Anja Rupel: "Nisam htjela biti seks simbol"
Te 1983. novi val je već polako gubio zamah. Slovenski bendovi, poput Buldožera, Pankrta i Lačnog Franza već su odavno bili afirmirani. Najmlađi među njima Laibach iza sebe je već imao i kaznenu prijavu jer su provocirali tadašnje organe vlasti ikonografijom koja je podsjećala na nacizam. A onda su se na slovenskoj glazbenoj sceni pojavili neki sasvim novi klinci. Naoko bezazleni tinejdžeri longplejku su nazvali jednostavno po imenu benda i po orvelovskoj 1984."Videosex 84". Četvorka u kojoj je, uz Janeza Križaja, Anju Rupel i Matjaža Kosija, vođa benda bio Iztok Turk, koji je tek navršio 18 godina, debitirala je s lepršavim notama odsviranim na sintesajzeru. Kao apsolutni hit s tog albuma izdvojila se najprije plesna "Detektivska priča", vesela pjesmica u kojoj su pjevali o djevojci – serijskoj ubojici – koja žrtvama reže ruke i sprema ih u hladnjak. Odmah za njom tadašnja omladina plesala je uz pjesmu "Moja mama", nemajući pojma o čemu je riječ u pjesmi jer ju je Anja otpjevala na slovenskom. Njezin tada više dječji nego li ženski sopran opjevao je samoubojstvo zbog postporođajne psihoze.
Od ostalih pjesama tu je bilo još nekoliko uspješnica, poput "U sjeni exotičnih trava", "Ana" i "Kako bih volio da si tu", koje su tematizirale homoseksualizam, travestiju, masturbaciju... Neki od tih hitova našli su se ovih dana ponovno na albumu nakon 30- ak godina. Ovaj put na samostalnom CD-u "Opus", koji je pjevačica Anja Rupel objavila potkraj prošlog mjeseca, povodom 50. rođendana. Pjesmu "Kako bih volio da si tu" otpjevala je s Davorom Gopcem, a novi aranžman napisao je opet Iztok Turk: "Bila je to tzv. ‘muška pjesma’ i ja sam u njoj bila samo prateći vokal pa sam je baš zato htjela konačno otpjevati, ali mi je zato trebao duet. Kad su me pitali s kim bih to otpjevala, odmah sam se sjetila Davora jer mi je uvijek bio simpatičan. Volim njegov vokal i zapravo je potpuna suprotnost mojem vokalu", kaže Anja Rupel koja je upravo s Videosexom u bivšoj državi stekla najveću slavu i epitet seks-simbola.
Nakon raspada Jugoslavije neko se vrijeme izvan Slovenije o njoj nije znalo gotovo ništa. Bend je nastavio s radom i 90- ih, no ubrzo su se razišli, a ona je nakon dulje pauze pokrenula uspješnu solo karijeru, ali unutar granica matične države. Starija publika izvan Slovenije i danas je pamti kao seks-simbol ‘80-ih. "Ja pak stalno tvrdim da je ta fama oko Videosexa oduvijek bila pretjerana. Kad smo objavili prvi album, imala sam jedva 16 godina, nosila sam kratku kosu i bila odjevena u kostim. Tko tako zamišlja seks-simbol?", kaže danas pjevačica na besprijekornom hrvatskom jeziku prisjećajući se da je na prvi koncert u životu putovala vlakom, a u pratnji benda bila je i njezina mama. "Naravno, nije mi dopustila da putujem bez nje iako smo zajedno dugo tajile pred tatom da sam počela pjevati u bendu", prisjeća se početaka profesionalne karijere. Odrasla je u građanskoj obitelji dvoje glazbenika.
Majka je nekoć bila pjevačica i nastupala je na festivalima Slovenske popevke. Otac Fedja Rupel, inače stariji brat slovenskog političara, sociologa i diplomata Dimitrija Rupela, koji se zalagao da Hrvatska uđe u EU zajedno sa Slovenijom, od 1964. predaje flautu na ljubljanskoj Glazbenoj akademiji. Anjin otac je i danas profesor na akademiji i odgojio je mnoge generacije slovenskih flautista, pa je i Anja završila osnovnu i srednju glazbenu školu. Stoga nije bio nimalo oduševljen kad je saznao da mu kći pjeva u synth-pop bendu. Anja je u Videosex ušla 1983. nakon vrlo neobične audicije. Usred zime saznala je da neki dečki trebaju ženski vokal. Nije imala pojma o kome je riječ pa se našla s njima nakon telefonskog razgovora te kaže kako taj trenutak neće zaboraviti dok je živa. "Stanovala sam tada na Prulama uz Ljubljanicu, a dogovor je bio da će me netko od njih čekati na drugoj obali. Kad sam došla do pola mosta, vidjela sam s druge strane neki čudni dvojac – jedan jako visoki i jedan jako niski tip s kapama nabijenim do očiju. Prepala sam ih se, ali je bilo kasno da odustanem.
Odveli su me k jednom od njih kući, zatvorili me u jednu sobu i pustili mi sto puta jednu te istu melodiju dok je nisam upamtila. A onda su mi dali tekst i rekli da otpjevam. Snimili su me i rekli da mogu ići", kaže. Desetak dana kasnije javili su joj da je primljena u bend: "Kasnije sam preslušala te snimke i bile su stvarno užasne. Grozno sam otpjevala, ali vjerojatno im se nije javilo baš tako puno djevojaka na audiciju pa nisu mogli ni puno birati." Iztok Turk i Janez Križaj u to su vrijeme surađivali s Laibachom, koji je već imao status kultnog benda. Pripadali su pokretu "Neue Slowenische Kunst", koji je objedinjavao grafičku, scensku, glazbenu i filmsku sekciju, pa je tako i imenu benda kumovao Dejan Knez, bivši član Laibacha. "Znali su dobro da je za uspjeh potrebna kvalitetna glazba, ali i imidž jer se prodaje sve u paketu. Iztok je išao u školu za primijenjenu umjetnost i on je za svaki spot i za svaki album smišljao i naš outfit. Zato smo se odijevali u odjeću kakva se nosila 40-ih godina prošlog stoljeća. Nina Sever koja se pridružila bendu na klavijaturama i ja bile smo silno nesretne jer smo stalno nosile nekakve kostime i sakoe", prisjeća se Anja.
Naročito ju je brinulo što će reći obitelj i profesori kad čuju da je članica benda koji se zove Videosex i da ne pjevaju čedne pjesmice. Danas o njima govori s osmijehom: "Da, neki od tih tekstova su stvarno grozni i tužni. Danas kad sam i sama majka, tekst pjesme ‘Moja mama’, koji govori da je na ‘štriku skončala’, čini mi se užasnim. Sigurna sam da danas takvi tekstovi više ne bi prošli ni na jednom slovenskom radiju, čak ni na privatnim radio stanicama. Istina, naše pjesme su bile malo čudne i nastrane, ali nitko nije postavljao nikakvo pitanje niti je bilo zabrana." Kad je Laibach objavio album "Let It Be" 1988. godine, obradili su hit Beatlesa "Across The Universe’, a pjesmu je otpjevala Anja Rupel. Spot je prikazan tada na MTV-ju, a slovenska pjevačica postala je prva žena iz bivše Jugoslavije koja se pojavila na tom programu, koji se u ono vrijeme na ovim prostorima nije mogao ni gledati. Videosex je u međuvremenu objavio još dva albuma, a onda su došle 90-e.
"Ni jedna okolnost nam nije išla na ruku. Ja sam u to vrijeme već bila u dugoj vezi s Iztokom Turkom, koja se nakon gotovo deset godina počela raspadati. Počeo je rat, raspala se Jugoslavija, više nije bilo tržišta, a bend je trpio jer Iztok i ja nismo mogli odvojiti privatno i poslovno. Iako smo 1992. objavili zadnji CD ‘Ljubi in sovraži’, to je za mene bilo pravo mučenje. Zadnje dvije godine provela sam uglavnom plačući u studiju jer ništa što sam napravila nije bio dovoljno dobro", prisjeća se Anja traumatičnog razlaza. Kad je konačno sve bilo gotovo, počela je raditi na nacionalnom radiju te je dobila posao na prvoj slovenskoj privatnoj TV postaji. "Bila sam uvjerena da je moja glazbena karijera završila. Naučila sam raditi u ekipi s kojom sam proživjela formativne godine i sve to je jako utjecalo na mene pa se nisam mogla uopće zamisliti kao solo pjevačica bez benda", kaže.
A onda se ipak predomislila. "Počela sam ponovno hodati s Alešom Klinarom, s kojim sam bila još u srednjoj školi. On se glazbom bavi od 13. godine i u to vrijeme je imao bend Agropop. Počeo me je nagovarati da se vratim muzici i da će mi on napisati glazbu. No kako sam odrasla na jazzu, funku i elektro-popu, odbijala sam takvu mogućnost. Na kraju sam popustila i rekla mu da pristajem samo ako napiše nešto što će mi se sviđati", govori Anja. Dvije godine kasnije nastao je prvi disco-funky hit "Lijep je dan", koji je uvršten na njezin prvi solo album "Odpri oči" iz 1994. Od tada je objavila pet albuma, a prva je u Sloveniji zapjevala i duet s pokojnim Tošem Proeskim. "Bilo je to 2004. On je te godine nastupao na Eurosongu za Makedoniju, a ja sam pripremala album. Aleš je napisao glazbu za pjesmu ‘Skrajni čas’ i rekao da je čuje kao duet. Nisam imala ideju s kim bih je otpjevala osim s Tošom jer sam odmah vidjela da je riječ o velikom talentu. Tada još nije bio tako poznat izvan Makedonije, a u Sloveniji još nitko nije znao za njega.
Kontaktirali smo ga preko Dallas Recordsa, poslali mu pjesmu i čim ju je čuo pristao je. I ta je pjesma ubrzo postala hit", kaže pjevačica kojoj je to jedan od ukupno tri dueta u karijeri. U međuvremenu postala je i mama. Danas su Aleš i Anja roditelji 13-godišnje Lune koja se ne namjerava baviti pjevanjem. Ali zato pleše.Izvrsna je i često odlazi na natjecanja u inozemstvo, a povijest se ponavlja. Danas ja nju pratim onako kako je nekad mene pratila moja mama. Iako ponekad prigovara, sretna je jer joj na putu dobro dođem kao bankaobjašnjava Anja. Na pitanje je li Luna razlog zašto od 2009. nije objavila ni jedan album, Anja odgovara: "Naravno, kad postaneš roditelj, promijene se prioriteti pa sam se više posvetila pisanju tekstova. No opet se preklopilo nekoliko razloga. Glazbena scena u Sloveniji posljednjih se godina jako promijenila. Danas su narodnjaci preplavili eter i zauzeli prostor, a ako ne sviraju narodnjaci, onda se pušta isključivo hrvatska zabavna glazba. Slovenski urbani pop je nestao, a u Sloveniji su najveće zvijezde Jelena Rozga, Severina i slični. Osim toga, smanjila se kupovna moć, CD-i jedva da se i prodaju te mi se činilo kao da mi je svaki sljedeći prvi u životu. Ovaj CD s 21 pjesmom je presjek mojeg dosadašnjeg rada, a Aleš me ponovno natjerao u studio pa su tu i četiri nove skladbe koje su, vjerujem, odličan uvod u novi album."