Krijumčari ljudi: Ljudi s policijskim dosjeima koji izbjeglice voze u smrt
Dok ga majka opisuje kao 'ludog' za automobilima, supruzi i kćeri Metod G., poznatiji kao Mitko, dobar je otac i suprug iako je rijetko kod kuće. Za ostatak Europe Mitko je, kako piše Spiegel Online International, djelomično odgovoran za smrt 71 izbjeglice pronađene u kamionu u Austriji. On je krijumčar ljudima.
Majka mu živi u Lomu, gradu koji se nalazi na sjeverozapadu Bugarske. Njezin sin zajedno s još četiri osumnjičenika proveo je nekoliko posljednjih dana u pritvoru. Mitko tvrdi da je nevin. I njegova majka kaže da Mitko nikad nikome ne bi poželio zlo, a kamoli smrt ljudi. Sina nije vidjela već neko vrijeme, ali je svjesna da su ljudi tamo gdje on živi uključeni u unosne poslove s izbjeglicama. "Nije ni čudno", kaže ona, "da siromašni Bugari pomažu izbjeglicama širom europskih granica. Sirijci su posebno dobri ljudi. Oni imaju novac kako bi platili takve izlete“.
Nedaleko svojeg odredišta, 59 muškaraca, osam žena, tri dječaka i jedna 1,5-godišnja djevojčica ugušili su se u kamionu. Pronađeni su na autoputu, oko 50 kilometara udaljeni od Beča.
Raspadajuća tijela pronađena su u hladnjači marke Volvo koji se nekada koristio za prijevoz smrznute piletine. Zaposlenik ASFiNAG-a, austrijskih autocesta, pronašao je kamion na odvojku autoputa misleći da je parkiran jer je pokvaren.
Ljudski previd i glupost
Izbjeglička kriza koja potresa Europu, situacija je u kojoj je krijumčarenje ljudima postalo jako isplativ posao u kojem se po čovjeku može zaraditi između 300 i 400 eura za put od Budimpešte do Beča u kamionu, iako karta za vlak košta manje od 50 eura.
Postoji nekoliko naznaka da smrt 71 osobe u kamionu nije bio planirani zločin nego je vjerojatno posljedica propusta koji se može ponoviti u svako vrijeme, ako se nešto ne promijeni.
Naime, tisuće ljudi svakodnevo dolazi u Europu. Samo u prvih osam mjeseci ove godine, gotovo četvrt milijuna ljudi došlo je morem u Grčku, uključujući mlade muškarce, obitelji, trudnice i djecu iz Sirije, Iraka, Egipta, Eritreje, Sudana i drugdje. Mnogi su pobjegli od bombi i terorizma te su pripremili i iskoristili svoj novac kako bi život dali u ruke drugima.
Trenutno putovanje od Sirije do Njemačke košta najmanje 2500 eura po čovjeku, pa se procjenjuje da tržište krijumčarenja ljudima godišnje 'pokupi' nekoliko milijuna eura. Organizacija Migrantske datototeke, konzorcij novinara iz 15 europskih zemalja, procjenjuje da su migranti krijumčarima od 2000. godine platili oko 16 milijardi eura. U dobit je uključena regrutacija, kapetan broda, posrednik, ljudi koji ilegalno iznajmljuju apartmane, izviđači i 'perači' novca. Metodi G. iz Bugarske logističar je iz sjene, piše Spiegel.
Politički kaos plodno je tlo za krijumčare koji svoje klijente prevoze u tri glavna pravca: preko Mediterana iz Sjeverne Afrike do Italije ili Španjolske, preko istočne kopnene rute iz Turske do Bugarske te preko zapadnog Balkana iz Grčke, pa preko Makedonije, Srbije i Mađarske.
Posljednji pravac je trenutno omiljen jer su granice u Makedoniji i Srbiji pretrpane. U usporedbi s istočnim putem, to je skuplje, ali pravac preko Bugarske postao je manje privlačan nakon što je Sofija poslala 1500 policajaca kako bi učvrstila granicu s Turskom.
Priča o Metodu G. pokazuje da je za mladića poput njega primamljivo zaraditi novac u vrtlogu kaosa u regijama zapadnog Balkana.
Metodi je odrastao u romskoj četvrti Lom, u pustom bugarskom gradu s 24.000 automobila, kamp kućica i zahrđalih kamiona koji se nalaze na pješčanom putu koji vodi do njegove obiteljske kuće. To je jedna od najsiromašnijih EU regija u kojoj krijumčari pronalaze svoje pomagače. Mnogi vozači koji prevoze izbjeglice i migrante na njihovom putu dolaze upravo odavde.
Metodi je bio miran dječak, kaže njegova obitelj. Napustio je školu nakon drugog razreda srednje škole, kad je počeo kupovati i popravljati automobile, te ih zatim preprodavati. „Kao i svatko ovdje“, kaže njegova majka Goranka.
Mitko ima 29 godina i najstariji je od njezine trojice sinova. „On je dobronamjeran i plemenit, ali je oduvijek bio malo lijen“. Suprug joj je građevinski radnik, kao i njezina dva mlađa sina. Obitelj mjesečno raspolaže s ukupno 500 eura.
Godinama poznati policiji
Mitko je sramežljiv, kaže Goranka, ali je dobar u transportnoj industiji. Počeo je raditi kao vozač odmah nakon što je dobio dozvolu. U početku je vozio radnike iz Bugarske u Italiju i Njemačku, i to za 100 eura po osobi. Jeo je i spavao u automobilu te vozio brzo.
U Bugarsku su mu uskoro počele stizati uplatnice za prebrzu vožnju, koje nije uvijek plaćao, pa je izgubio vozačku. Kada se počelo činiti da bi mogao završiti na osmomjesečnom odsluženju zatvorske kazne, kaže njegova supruga Velichta, napustio je Lom.
Privukao je pozornost i vlasti u Njemačkoj. Još prije šest godina je navodno opljačkao benzinsku crpku u Bochumu pri čemu je uzeo 1000 eura. U Bavarskoj je dva puta uhvaćen bez vozačke dozvole, a poslije se priključio krijumčarskom poslu.
Istražitelji vjeruju da Metodi nije među vođama svoje grupe. Njegova majka kaže da ne zna ništa o nikome od njih. Javio joj se iz zatvora u Budimpešti i rekao da je uhićen. No, njegova ga je majka već odavno prestala ispitivati kako zarađuje novac. Mitkova supruga kaže kako je negdje čitala da u Siriji ima dijamanata.
Samsooryamal L., poznat kao Samsoor, još je jedan osumnjičenik. On je iz Jalalalbada u Afganistanu, a živi u Budimpešti. I on je od ranije poznat njemačkoj policiji u Bremenu koja je utvrdila da u zemlji boravi ilegalno. Oženio se Mađaricom, a vjeruje se da je to napravio kako bi dobio dozvolu za ostanak u Mađarskoj. On, također, piše Spiegel, tvrdi da je nevin.
Samsoor nije osobito tajnovit. Njegova facebook stranica vrvi desecima fotografija na kojima se pokazuje vitki 28-godišnjak s dobročuvanom bradom. Na fotografiji stoji ispred BMW-a Sedana ili Margaret otoka usred Budimpešte.
Kassim S., 50-godišnji Bugarin libanonskih korijena, također je odveden u pritvor. Registracija kamiona glasi na njegove ime, a i vlasnik je kamiona. Na fotografijama na društvenim mrežama vidi se kako se smije sa svojom unukom. Na svojem profilu napisao je da je iz libanonskog grada Tyrosa.
Istražitelji su pretražili njegov stan na četvrtom katu stare stambene zgrade u državnom okrugu Budimpešte. Susjedi su prepoznali Kassima S. prema fotografiji te su rekli da se preselio prije nekoliko mjeseci i da je vrlo glasno razgovarao na telefon. Postoje naznake da ga je posjećivao Samsoor.
Kassim je bio uključen u posao s automobilima, kupovao je i prodavao rabljena vozila, najvećim dijelom iz Linza. Kamion u kojem su poginule izbjeglice registrirao je 25. kolovoza u Mađarskoj. Logo slovačke tvrtke Hyza i dalje je ostao na kamionu.
Istražitelji vjeruju da je krijumčarska grupa prvi puta koristila Hyza kamion. U mogućnosti su bili identificirati i druge kombije, te kamione za koje se misli da ih je skupina kupila. Činilo se da krijumčari planiraju osnovati čitavu flotu kamiona za pravac Budimpešta-Beč. Izbjeglice koje su u Austriji kontaktirale policiju rekle su, također, da su prebačeni u kamionima hladnjačama s logom Hyza u Austriju.
Neki su rekli da su se onesvijestili tijekom putovanja te da nije bilo dovoljno svježeg zraka. Policija sada traži ostala vozila koja pripadaju grupi, piše Spiegel.