Ubijaju ljude jer im je to - jeftinije

Thinkstock
Naizgled bezazleni zakoni imaju potpuno nepredvidive posljedice
Vidi originalni članak

U travnju prošle godine jedan BMW brzao je zelenom tržnicom u Foshanu u kineskoj pokrajini Guangdong i srušio je dvogodišnju djevojčicu te joj prešao preko glave. Nakon što je njena baka uzviknula: "Stani! Udarila si dijete!" vozačica BMW-a zastane, a zatim krene natrag i ponovno pregazi djevojčicu. Žena za volanom ponovno je krenula prema naprijed, zgazila djevojčicu po treći put. Kad je napokon izašla iz BMW-a odmah je ponudila užasnutoj obitelji: 

"Nemojte reći da sam ja vozila", rekla je. "Recite da je to moj muž. Možemo vam dati novac."

Čini se kao luda urbana legenda, ali Slate donosi ozbiljnu priču da u Kini vozači koji su ozlijedili pješake ponekad će ih pokušati ubiti. Sigurnosne kamere redovito su hvatale vozače koji su vozili natrag i naprijed po žrtvama kako bi bili sigurni da su mrtvi. Kineski jezik čak ima i izreku posvećen fenomenu: "Bolje je pogoditi i ubiti nego pogoditi i ozlijediti."

Jedno televizijsko izvješće iz 2008. godine obuhvaća sigurnosnu snimku prašnjavog bijelog Passata koji se kretao unatrag pri velikoj brzini i zabio u 64-godišnju baku. Vozač, Zhao Xiao Cheng, na trenutak zaustavlja automobil, a zatim staje na gas i prednjim kotačima prelazi po ženi. Zatim se Zhao pomiče u rikverc, a kotači su srušili ženu na pločnik. Zhao nije učinio ništa osim što je još dvaput išao naprijed-natrag, svaki put pregazivši baku. Zatim se udaljio s mjesta zločina.

Nevjerojatno, ali sud je proglasio da Zhao nije kriv za namjerno ubojstvo. Prihvaćajući Zhaoovu tvrdnju da je mislio da gazi vreću za smeće, sud u Taizhouu u pokrajini Zhejiang osudio ga je na samo tri godine zatvora zbog "nemara". Zhaoev slučaj bio je neobičan samo zato što je uhvaćen na videu. Kao što je televizijski voditelj napomenuo, "Možete vidjeti beskonačni broj priča o sličnim slučajevima."

Trademark Trumpov novi biznis u Kini - escort pod njegovim imenom!

Takvi slučajevi postoje već desetljećima. Kako piše Slateov Geoffrey Sant, prvi put je čuo za fenomen "hit-to-kill" u Tajvanu sredinom devedesetih godina kada je tamo radio kao učitelj engleskog jezika. Kolega učitelj bi ga vozio na nastavu. Nakon jednog bliskog susreta s motociklom, rekao je: 

"Ako pogodim nekoga, opet ću ga udariti i uvjeriti se da je mrtav." 

Poprilično smireno objasnio je da u Tajvanu, ako ozlijedite čovjeka, plaćate za medicinsku njegu za cijeli život. Ali ako ubijete tu osobu, morate platiti samo jednom. Inzistirao je da je ozbiljan i da je to uobičajeno.

Većina se ljudi slaže da je fenomen, barem djelomično, proizišao iz zakona o naknadi za žrtve. U Kini je naknada za ubojstvo žrtve u prometnoj nesreći relativno mala - iznosi obično u rasponu od 30.000 do 50.000 dolara - i nakon što se uplati, stvar je gotova. Nasuprot tome, plaćanje za cjeloživotnu skrb za preživjele s invaliditetom može doseći milijune. Kineski su mediji nedavno opisali kako je jedan invalid primio oko 400.000 dolara tijekom prve 23 godine skrbi. Vozači koji se odluče ubiti to čine zato što je ubojstvo daleko ekonomičnije. Doista, Zhao Xiao Cheng - čovjek snimljen dok je nekoliko puta prelazio preko žrtve- završio je s plaćanjem kazne od oko 70.000 dolara.

Možda je najstrašnija stvar tih slučajeva hit-to-kill u kojima početni sudar nije ozbiljno ozlijedio žrtvu, a vozač se ipak vratio i ubio žrtvu. U pokrajini Sichuan, ogroman kamion srušio je dvogodišnjeg dječaka. Dječak je bio samo šokiran početnim udarcem, i odmah je stao na noge. Očevici su rekli da je dječak otišao do svojeg kišobrana, koji je bio prebačen preko ulice, kada se kamion vratio unatrag i opet ga udario, ovaj put ga je ubio.

PREVIŠE ŽENA Grad u kojem je sramota imati 1 curu, pa svi imaju 3

Unatoč svjedočenju očevidaca, šef policije iz okruga izjavio je da se kamion nikad nije kretao unatrag, nikada nije udario dječaka i da kotači nikada nisu prešli dijete. U međuvremenu, jedna ogorčena web stranica postavila je fotografije koje prikazuju djetetovo tijelo pod prednjim kotačem kamiona.

U svakom od tih slučajeva, unatoč snimkama i fotografijama koje pokazuju da je vozač pogodio žrtvu drugi, a često čak i treći, četvrti i peti put, vozači su kažnjeni plaćanjem iste ili manje naknade nego što bi imali Ako su samo ozlijedili žrtvu.

S toliko vozača koji su pobjegli od teške kazne, kineska je javnost ponekad preuzela stvari u svoje ruke. Godine 2013. gomila u Zhengzhouu u pokrajini Henan premlatila je bogatijeg vozača koji je ubio 6-godišnjaka nakon što ga je navodno dvaput pregazio. (Televizijsko izvješće tvrdi da je mnoštvo reagiralo na "lažne glasine". Međutim, najmanje pet svjedoka tvrdi da je čovjek drugi put pregazio dijete.)

Naravno, ne izbjegne svaki ubojica kaznu. Čovjek po imenu Yao Jiaxin koji je u 2010. pregazio biciklista u Xianu i vratio se kako bi bio siguran da je mrtav - čak je ozlijeđenu ženu nožem ubo - osuđen je i pogubljen. U 2014. vozač Zhang Qingda koji je svojim kamionom pogodio starijeg čovjeka i vratio se da bi ubio čovjeka, osuđen je na 15 godina zatvora.

In memoriam Smrću tog pisca kineski režim dosegnuo je dno dna

I Kina i Tajvan donijeli su zakone koji pokušavaju iskorijeniti takve slučajeve ubojstva. Tajvanski zakonodavci reformirali su članak 6. svog građanskog zakonika, koji je dugo ograničio mogućnost podizanja građanskih tužbi u ime drugih (kao što je osoba ubijena u prometnoj nesreći). U međuvremenu, kinesko zakonodavstvo naglasilo je da se slučajevi višestrukih gaženja trebaju tretirati kao ubojstva. Ipak, čak i kad vozač više puta udari žrtvu, može biti teško dokazati namjeru - barem na način koji će zadovoljiti kineske suce. Čini se da suci, policija i mediji prihvaćaju nevjerojatne tvrdnje da su vozači slučajno pogodili više puta žrtve.

Prošlog mjeseca dovedena je pred sud žena koja je ubila dvogodišnjaka na zelenoj tržnici sa svojim BMW-om, a zatim ponudila da podmiti obitelj. Tvrdila je da je ubojstvo bilo nesreća. Tužitelji su prihvatili njenu tvrdnju i preporučili da sud smanji kaznu na dvije do četiri godine zatvora.

Ta će lagana kazna biti stroža nego što su mnogi vozači dobili za slične zločine. Ali to vjerojatno neće spriječiti nekog drugog vozača da krene u rikverc i ponovno pregazi svoju žrtvu.

Posjeti Express