Mračne tajne: Ovako nas oglašivači varaju

Thinkstock
Čitava industrija odlično funkcionira na psihološkim i sociološkim istraživanjima i sve je pažljivo proračunato
Vidi originalni članak

Bez obzira koliko mislite da reklame ne utječu na vas, oglašivači imaju brojne trikove u svom arsenalu kako bi vas naveli da uvijek iznova "popušite" njihove fore. Svaka nota u reklami, svaka slika na plakatu prolazi rigorozan proces selekcije i konačni proizvod s kojim se susrećemo ima zadatak u što kraćem vremenskom roku navesti nas na kupovinu.

Osjećate se kao dio nečeg većeg

"Kad ste ovdje, dio ste obitelji", poručuju reklame za popularni američki lanac restorana Olive Garden. Međutim, kako piše portal Grunge, znanstvenici kažu da je evolucijski princip identifikacije s grupom doveo do toga da čak i neke komercijalne marke smatramo identifikatorima određene grupe. Čak i ljude oko vas možete lako prepoznati po mjestima gdje kupuju odjeći. Modno osviješteni kupovat će u velikim trgovačkim centrima i popularnim lancima trgovina, dok oni koji žele pokazati da su potpuno drukčiji će se odlučiti na kupovinu odjeće u nekom orijentalnom dućanu.

Reklamirate za kompanije

Nekad davno su oglašivači morali zakupiti oglasni prostor kako bi vam pokušali nešto prodati. To je značilo da su morali platiti desecima ljudi proizvodnju i objavu, primjerice, oglasa na TV-u ili radiju. Jedan članak na Business Insideru preporučuje oglašivačima da pronađu ljude koji su pokazali pozitivne stavove o nekim kompanijama. Zatim ih zamole da ostave pozitivnu recenziju, bilo na Facebooku, bilo na nekoj drugoj platformi. Teorija kaže da ćemo više povjerovati pozitivnim stavovima naših prijatelja.

Ponavljanje izjave dok ne postane istina

Anurag Mehra, stručnjak za marketing, kaže da ponavljanje jedne te iste fraze ne dovodi nužno do toga da povjerujemo svemu što nam govore. Međutim, stvaraju se asocijacije određenih fraza s nekim markama koje će nas navesti da razmislimo o njima. "Ako je sve izjednačeno, potrošač će donijeti odluku na temelju zapamćene fraze", rekao je Mehra.

U Hrvatskoj poznata je fraza "otvara i najzačepljenije" kojom se promovira Donat mineralna voda. Kad tražite neku mineralnu vodu i niste sigurni koju odabrati, Donat će vam pasti na pamet upravo zbog fraze koju ste upamtili. Možda vam ni ne nedostaje magnezija u organizmu, ali ćete isprobati tu vodu, pa barem da isprobate efekte.

Neljudsko postaje ljudsko

Jeste se ikad pitali zašto oglasi često koriste životinje kao maskote u oglasima? Stručnjaci kažu da je to zbog antropomorfizacije, davanja ljudskih osobina neljudskim stvorenjima. Postoje tri razloga zašto takav pristup pali. Prvo, tako stvaramo određenu povezanost. Zatim, dobijemo barem iluziju kontrole nad nečim što ne možemo kontrolirati i pripisujemo misli stvarima koje ne mogu misliti. Na kraju, potpuno je prirodno da mi, kao ljudi, sve promatramo kroz ljudsku perspektivu.

Još malo pa nestalo

Navali narode, još malo pa nestalo. Povik je to kojeg će se sjećati svi koji su nekad otišli na tržnicu. Da to funkcionira, pokazalo je i istraživanje na čak 200 sudionika koje je prosuđivalo koliko je privlačan jedan tanjur s keksima. Podijelili su sudionike u četiri skupine i tražili njihovo mišljenje. Jednoj skupini prikazivali su tanjur s malo keksi, drugoj skupini s puno keksa. Trećoj skupini su pokazivali tanjur na kojem se smanjivala količina keksa, a četvrtoj su pokazivali povećanje broja keksa na tanjuru.

Zanimljivo je da su sudionici rekli da im se daleko najviše sviđa tanjur na kojem se smanjuje broj keksa.

Daj i dobij

Kad neka trgovina nudi poklon uz kupovinu (plati jedan, drugi primjerak dobiješ besplatno), poprilično je očito da samo privlače potencijalne mušterije. Međutim, istraživanja su pokazala da čak i male stvari mogu imati značajan učinak. U Americi, gdje je napojnica sastavni dio svakog odlaska u kafić ili restoran, osoblje na sve načine pokušava izvući što veće napojnice. Pomnim proučavanjem zaključili su da su napojnice veće ako uz račun mušteriji daju i bombon. 

Akcija koja nije akcija

Iako nas prodavači mame popustima, pa nas bombardiraju 50%, 60%, ili čak i većim popustima, ostaje činjenica da ne štedimo. Na prvi pogled može nam se učiniti da smo odlično prošli zato što smo nešto što košta 1.000 kuna platili "samo" 200. Međutim, ostaje činjenica da smo ipak ostavili 200 kuna, a možda smo planirali potrošiti samo 100 za nešto.

Posjeti Express