Električni bicikli su nova revolucija, veća od Ubera

Thinkstock
Godina koja je pred nama bit će godina električnih bicikala koji bi trebali smanjiti onečišćenje i gužve u gradu
Vidi originalni članak

U posljednje vrijeme čini se kako su gužve na prometnicama uvijek i stalno. Bez obzira na vrijeme u danu. One klasične jutarnje gužve pretvorile su se u popodnevne. Zbog niza problema u javnom gradskom prijevozu, i dalje mnogi neće odustati o vožnje u automobilu. Po podacima Svjetske zdravstvene organizacije, sedam milijuna ljudi godišnje umire od posljedica zagađenja zraka, koja u većoj mjeri dolaze upravo zbog prometa. 

Prosječno oko 30 posto gradova je rezervirano za potrebe automobila, no čini se kako gradovi i automobili više nisu baš tako uigran stroj, kako su jednom davno arhitekti mislili da će biti. Predviđa se kako će se u sljedećoj godini zabilježiti eksplozija električnih bicikala za dijeljenje, e-bicikala, i manjih električnih skutera, koji ne zagađuju okoliš. Riječ je o jeftinim vozilima, čija vožnja, pola sata, stoji oko jednog ili dva dolara. Upravo oni bi mogli u potpunosti izmijeniti način na koji se krećemo na putovanjima od jednog do pet kilometara, piše Wired. 

Na ovom području posljednjih nekoliko godina bilo je niz kvalitetnih uradaka. Među njima je i JUMP, koji se bavi iznajmljivanjem bicikala sa električnim motorima, a pokrenut je krajem prošle godine u Washingtonu, kao i Bird u Santa Monica, za e-skutere. 2018. godine njihov primjer slijedili su Spin u San Franciscu i Lime u Parizu. Ove su kompanije prikupile milijardu dolara od financiranja. 

Nema spasa Stručnjaci: Ljudi će za 20 godina prestati kupovati aute

Mobike i Ofo, jaki kineski konkurenti, pokorili su Peking sa pet milijuna bicikala, a stotine tisuća drugih primjeraka stigli su u gradove diljem svijeta. No novi igrač na tom polju Didi, najveća kompanija za dijeljenje na svijetu, i Hellobike, predstavili su električne bicikle, i time potaknuli starije i etablirane kompanije Mobike i Ofo, da i sami nešto slično najave. 

E-bicikli će iskoristiti taj ubrzani razvoj. JUMP tako kaže kako se broj vožnji sa njihovim vozilima povećao za 15 posto u prvih šest mjeseci njihova vlasništva, dok je upotreba Uber vozila opala za deset posto. Studija koja je objavljena ove godine pokazuje kako upotreba takvih bicikala raste većom brzinom nego bilo koje druge usluge koja funkcioniraju na način dijeljenja. 

I dok mnoga od tih mikro vozila mogu zamijeniti kraća putovanja po gradu, mnogi će biti dostojna zamjena za taksije i osobne automobile. Ova zamjena važna je upravo kao nova mogućnost u gradovima. Osim što će im uštedjeti izdatke za izgradnju nove infrastrukture budući da ova vozila koriste već postojeću, smanjit će se gužve i zagađenje. Inovacije na polju mobilnosti pomalo su iscrpile gradove, a kao što nisu predvidjeli razvoj kompanija poput Ubera, tako ni ne predviđaju razvoj kompanija koji se bave takvim biciklima i skuterima. 

Najveća javna ponuda Uberu napadi ne mogu ništa - vrijedi 120 milijardi dolara!

No nije to baš u cijelosti bilo lako i jednostavno, mikro vozilima potreban je prostor za parkiranje. Peking je dugo patio od manjka prostora za parkiranje takvih vozila, koji zakrčuju i pločnik, a potrebno je stvoriti sigurni prostori za vožnju, po mogućnosti ne na već zakrčenim kolnicima. U nekim gradovima takvi bicikli su povučeni zbog krađa i vandalizma, a prvo predstavljanje e- skutera u SAD-u izazvalo je veliki broj zahtjeva ali i prigovora.

San Francisco je zabranio e-skutere na svojim ulicama tri mjeseca nakon njihovog prvog pojavljivanja u ožujku 2018. godine. U mnogim gradovima pokrenuti su pilot programi, koji zahtijevaju da kompanije ispune određene uvjete posebno na području broja vozila, potrebne infrastrukture za parkiranje i sigurnosnih potreba. 

Neki su pak gradovi ove izazove iskoristili da povuku kočnicu na porast e-bicikala na svom području, no sljedeće godine vidjet ćemo niz novih regulacija koje potiču njihovu upotrebu. Posljednji sto godina gradili smo gradove za automobile, piše Wired, a u 2019. godine pokušat ćemo tim istim gradovima oduzeti dio tog prostora kako bi osigurali prostora za čišće, manje i jeftinije automobile na našim ulicama., 

Posjeti Express