sagradio je nekoliko instrumenata i uvidio da uz puno ljubavi prema tom poslu doista ima i talent. Uz majstora Domitrovića i njegove upute polako je stasao u vrhunskog stručnjaka.

"On mi je pokazao sve što je znao i zaista sam uživao učeći od njega. Iako je bio povučen i introvertan, moram istaknuti i da je bio vrlo pošten čovjek. Naime, uz njega sam uvidio da u našoj struci postoje kriminalci koji se nadaju lakoj zaradi, kao i u poslu s automobilima ili umjetninama. Primjerice, pojedini profesori su roditeljima prodavali loše instrumente", kao da kupujete krntiju od auta, ušminkate je i prodate za više novca naivcima.

Do prije 15 godina tu se vrtio strašan novac i to policiju nije osobito zanimalo. Da bi se nešto pokrenulo, roditelj bi trebao protiv profesora pokrenuti privatnu tužbu, a to se nikome nije dalo. Takvi lopovi znali su dolaziti k nama u radionicu i pokušavali majstora Domitrovića natjerati da surađuje s njima na način da druge uvjerava kako je riječ o kvalitetnim instrumentima ili da tvrdi kako ih je on restaurirao. Mi smo uvijek takve odbijali jer držimo do struke, a tijekom godina uz ostale kolege uspjeli smo nekako taj talog i kriminal minimalizirati", objašnjava on dodajući kako je i globalizacija pripomogla.

"Danas postoje društvene mreže. Prevariš klinca jedanput ili mu prodaš loše žice, on će to objaviti i više njemu ni njegovima nećeš prodati ništa. To je za nas dobro, za kriminalce je loše, ali konačno smo postigli da je sve javno i transparentno, kako bi i trebalo biti", objašnjava on.

INOVATIVNO GLAZBALO Poslušajte kako zvuči violina napravljena od paukove svile

Kaže kako, za razliku od ostalih obrta koji strahuju od kineskih proizvoda, u ovom poslu to nije slučaj.

"Ljudi naručuju instrumente i gudala iz cijelog svijeta, pa tako i iz Kine. Kineska glazbala imaju širok spektar kvalitete i uvjeravam vas da vrhunskim glazbenicima nije stalo samo do imena proizvođača, nego do kvalitete instrumenta i zvuka. Kinezi u izradi koriste isto drvo kao i drugi proizvođači, paze na kvalitetu i, zanimljivo, u ovom poslu nema kopiranja. Ne može se kopirati nekog majstora. Određeni instrument je ili nije njegov rad. Nikoga od ozbiljnih glazbenika ne možete nagovoriti da svira na smeću, pa onda zašto bi netko platio 80.000 funti za violinu koju može kupiti od Kineza za 5000 funti, a jednake je kvalitete? Taj instrument koji ima višu cijenu samo zbog imena graditelja za glazbenika ne znači gotovo ništa. Njima je važna samo besprijekorna izvedba. Uostalom, Česi i Poljaci imaju veliku graditeljsku tradiciju, pa se i kod njih mogu nabaviti kvalitetni instrumenti prihvatljivije cijene", kazao je Stipešević nastavljajući svoju životnu priču.

Nakon završetka naukovanja kod majstora Domitrovića dobio je priliku godinu dana učiti i usavršavati se u njemačkoj radionici Johannesa Galića u Reutlingenu.

Nastavak na sljedećoj stranici...

"Vratio sam se u Hrvatsku, no nisam imao posla. Nisam se želio vratiti u Slavonski Brod, pa sam počeo tražiti bilo kakav posao. I naletim u oglasniku da kipar traži nekoga tko zna raditi s drvom da mu pomogne u poslu. Javio sam se i došao kod Josipa Koprive, poznatog drvoresca. Kod njega sam radio oko godinu dana, no nisam se našao u tom poslu. Pomoglo mi je jer sam naučio i vidio što sve možeš s drvom, ali taj posao imao je previše slobode, neodlučnosti i odluka u posljednji čas. Recimo, dođeš ujutro na posao jer ste planirali izraditi skulpturu, a već za sat vremena to sve ide u smeće i radi se nešto posve drugo. Nisam to mogao. Jednog dana jednostavno nisam došao na posao i tu je bio kraj naše suradnje. No baš u to vrijeme Glazbena škola Pavla Markovca znala je da se majstor Domitrović sprema u mirovinu, a novi ravnatelj škole postao je profesor Alojzije Seder, veliki zaljubljenik u gradnju glazbala", priča Stipešević dodajući kako je tad u dogovoru s profesorima odlučio pomagati u radionici majstora Domitrovića.

MLADA NADA Tara: Moj zadatak za NASA-u bio je lansiranje rakete na Mars

Shvatio je da od popravka glazbala može sasvim solidno živjeti. U međuvremenu Domitrović je otišao u mirovinu, naslijedio ga je profesor Seder i Darko Stipešević postao je zaposlenik radionice.

Erna Schneider Nikolić odlučila je 1983. godine svu ostavštinu svog oca Franje darovati Gradu Zagrebu.

"Uvjet darovanja bio je da se osnuje škola za graditelja glazbala, stvori muzej Franje Schneidera i u tome muzeju zaposli graditelj glazbala kao osoba koja će se brinuti o njegovoj ostavštini. Grad je muzej 1984. godine smjestio u Školu Pavla Markovca i tako sam ja dobio u zadatak prenositi naslijeđe tog našeg velikana te odgajati nove generacije graditelja glazbala", objašnjava Stipešević, koji se s radošću i ponosom prihvatio tog posla.

O Franji Schneideru Darko prije donacije ništa nije znao, osim osnovnih informacija koje je čuo od Sedera i Domitrovića. Nakon donacije obitelji donijeli su kutije pune pisama, fotografija i nacrta te nešto instrumenata. Darko je počeo istraživati i oduševio se. Franjo Schneider rodio se u obrtničkoj obitelji kraj Daruvara 1903. godine. Imao je samo 13 godina kad su ga poslali bratu u Đakovo da izuči zanat za urara, no nije mu išlo. Nakon samo nekoliko mjeseci odlazi drugom bratu u Pečuh.

"Ondje ga je primijetio poznati majstor graditelj glazbala Janoš Lenhardt. Uzeo ga je za naučnika. Zapažene radove, violine, Franjo je slao na natjecanja u Budimpeštu već kao 15-godišnjak, a pet godina poslije otišao je kao naučnik u radionicu Pala Pilata, glasovitog majstora. Nakon dvije godine zbog nostalgije vraća se u Pakrac, kamo se obitelj preselila iz Daruvara, a potom svi odlaze u Zagreb", navodi Stipešević.

Schneider vrtoglavo napreduje. Otvorio je trgovinu, pa radionicu i zatim tvrtku koja se bavila proizvodnjom glazbala, a sve pod njegovim imenom, koje je postalo brend. Stječe veliko bogatstvo, prvi u Zagrebu 30-ih godina vozi BMW, a u tvornici zapošljava 35-40 radnika.

"Tijekom Drugog svjetskog rata nastavio je raditi u tvornici. Cijela njegova obitelj bila je izrazito apolitična, a u to vrijeme žice za instrumente prodavali su samo on i jedna trgovina u Njemačkoj. Na kraju rata osudili su ga na smrt zbog suradnje s neprijateljem, no to je samo bio paravan za oduzimanje imovine. Sve su nacionalizirali. Obitelj je platila vlastima posljednjim novcem koji je imala, pa su ga pomilovali i odredili mu četiri godine zatvorske kazne, koju je izdržao u Popovači", nastavlja Stipešević objašnjavajući kako je Schneider tad krenuo od nule.

Priče iz 'rupe' HNK Moramo biti oprezni, u zanosu lomimo skupa glazbala

Do zatvorske kazne bio je utjecajan član društva. Živio je za posao, a njegov sin Alfred pričao je kako je rijetko spavao i jeo te zbog toga fizički bio u lošem stanju. Iz zatvora je izašao boljeg zdravlja nego što je u njega ušao. Prije zatvora sanjao je o otvaranju škole za graditelje glazbala, ali nije stigao zbog posla. Nakon zatvora vlast mu to nije dopuštala. Tvornicu su mu također nacionalizirali i nazvali je Muzička naklada, ali kvaliteta tih instrumenata nije bila na cijeni. Tijekom pretvorbe tvrtka je potpuno propala.

"Schneider je nakon zatvora u Šenoinoj ulici otvorio radionicu za popravak i izradu glazbala. Intenzivno se druži s velikim glazbenicima poput čelista Antonija Janigra i Rudolfa Matza ili violinista Zlatka Balokovića. Izradio je mnoge alate za poboljšanje zvuka instrumenata. Već 1964. osjeća prve znakove bolesti. Izlaskom iz bolnice s velikim je elanom počeo raditi na dvije violine, violi i violončelu. Nije stigao dovršiti taj rad. Umro je 1966. godine od raka prostate", govori Stipešević dodajući kako je Schneiderovu ideju o školi ipak provela njegova kći Erna.

"Svake godine primamo najviše dva učenika koji se za ovaj posao mogu opredijeliti još u osnovnoj školi, no preduvjet je završena osnovna i glazbena škola. Trudim se sa svojim učenicima imati kvalitetan i otvoren odnos i zaista mi je stalo da im prenesem svoje znanje", objašnjava Stipešević. Interesa ima, ima i posla. Svakog dana ima najmanje 50 poziva glazbenika kojima trebaju sitni popravci na instrumentu, ili žele kupiti baš njegovu violinu ili violu.

"To je slično poslu veterinara. On donese violinu i kaže da mu ne zvuči kako bi trebala. Na meni je da provedem dijagnostiku i otkrijem u čemu je problem, jer violina ne zna govoriti, a vlasnik samo uočava da nešto ne štima, ali ne zna odrediti što. Takvi poslovi odvlače me od onoga što najviše volim, a to je gradnja, osobito viola. Obožavam krenuti od nule i stvoriti novi instrument. Za mene taj posao prođe u hipu. Dok za gradnju jednog instrumenta treba barem 270 sati, to je posao u kojem ti proleti cijela noć da ni ne primijetiš", objašnjava on dok mu oči blistaju.

Posao je, kaže, vrlo težak i naporan jer u ruci drži dlijeto ili drugi alat više sati u komadu. Stoji se satima, pognut u teškoj pozi.

"Kod nas se radi kao što se radilo i prije 400 godina. Naš tradicionalni način izrade svakako pridonosi kvaliteti instrumenata, pa to privlači i klijente", pohvalio se za kraj.

Posjeti Express