Ubio je oca nacije, a danas je idol mnogima
Mahatma Gandhi do 40-ih godina prošlog stoljeća bio je slavan i poznat, ne samo u Indiji već i u cijelom svijetu po svom aktivizmu i borbi za neovisnosti Indije. Njegova nenasilna borba i ideali osigurali su mu stotine tisuća sljedbenika koji su dijelili njegovu želju i potrebu da Indija bude slobodna zemlja.
Zbog tih je stavova imao i niz protivnika, a među njima najveći bio je Nathuram Godse, koji je 30. siječnja 1948. godine, došao do Gandhija ispalio tri hitca u njega, u prsa i ubio ga.
Godse je rođen 19. svibnja 1910. godine u ortodoksnoj obitelji u Indiji. Bio je peto dijete, i četvrti sin, no jedini koji je preživio rano djetinjstvo.Budući da je jedino njegova sestra preživjela, roditelji Vinayak i Lakshmi vjerovali su kako su njihovi sinovi ukleti i kako je jedini način da se tog prokletstva riješe, sljedećeg sina odgojiti kao djevojčicu. Kada se Godse rodio nazvali su ga Ramchandra i odgajali kao djevojčicu, piše ATI.
Ime su mu kasnije skratili na Ram, a kako su mu probušili nos da bi poput mnogih djevojčica mogao nositi naušnicu u nosu, počeli su ga zvati Nathuram, što je značilo Ram koji nosi naušnicu. Nakon rođenja još jednog sina, počeli su ga odgajati poput dječaka. Roditelji su vjerovali kako dječak ima posebne moći, pa bi tako Ram pao u trans i spajao obitelj s njihovim obiteljskim božanstvom.
Iako je odgajan kao djevojčica bio je on krupan dječak sa iznimnim atletskih sposobnostima, volio je čitati ali mu škola nije baš išla. Nije položio maturu koja mu je bila temelj za bilo kakav posao. U to je vrijeme na njega veliki utisak ostavio Gandhi i njegov pokret ne suradnje s Britancima. Njegov brat Gopal tako je jednom rekao kako su bili veliki štovatelj Gandhija i kako je on "bio naš idol u školskim danima".
Njegov život se promijenio 1929. godine kada se tada 19-godišnji Godse sa obitelji preselio u Ratnagiri, grad na zapadnoj obali Indije. Tamo je pao pod utjecaj Vinayak Damodar Savarkara, političkog zatvorenika i domoljuba koji je okupio mlade pozivajući ih na oružani ustanak protiv britanske vlasti. Postao je predsjednik političke stranke Hindu Mahasabha, ekstremne nacionalističke stranke čiji je odani sljedbenik postao i Godse.
Učlanio se i u još jednu ekstremnu stranku Rashtriya Swayamsevak Sangh. Cilj pokreta za neovisnost Indije čiji je Gandi bio vođa bio je ukinuti britansku okupaciju Indije. Iz tog pokreta razvile su se i mnoge različite političke organizacije različitih ideologija.
Bila je tu i politička stranka All India Muslim League koja se zalagala da Pakistan bude posebna država s muslimanskom većinom, a s druge pak strane stajali su RSS i Hindu Mahasabha, nacionalističke organizacije koje nisu željele surađivati s muslimanima.
Na samom početku, Godse je bio aktivni član RSS-a. Čelnik organizacije, Keshav Hedgewar, bio je protiv Gandhijeve politike nenasilja i njegove spremnosti na suradnju s muslimanima u borbi protiv britanskog utjecaja.
"Nenasilje se liderima RSS-a činilo kao beskorisna filozofija koja pojačava sklonost podložnosti, nejedinstvu i slabosti koje su kroz povijest ometale Hinduse. Suradnja s muslimanima pokazala se fatalnom u tom procesu uspostave njihovog ponosa jer samo su Hindusi mogli osloboditi Indiju i spasiti hinduističku kulturu i samo bi njihova snaga mogla spasiti zemlju".
Godse je napustio RSS i okrenuo se stranci Hindu Mahasabha. U svojoj knjizi At the Edge of Psychology: Essays in Politics and Culture, politički psiholog i društveni teoretičar Ashis Nandy rekao je da Godse nije u RSS-u pronašao dovoljno militantnog za sebe te da je u stranci Hindu Mahasabha "pronašao legitimniji izraz i način hinduističke potrage za političkom moći".
Osnovao je novine Agrani koje je vodio sa Narayan Apte, čovjekom koji će se s njim naći na optuženičkoj klupi zbog ubojstva Gandhija.
15. kolovoza 1947. Indija je stekla nezavisnost no unutrašnje borbe su se nastavile. Tijekom sukoba hindusa i muslimana Gandhi je postio i posjećivao ta područja kako bi popravio vjerski raskol u zemlji. Tijekom jednog takvog posjeta New Delhiju, 30. siječnja 1948. godine, Nathuram Godse ušao je u povijest kao čovjek koji je ubio Gandhija.
Toga dana uz pratnju svoje dvije nećakinje Gandhi je nakon jednog sastanka kasnio na mjesto za molitvu kada mu se približio čovjek i poklonio ispred njega. U svojoj knjizi Last Glimpses of Bapu, piše njegova pra nećakinja Manuben Gandhi kako je tom muškarcu rekla : "Bapu već kasni deset minuta, zašto ga sramotiš?"
Tada se Godse, po pričanju svjedoka, predao policiji. No drugi će reći kako su ga ljudi okružili, pretukli i čekali dolazak policije.
"Pronašao sam hrabrost u sebi i ispalio pucnjeve na Gandhija 30. siječnje 1948. godine na lokaciji Birla House. Kažem kako sam svoje pucnje ispalio na osobu čija je politika i akcija dovela do uništenja milijuna Hindusa. "
Ubrzo je uhićen i odveden na suđenje.
U svom završnom govoru na suđenju rekao je kako su njegovi motivi za taj zločin bili i Gandhijeva podrška Hindustanu (službenom jeziku Pakistana) kao nacionalnom jeziku Indije, njegova uloga u podjeli Indije koja je stvorila posebnu pakistansku državu s muslimanskom većinom. Bili su to samo neki od razloga zbog kojih je odlučio ubiti čovjeka kojeg su nazivali "Ocem nacije".
No ipak je temelj njegove mržnje bila Gandhijeva podrška muslimanima.
"Predvidio sam kako ću biti u potpunosti uništen, i da jedni što ću od ljudi moći očekivati je bila mržnja. Izgubit ću svoju čast koja mi je vrjednija od života ako ubijem Gandhija. No u isto vrijeme osjećao sam kako bi indijska politika bez Gandhija bila praktična, sposobna uzvratiti i moćna sa oružanim snagama. Bez sumnje moja budućnost bila bi uništena, ali nacija bi bila spašena od napada Pakistana", rekao je u svom govoru.
Svoj je zločin u potpunosti priznao i sudu rekao kako prihvaća svaku kaznu koju mu odrede. On i Narayan Apte bili su osuđeni na smrt vješanjem. Protiv te presude borili su se Gandhijevi sinovi zbog toga što nije slijedila nenasilna uvjerenje njihova oca. U tome nisu uspjeli, pa su Godse i Apte pogubljeni 15. studenog 1949. godine.
Gandhijevo ubojstvo imalo je dugosežne posljedice ne samo na Indiju već i na cijeli svijet.
I danas ovaj čin utječe na stanje u Indiji. Tako su 2017. godine na godišnjicu smrti Godsa pristaše Hindu Mahasabha odali počast svom bivšem članu.
Kako piše Times of India, predsjednik Hindu Mahasabhe, Vijay Kumar Mishra, rekao je:
“Nathuram Godse bio je dio Hindu Mahasabhe i svi smo mi sljedbenici njegovih ideologija. BJP i RSS izbjegavaju o njemu govoriti u strahu od političkih posljedica otvorene podrške Godseu. Međutim, 60 posto mladih danas vjeruje u njegovu ideologiju, a ne u Gandhijevu. Promatrali smo njegovu godišnjicu smrti ... kako bismo proširili svijest o njegovoj ideologiji".
Tako i dana Gods ostaje kontroverzna ličnost u Indiji ali prije svega čovjek koji je ubio indijskog Oca nacije.