'Every Loser' : Eksplozivni album između tamne strane slave i klimatskih promjena

DPA/PIXSELL
I dalje on vraški dobro pliva u vremenima koja su komercijalizirala punk do te mjere da se Green Dayu možemo tek gorko nasmijati
Vidi originalni članak

Da Iggy Pop ne namjerava tako brzo sagorjeti, iako je punk odavno u raljama kapitala, bilo je jasno kad je izdao pomireni, za njega atipično smireni jazzy album ''Free'' (Caroline International i Loma Vista, 2019.). Nevjerojatno kulerske osobnosti i neujednačene diskografije tijekom gotovo šezdeset godina karijere vidio je sve - gadne gažerske početke s The Stoogiesima u Detroitu, dobru berlinsku vezu i razumijevanje s Davidom Bowiejem, vlastite uspone i padove, gubitke, autodestrukciju i probleme s drogama, da bi u poznijoj dobi u kućnom ogrtaču recitirao Dylana Thomasa. Mladenačku tvrdoglavost i mačizam Johna Waynea, u iskusnijim su godinama zamijenili refleksija, dobra zezancija, ali i odbijanje standardnog podvlačenja moralne crte između dekada. O prihvatljivosti i neprihvatljivosti ponašanja, naknadnoj kolonijalnoj svijesti, u velikom intervju New York Timesu odgovara jednoj od njihovih perjanica, Davidu Marcheseu, hladno i distancirano, bez potrebe za silnim objašnjenjima. Uostalom, kad je u drugoj polovici sedamdesetih tumarao Berlinom i njegovim zonama, na ulicama su bili starci koji su uspjeli preživjeti, dezerteri, tvrdoglavi umjetnici i vrlo malo djece. S druge strane, nerijetko shvaćen kao sirov, manje ozbiljan dio povijesti rock'n'rolla, Iggy Pop itekako poznaje sve zamke slave. Kad maknemo masku, pramenove i goli torzo, pred nama je kompleksan umjetnik koji nije bitan jer je preživio, nego jer i dalje ima iskru salingerovskog bijesa, znatiželje i romantičarski duh.

Prisjećajući se sedamdesetih i osamdesetih, ističe da je to bilo razdoblje kad su u njega uglavnom buljili, a nisu ga previše razumjeli. Oduvijek ga zanima šira perspektiva jer rock nije isključivo muški klub. Stoga ni ne čudi susret u New Yorku s Bowiejem, koji će kasnije rezultirati s ''The Idiot'' (RCA, 1977.) i ''Lust for Life'' (RCA, 1977.) te obilježiti i devedesete u soundtracku Boyleova ''Trainspottinga'', postajući prepoznatljivom referencom. Grublji zvuk i agresija mijenjaju se nakon ''Ready to Die'' (Fat Possum, 2013.) sa Stoogesima. ''Post Pop Depression'' (Caroline International i Loma Vista, 2016.) najavljuje kraj i otvara prozor kroz sve etape karijere pa nakon melankoličnoga garažnog rocka izlazi sumorniji, spomenuti ''Free''. Starenje, smrtnost i gubici nisu fatalistički i ogoljeni poput Bowiejeva ''Blackstara'' ili Cohenova ''You Want it Darker''. Sve je opuštenije i krojeno po mjeri njegova protagonista, onoga koji vješto pliva između eksperimentiranja i prijemčivosti široj publici. Zadnji, 19. album ''Every Loser'' (Atlantic i Gold Tooth, 2022.) nastavlja ispunjavati vremeplov, no ponovno udarajući u posve drugom, a opet poznatom smjeru hard rocka.

Producent Andrew Watt, slično kao i na zadnjem Ozzyjevu albumu ''Patient Number 9'' (Epic, 2022.), u središte stavlja melodioznost, ali i okupljanje teške artiljerije od Chada Smitha (Red Hot Chilli Peppers), Duffa McKagana (Guns'N'Roses), Davea Navarra (Jane's Addiction) do preminulog Taylora Hawkinsa, bubnjara Foo Fightersa. Iggy nam u kratkom, eksplozivnom albumu već na prvoj, punkerski nabrijanoj stvari ''Frenzy'', daje do znanja tko je i gdje su mu korijeni (no pricks i douchbags): ''Got a dick and 2 balls, that's more than you all (...). My mind is on fire, when I oughta retire?''. Sjećanja, ona na ovisničke dane, nastavljaju se i u idućoj ''Strung Out Johnny'', da bi nas himnična balada ''Morning Show'' uputila na jednog mnogo refleksivnijeg kantautora, umornog od slave, krhkog, ali profesionalnog: ''I'm crispy on the outside, And juicy where I cry". Stvari poput ''All the Way Down'' i ''Neopunk'' zazivaju nasljeđe i klasike žanra, ali i na kritičku oštricu unutar koje se danas broje rekordi prodaje i blještavi automobili, dok je bunt sveden na libertarijansku konfekciju. Čudno hvatanje u koštac sa suvremenošću dok sviraju ''Comments'' ili ''New Atlantis'' vrte se između toksičnosti slave i klimatskih promjena. Pomalo gotička ''The Regency'' o tamnoj strani glazbene industrije zatvara vrtuljak utjecaja, autorefleksije, pa i brzinske početnice za one koji će Iggyja možda prvi put čuti na ''Every Loser''.

I dalje on vraški dobro pliva u vremenima koja ne samo da su komercijalizirala punk do te mjere da se Green Dayu možemo tek gorko nasmijati, nego i postavljaju mnogobrojna ograničenja za one koji na taj diktat promidžbene papazjanije ne pristaju. Nadmetanju brojevima, ali i načinu uživanja u glazbi koji je sve manje zajednički, nasreću prkose žilavi starčići od Davida Crosbyja, Willieja Nelsona, Ozzyja Osbournea do Iggyja Popa. Žive kako najbolje znaju, živciraju ih male i velike stvari, internetski trolovi i nagomilani dugovi, duboko svjesni da i taj nesretni ''every loser needs a bit of joy''.

Posjeti Express