Odzvonilo je masovnom turizmu kakvog poznaju generacije iz socijalizma
Strani turisti dijametralno suprotno shvaćaju plaže od nas. Za njih su naše plaže kamenite, opasne za djecu, teško pristupačne i bez sadržaja. Stoga je bilo krajnje vrijeme da se na stručan način počnemo baviti plažama. Nismo za betonizaciju i devastiranje prostora, već želimo zadržati autentičnost naših plaža uz obogaćivanje kvalitetom i uslugama – izjavio je ministar turizma Darko Lorencin u ‘Slobodnoj Dalmaciji’ od 4. veljače 2015.
S dozom posprdne ravnodušnosti – ili ravnodušne posprdnosti – medijski je odjeknula nacionalna invencija menadžmenta plaže u Hrvatskoj koju su, u formi Akcijskog plana, prošli tjedan u Vodicama predstavili ministar Lorencin i profesor Dragan Magaš s opatijskog Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu. Magaš je autor teorijske klasifikacije plaža u Hrvatskoj. Njegova jednostavna panel-prezentacija, dostupna na stranicama Ministarstva turizma, pokazuje da se zastarjeli koncept podjele plaža na prirodne i uređene napušta u korist nove tipologije (udaljena, ruralna, mjesna, urbana, plaža turističkog kompleksa) i tematizacijske mreže plaža (eko-plaža, plaža za surfere, ronilačka plaža, romantična plaža, plaža za pse, plaža za obitelji s djecom, parti-plaža, plaža kulture, nudistička plaža, urbana promenadna plaža, plaža sa zabavnim sadržajem za mlade, plaža s rekreativnim i sportskim sadržajima, resort ili hotelska plaža).
Stvar je dakle toliko duboko zašla da se građanima mogu slati signalni baloni. Da se zabavljaju komičnim imaginiranjem ‘tematski’ obrađenih plaža umjesto pogleda na, primjerice, ‘tematski’ obrađene susjedne talijanske plaže, gdje lokalni živalj čuči u rezervatu jednog mulića ili umjesto toga plaća ‘temu’ plaže privatnom lokalnom koncesionaru.
Po novome, valjat će sve, jer klasifikacija plaža uvodi točan klasni razred po tematskom opredjeljenju. Ideološka konkretnost Magaševog ‘rasterećenja kupališta’ obavlja jednostavnu distribuciju klasa u krajoliku javnoga obalnog dobra. Odzvonilo je slobodi masovnog turizma koji poznaju generacije odrasle u socijalizmu. Finije kazano, redefinicija udjela javnoga na domaćim plažama u srcu je Nacionalne strategije turizma do 2020. godine, a decentralizacija tog postupka podrazumijeva izradu regionalnog programa upravljanja plažama i primjenu na razini lokalnih zajednica, koje će odlučiti o tipovima ili kategorijama plaža, odnosno o privatnom koncesionaru.
Usput, kad tek nasumce konzultirate stranu literaturu menadžmenta plaže, koji u povijesti kapitalizma od 1970-ih u Americi ima zanimljivu putanju razvoja od politike obalnog menadžmenta do žanrovske emancipacije, primjećujete posve obrnuti trend od hrvatske turističke politike. Suvremeni svjetski pristup u obavljenoj klasifikaciji plaža propagira ‘holistički pristup’, u kojemu se infrastruktura plaže nastoji minimizirati u korist bioekološke ravnoteže, klimatskih promjena i općenitog pojačanog stresa na svjetskim plažama. Tvrdi se da ‘plaže više ne mogu biti jedino poligoni za rekreaciju ljudima’ (A. Vilijams i A. Mikalef: ‘Beach Management: Principles and Practice’, 2009.) i, u tom ekološkom stilu, tako dalje.
U referentnom razdoblju od 2010. do 2014. profil turista se izmijenio: smanjio se obiteljski dolazak turista (sa 52 na 48 posto). Još prevladavaju vjerni gosti, ali vidljivo raste udio novih gostiju. Smanjen je udio gostiju s nižim primanjima, raste udio gostiju s višim primanjima i višeg obrazovanja. Pada broj duljih boravaka, raste broj kraćih. Jedino motivacija turističkog dolaska u ‘tako lijepu, tako blizu’ ostaje nepromijenjena: odmor na moru je dominanta, a čak 75 posto turista izjasnilo se za ‘pasivan odmor i opuštanje’.
Građanima Hrvatske, lokalcima naviklima na ‘aktivan’ pristup zonskom parkiralištu ispred vlastite zgrade, vinjete, bonovi ili keš za dnevni ulazak na njihovu staru plažu neće, nažalost, biti specijalno iznenađenje.
Tekst je izvorno objavljen na portalu Novosti.