SZA i SOS: Ljubav, emancipacija i milenijske mušice

The Come Up Show/CC BY 2.0
U mnogo čemu SZA ispisuje generacijski album, rastrzan i hektičan, djelomično pogubljen, ranjiv i teško usmjerene pozornosti. Svjesna da je jedini način njezine borbe glavom, odnosno glasom kroza zid
Vidi originalni članak

SZA punim imenom Solána Rowe na prvi pogled odbija igrati prema korporacijskim pravilima. U deset godina izdaje dva albuma koja doduše dosežu platinaste i multiplatinaste naklade, no ona svejedno ne sjedi skršenih ruku. Izbacuje mega singlove od ‘’All the Stars’’ s Kendrickom Lamarom do ‘’Kiss me More’’ s Dojom Cat za koji dobiva Grammy. Puni Instagram tipiziranim pop seksepilom. Pompozno najavljuje s trideset tri da izbacuje zadnji album. Neuroze slave u četiri zida tijekom proteklih godina prelijevaju se i na albume.

Dugačke, atmosferične, tihe, pa glasne mješavine stilova, onakve kakve slušamo samo kad danima pada kiša, a sve što nam treba jest utješna pozadina. SZA stupa na scenu u svojevrsnom raskrižju R’n’B-a uvjetovanim veliki društvenim promjenama i dolaskom širokopojasnog interneta. Kako se u tom procijepu pozivati na tradiciju, mekanu ljubav bez cinizma ako je nismo ni osjetili? Kako prenijeti bol i čvrstinu Lauryn Hill ako su crkveni korijeni odavno zarasli? S druge strane, koketirajući za žanrovskim pastišem u središte dolazi ‘’ja’’ i njegov zamorni hedonizam. Ona je točno između tradicije i modernosti s baby doll mekanim vokalom i skretanjem u elektroniku. Njezin debi ‘’Ctrl’’ (RCA/TDE, 2017.) pomiče granice. Tri milijuna prodanih albuma samo u SAD-u stavili su u središte prpošno eksperimentiranje, samopouzdanje i sazrijevanje afroameričke milenijalke koja će fino šamarati u ‘’Supermodelu’’: ‘’Let me tell you a secret, I been secretly banging your homeboy, Why you in Vegas, All up on Valentine’s Day?’’.

Dugoočekivani drugi album, ‘’SOS’’ (RCA/TDE, 2022.) na sličnom je, ali ipak melankoličnijem tragu ljubavi, emancipacije i tridesetogodišnjih mušica. Iako je singl ‘’Good Days’’ pušten prije dvije godina, a ‘’I Hate U’’ je prema savjetu astrologa čekao ljeto 2021., izlazak se odgađao te se SZA žalila na društvenim mrežama na diskografsku kuću i uvjete rada, da bi nakon izlaska albuma najavljivala slom živaca. Atmosferu izolacije najavljuje i sam omot u kojem imitirajući Dianu, princezu od Walesa, stoji na pučini u hokejaškom dresu.

Pandemijski ožiljci nisu bezazleni, ali oni u slučaju pop-zvijezda dolaze iz drugog mjesta, pritisaka i očekivanja, rasta i razvoja, vremena kojeg nemaju. Dvadeset tri podugačke pjesme tijekom višesatnih preslušavanja uvlače nas u zagušenost polariteta - seksa za jednu noć i trajne ljubavi, veze i samoće, osvete i oprosta, moći i prepuštanja, propitivanja i gluposti slave. Pritom za razliku od otvorenosti i iskrenosti Pamele Anderson, ovdje su stvari debelo zamućene. SZA je fantastična i jaka čak i kad se poželi vratiti u naručje lošeg tipa. Svaki obračun završava predvidivo - ona zna što hoće, on je luftiguz.

Oslobađanje spontanim ispovijedima nerijetko završava destrukcijom jer su želje prevrtljive, a ego ponekad prevelik. Glazba je natopljena nostalgijom, ravnomjernom melodioznošću i beatom, slow jamom i pizzicatom, rockom i folkom. Eklektično se povezujući krhkim nitima koje stvaraju dojam prisnosti, genijalnosti, ali i zamora. Čvrsto postavljene koordinate na početku u ‘’SOS’’ i ‘’Kill Bill’’ čine ‘’Flowers’’ od Miley Cirus zabavom za tinejdžerice. SZA je opaka kad gospel repa: ‘’I’m horny like, Suck these, so daring like, Touch me, And all the petty shit aside, All the phony shit aside, I just want, what’s mine’’ te taman po mjeri zabavna i osvetoljubiva: ‘’I might kill my ex, not the best idea’’ da bi ranjivo zaključila: ‘’Rather be in Hell than alone”.’ Ne treba joj ručica ni cvijeće u pijesku, a bome ni Shakirino poigravanje sa semantikom kad grabi i ne pušta.

Balade poput ‘’Low’’, ‘’Open Arms’’ i ‘’Conceited’’ daleko su od samopoštovanja o kojem je sedamdesetih pisala Joan Didion, a opet su paradoksalno bliske dječjoj osvetoljubivosti fikcijske Scarlett O’Harra: ‘’I got everything and I’m living off of revenge, I been burning bridges, I’ll do it all over again”.’

’’F2F’’ i ‘’Nobody Gets Me’’ čudan su hibrid Avril Lavigne, Olivije Rodrigo i Sheryl Crow te uvjerljivo najlošiji singlovi na albumu gdje se emancipacija postiže ovulacijom ili hodanjem bez šminke dok se pušta Jay Z. Dodir, ljudskost i bliskost koju zapravo ne može pružiti traži u ‘’Ghostu’’, gdje će se obračunati čak i s umjetnom inteligencijom.

U mnogo čemu SZA ispisuje generacijski album, rastrzan i hektičan, djelomično pogubljen, ranjiv i teško usmjerene pozornosti. Svjesna da je jedini način njezine borbe glavom, odnosno glasom kroza zid. Prošlost tu služi kao glazbeno iskustvo, a smireni groove poput pahuljice koju će prekriti freestyle gangsta zatvaranje u “Forgiveless”. Pet je tjedana ‘’SOS’’ na vrhu Billboarda spreman da nam izmakne tlo pod nogama svojim neiskrenim željama i dubokim ponorima.

Posjeti Express