Pet ključnih stvari o najdužem mostu na svijetu

ALY SONG/REUTERS/PIXSELL
Mostom se neće moći voziti bilo tko, a kineske službe pažljivo će pratiti sve
Vidi originalni članak

Službeno otvorenim ovaj najduži prekomorski most na svijetu proglasio je kineski predsjednik Xi Jinping. Dočekan pljeskom stotine okupljenih i uz čelnike Hong Konga i Makaa, Carrie Lam i Fernanda Chuia, ovo velebnoj zdanje, most Hong Kong-Zhuhai-Macau, pušten je u promet uz slike veličanstvenog vatrometa. 

Osim što je šesti po dužini most na svijetu, niz posebnosti čini ga jedinstvenim i razlikuje od ostalih. Stručnjaci će tako reći kako je riječ o jednoj od najneobičnijih prometnica na svijetu koja se proteže na 55 kilometara. Cestom se neće moći voziti bilo tko, a one koji dobiju tu veliku čast pratiti će nadzorne kamere, koje će pratiti zijevaju li i koliko često. Vozači će morati nositi i monitore koji će pratiti rad njihova srca. 

No to nije sve. U nastavku vam predstavljamo pet stvari koje morate znati o ovom mostu, ako vas put slučajno odvede u tom smjeru. 

Sigurnosni nadzor zijevanja i krvnog tlaka

Svim vozačima koji će voziti preko ovog mosta pratit će se otkucaji srca i krvni tlak, a informacije o uočenom bit će poslane u upravljački centar mosta. Posebne kamere pratiti će koliko vozači zijevaju, a ako zijevnu više od tri puta u 20 sekundi, u kontrolnom 'mostu' upalit će se alarm. 

Specijalne dozvole

Iako je smisao ovog mosta približiti Hong Kong i Makao Kini, čini se ta će to blizinu moći osjetiti samo rijetki, oni odabrani. Stanovnici Hong Konga morat će imati posebne dozvole kako bi mogli putovati mostom, a po nekim medijskim napisima, dugoročne dozvole moći će dobiti samo oni koji ispunjavaju niz strogih kriterija.

U nastavku pogledajte galeriju. 

Među njima onaj posebno važan bit će koliko poreza plaćaju u Kini, te doniraju li gomile sredstava humanitarnim organizacijama u kineskoj pokrajini Guangdong. Dozvole će moći dobiti i istaknuti i utjecajni članovi političkih stranaka. Ostali 'smrtnici' vozit će se posebni autobusima čiju će kartu platiti oko 10 dolara. Javnog prijevoza preko mosta neće biti. 

Kontroverze koje su pratile izgradnju mosta

Niz komentara i kritika dolazilo je upravo zbog restrikcija prijevoza preko mosta. 

"Most je velika investicija i izgrađen je novcem poreznih obveznika u Hong Kongu, no zapravo nije otvoren svima nama", samo je jedan od komentara. 

Kritičari će ga nazvati nepotrebnim političkim mega projektom. U blizini tog mosta gradi se još jedan, u blizini Shenzhena i Zhongshana, zbog kojih bi se promet na novom spektakularnom mostu do 2030. godine mogao znatno smanjiti, piše The Guardian.  

"On je zapravo višak, nepotreban je", rekao je Eddie Chu.

Po kojoj strani voziti?

U Hong Kongu i Makau vozi se po lijevoj strani ceste, a u Kini po desnoj, što bi se moglo pokazati problemom. Kako se most smatra kineskim teritorijem, vozači će se na cesti držati desne strane, pa čak i oni iz Hong Konga, koji će morati "voziti u skladu sa zakonima i regulacijama s kopna". 

Tijekom projektiranja i izgradnje mosta bilo je niz kreativnih rješenja ovog problema, a na kraju je odabran onaj potpuno nezanimljiv. Vozači će na posebno dizajniranom sjecištu zamijeniti stranu vožnje. 

Politika koja ga prati

Most je, kao i većina drugih projekata koji dolaze sa kineskim potpisom, kako će reći kritičari, dio kampanje integracije Hong Konga i Kine. Strahuje se kako slobode po kojima je Hong Kong postao poznat, pomalo nestaju. I Hong Kong i Makao su dijelovi Kine, no posebne administrativne regije, sa svojim posebnim vladajućim, legalnim sistemima i politikama. Vlada zabrinutost kako je most još jedan signal da Peking ima veliku želju ove regije staviti pod svoju, čvrstu kontrolu. 

Da Kinezi imaju velike snove i želje, koje najčešće ostvaruju, pokazuje podatak kako bi most trebao spojiti Hong Kong i Makao sa 11 kineskih gradova i na taj način formirati širu cjelinu, Veliki zaljev, koji bi trebao postati tehnološka regija i snažna konkurencija Silicijskoj dolini. To je i drugi veliki infrastrukturni projekt koji je u posljednje vrijeme Kinu približio Hong Kongu. 

Prvi je bila željeznička pruga koja Hong Kong povezuje sa kineskim kopnom za manje od 25 minuta. Gradnja ovog još jednog impozantnog kineskog projekta trajala je osam godina a u izgradnju je uloženo 11 milijardi dolara. No projekt nije bio toliko uspješan koliko je bilo planirano. 

"Vlada na ovaj način potiče i ohrabruje mlade ljude iz Hong Konga da odlaze u Kinu u potrazi za poslom. Žele da vidimo kako se Kina razvija, žele da se vratimo", rekli su kritičari. 

Posjeti Express