Legendarni Yugo: Bio je proglašen najgorim autom, a sada se vraća u proizvodnju

Autoren-Union Mobilität
Zastavin Yugo, koji danas uživa kultni status, prvi put se na cestama pojavio prije gotovo 45 godina. Proizvodnja je obustavljena 2008., a sada je predstavljen dizajn za novi model
Vidi originalni članak

Legendarni Yugić, nekadašnji nacionalni automobil bivše Jugoslavije i ponos tadašnje jugoslavenske autoindustrije trebao bi se vratiti u potpuno novom izdanju, piše Nova RS. Prve skice su već izašle, a predstavljanje dizajnerskog modela očekuje se ove godine, dok bi konačni prototip trebao biti prikazan 2027. na Expo izložbi u Beogradu.

Novi Yugo bit će mali, pristupačan automobil, dostupan isključivo u izvedbi s dvoja vrata. Njegova tehnička osnova bit će platforma etabliranog industrijskog partnera, ali još se ne zna o kome je riječ. Automobil će biti moderan, štedljiv i u skladu sa svim sigurnosnim standardima.

KRIZA AUTOINDUSTRIJE Propao japanski posao od 60 milijardi eura: Nissan je odbio biti 'podružnica' Hondi

Voditelj projekta prof. dr. Aleksandar Bjelić, poznat po svom radu u njemačkoj automobilskoj i opskrbnoj industriji, osigurao je prava na međunarodni zaštitni znak marke, a dizajn novog Yuga potpisuje srpski dizajner Darko Marčeta. Njegovi prvi nacrti uspješno su prenijeli proporcije i prepoznatljiv duh izvornog modela.

Iako je u budućnosti planirana električna izvedba, novi će Yugo u početku biti lansiran s klasičnim motorom s unutarnjim izgaranjem. Ova odluka je donesena iz praktičnih razloga – niža cijena i veći užitak u vožnji. Tako će se Yugo izdvojiti od ostalih retro modela poput novog Renaulta 5 ili VW ID Buzza.

Osim razvoja automobila, Bjelić planira i endurance rally, koji bi sljedeće godine trebao krenuti iz tvornice u Kragujevcu, preko Afrike, sve do Kilimanjara. Ova avantura moderna je verzija ekspedicije iz 1975. godine, kada je pet Zastava 101 uspješno prešla istu rutu.

Zastavin Yugo, koji danas uživa kultni status, prvi put se na cestama pojavio prije gotovo 45 godina. Yugo je proizvodila tvrtka Zastava Auto iz Kragujevca. Ovaj automobil izvozio se u SAD tijekom kasnih osamdesetih i mnogo puta je viđen u igranim i crtanim filmovima te knjigama. Na američkom tržištu izazvao je veliko zanimanje kada se pojavio u prodaji, po cijeni od samo 3.990 dolara. No, zbog loše kvalitete i nepouzdanosti ubrzo je postao sinonim za neuspjeh.

Pogledajte video: Američka reklama za Yugo iz 80-ih

Ovo čudo jugoslavenske autoindustrije je po brojnim listama, uključujući i onu prestižnog Forbesa, proglašeno kao najgori auto ikad proizveden. Sastavljači popisa vodili su se raznim kriterijima te su se ograničili na vozila proizvedena poslije Drugog svjetskog rata. Zatim, automobil je morao odgovarati određenim kriterijima - nije smio biti siguran, stilski lijepo napravljen, konstrukcijski adekvatan, imati dobar marketing ili sve od navedenog. Posebna se pažnja dala automobilima koji su čak imali potencijal da "uspiju", no iz nekih razloga nisu. 

Proizvodnja je obustavljena tijekom studenog 2008. s brojkom od sveukupno proizvedenih 794.428 primjeraka ovog automobila. Ukupno je izvezeno 256.691 Jugića, a 141.511 je prodano na tržištu SAD-a. Yugo je proizvođen u više varijanata od kojih su neke prilagođavane tržištu na kojem je prodavan. Modeli prodavani u SAD-u bili su bolje izrade. Za američko je tržište pripremljena i verzija s automatskim mjenjačem, no zbog raspada SFRJ nikada nije počeo izvoz tih modela. Yugo je na tržištu Velike Britanije imao šiber. 

U međuvremenu, Yugo je postao ikona pop kulture, posebice u Sjedinjenim Državama, gdje je o njemu napisano nekoliko knjiga i pojavio se u brojnim filmovima. Njegova prepoznatljivost je još uvijek visoka, a postoji i snažna baza obožavatelja ovog legendarnog modela u Srbiji.

Posjeti Express