Nakon mjeseci pregovora, 60 milijardi dolara vrijedan dogovor autokompanija Nissana i Honde neslavno je propao. Izvršni direktor Nissana, Makoto Uchida, rekao je izvršnom direktoru Honde, Toshihiru Mibeu, da se povlači iz dogovora u četvrtak, piše BBC. Udruživanjem snaga stvorio bi se novi div automobilske industrije uz Toyotu, Volkswagen, General Motors i Ford, a nagli kraj je došao kada je Honda predložila da Nissan postane podružnica, što bi Nissanu oduzelo toliko željenu individualnost. Nissan na takve uvjete nije htio pristati pa je prekinuo pregovore.
Udruživanje je propalo, ali nastavljaju suradnju
Ipak, objavili su kako će nastaviti svoje partnerstvo na električnim vozilima. Japanski proizvođači automobila, zajedno s mlađim partnerom Mitsubishijem, namjeravali su udružiti svoje poslove kako bi se borili protiv konkurencije suparničkih tvrtki, posebno u Kini.
- Ubuduće će tri tvrtke surađivati u okviru strateškog partnerstva usmjerenog na eru inteligencije i elektrificiranih vozila - rekle su tvrtke u priopćenju objavljenom u četvrtak.
Ovo je za Nissan, koji je neko vrijeme bio druga najveća japanska automobilska tvrtka, bila prilika za ključno olakšanje nakon godina usporavanja prodaje i previranja koja su uključivala njegove najviše rukovoditelje, piše Forbes.
U studenom je Nissan iznenadio dioničare planovima da otpusti tisuće radnika kako bi se uhvatio u koštac s padom prodaje u Kini i SAD-u. Rastućim tržištem električnih automobila sve više dominiraju kineski proizvođači, poput BYD-a. U ožujku prošle godine, mjesecima prije nego što su objavili planove spajanja, Nissan i Honda dogovorili su se da će istražiti strateško partnerstvo za električna vozila.
Nissan je obilježio skandal s bivšim direktorom
Unatoč dugogodišnjoj povijesti i tradiciji, Nissan je već dugo u problemima i teško se nosi s novim izazovima tržišta. Nastao je spajanjem nekadašnjih kompanija Kwaishinsha Co. (osnovane 1911. za proizvodnju Dat automobila) i Jitsuyo Jidōsha Co. (osnovane 1919.). One su 1925. formirale Dat Jidōsha Seizō Co. , a 1933. novi investitori su kupili imovinu tvrtke i osnovali Jidōsha Seizō Co, tvrtku koja je usvojila svoje današnje ime, Nissan Motor Co., Ltd., te se fokusirala na proizvodnju i prodaju vozila i dijelova pod imenom Datsun.
Kako su napetosti eskalirale uoči Drugog svjetskog rata, Nissan je svoju proizvodnju u potpunosti prebacio na kamione i vojna vozila do 1938. Godine 1945., nakon kapitulacije Japana, savezničke okupacijske snage zauzele su Nissanove glavne tvornice. Iako su dopustili nastavak ograničene proizvodnje vozila Nissan i Datsun u jednoj tvornici, ostatak Nissanovih pogona nije u potpunosti vraćen tvrtki sve do 1955. Nakon toga, posebno tijekom 1960-ih, kada je Nissan ušao na svjetsko tržište, proizvodnja i prodaja su rasle fenomenalno jer je tvrtka otvorila tvornice za sklapanje u nekoliko zemalja izvan Japana.
Tijekom 1970-ih i 80-ih Nissan je stekao značajnu privlačnost na tržištu SAD-a jer je potražnja za vozilima s učinkovitom potrošnjom goriva porasla usred vrtoglavog skoka cijena benzina tijekom arapskog naftnog embarga i Iranske revolucije. Modeli kao što su Datsun 510, B210, kompaktni kamionet Datsun i kasnije Nissan Sentra bili su popularni zbog svoje praktičnosti, performansi i pristupačnosti, dok je sportski automobil 240Z pomogao proizvođaču automobila izgraditi imidž performansi.
Problemi za kompaniju počinju krajem 1990-ih. Godine 1999. od bankrota ga je spasilo transformativno partnerstvo s francuskim proizvođačem automobila Renault, formirajući Alijansu Renault-Nissan. Ova suradnja, predvođena Carlosom Ghosnom, značajno je poboljšala Nissanov status na tržištu. U okviru saveza, Nissan je postao predvodnik u industriji električnih vozila lansiranjem Nissan Leafa 2010. Leaf je postao jedno od najprodavanijih električnih vozila na svijetu do 2020.
Unatoč uspjehu na tržištu električnih vozila, Nissan se 2010-ih suočio s izazovima, uključujući pad dobiti i korporativna previranja. U 2018., bivši izvršni direktor tvrtke i tadašnji predsjednik Carlos Ghosn uhićen je pod optužbom za financijske malverzacije, uključujući neprijavljivanje svoje naknade i zlouporabu imovine tvrtke, što je dovelo do skandala visokog profila koji je zategao odnose s Renaultom i utjecao na reputaciju Nissana. Te su se poteškoće poklopile s globalnim promjenama u automobilskoj potražnji, uključujući brzi rast Kine kao najvećeg svjetskog tržišta automobila i pojačanu konkurenciju etabliranih i novih proizvođača automobila.
Honda se uspješno adaptirala novim izazovima
Honda Motor Company, Ltd. također dijeli dugu povijest, ali kompanija se puno bolje snašla s izazovima. Vodećeg japanskog proizvođača motocikala i automobila za svjetsko tržište proslavili su motocikli. Inženjer Honda Soichiro osnovao je Hondin tehnički istraživački institut u blizini Hamamatsua 1946. za razvoj malih, učinkovitih motora s unutarnjim izgaranjem. Tvrtka je osnovana kao Honda Motor Company 1948., a motocikle je počela proizvoditi 1949. Od 1959. postala je najprodavanija tvrtka za motocikle na svijetu.
Ipak, najveći dio godišnje prodaje tvrtke dolazi od automobila, koje je tvrtka počela proizvoditi 1963. Prvi automobili bili su mali kamion T360 i sportski automobil S500. Honda je odigrala ključnu ulogu na tržištu SUV vozila, s modelima kao što je CR-V među najprodavanijim vozilima u svojoj klasi. Tvrtka se također upustila u proizvodnju kamiona s modelom Ridgeline, poznatim po svojoj inovativnoj konstrukciji unibody, što je rijetkost među kamionetima.
Honda je također lansirala Acura 1986., osnivajući prvi luksuzni odjel japanskog proizvođača automobila. U 21. stoljeću Honda se usredotočila na razvoj čistijih energetskih tehnologija i vozila čiji je cilj smanjenje utjecaja na okoliš te je lansirala je hibridna i električna. Honda je 2016. predstavila i Clarity Fuel Cell, vozilo na vodikov pogon.
U ožujku 2024. Honda i Nissan Motor Co., Ltd. postigli su preliminarni dogovor o dijeljenju komponenti za električna vozila, uključujući baterije, te o zajedničkom istraživanju softvera za autonomnu vožnju. Do kolovoza su proizvođači automobila potvrdili svoje planove za daljnju suradnju, a Mitsubishi Motors Corp. se pridružio kao treći član.
Nissan si je prekidom dogovora možda zabio čavao u lijes
Nissan se nažalost u povijesti pokazao kao loš partner, a iako su u lošoj situaciji i dalje ne odustaju od svojih uvjeta, piše Autoblog. Savez s Renaultom, koji ga je spasio od bankrota 1999. godine, polako je posustao jer tvrtke nisu uspjele prevladati kulturološke razlike. S obzirom na Nissanovu izoliranu, konzervativnu poslovnu klimu, teško je vidjeti tvrtku sposobnu surađivati s bilo kojom drugom.
Od raspada saveza s Renaultom, Nissan se suočava sa značajnim financijskim problemima, zbog čega je tvrtki potreban veći partner. Za šestomjesečno razdoblje koje je završilo u rujnu 2024., Nissanova dobit pala je za 94% u usporedbi s istim razdobljem 2023. Tvrtka je izvijestila o gubicima iz svojih auto operacija, s tek neznatnom dobiti koja proizlazi iz njezinog poslovanja financiranja.
Kao odgovor na te izazove, Nissan je najavio planove za smanjenje svoje proizvodnje za 20%, što je dovelo do otpuštanja 9000 radnika. Nadalje, smanjio je svoju prognozu operativne dobiti za cijelu godinu za 70%. Neki analitičari upozoravaju da bi se Nissan mogao suočiti s bankrotom već 2026. godine zbog znatnog iznosa duga koji će otprilike tada doći na naplatu. Ove financijske borbe učinile su potencijalno spajanje Honda-Nissan posebno ključnim za Nissanov opstanak i buduću stabilnost.
U međuvremenu se kao mogući investitor u Nissan pojavio tajvanski tehnološki div Foxconn. Foxconn, koji trenutačno proizvodi iPhone, zainteresiran je za ulazak u prostor za proizvodnju električnih vozila i čini se da bi se dobro uklopio. No izvješće Bloomberga sugerira da Nissan traži partnerstvo s tehnološkom tvrtkom sa sjedištem u SAD-u. To bi imalo smisla jer je SAD najveće Nissanovo tržište i okreće se prema električnim i automatiziranim vozilima.