Tehno
989 prikaza

Uberu napadi ne mogu ništa - vrijedi 120 milijardi dolara!

Uber
Press Association/PIXSELL
Uber je predvodnik uspješnih startupa koji su odgodili svoj ulazak na javno tržište

Uber početkom sljedeće godine izlazi na burzu, a s Wall Streeta procjenjuju kako bi njihova vrijednost mogla dosegnuti 120 milijardi dolara u inicijalnoj javnoj ponudi dionica. Ta procjena gotovo je udvostručila njihovu dosada procijenjenu vrijednost i više je od one General Motors Co. , Ford Motor Co. i Fiat Chrysler Automobiles NV zajedno, što bi moglo značiti da je riječ o najvećoj javnoj ponudi ikad. Njihov izlazak na tržište jedan je od najočekivanijih na Wall streetu i u Silicijskoj dolini

Uber tako ulazi na tržište kada i njihovo manji suparnik Lyft koji bi trebao debitirati na burzama polovicom sljedeće godine. Njihova vrijednost, procjenjuje se, bit će više od 15,1 milijardu dolara. Goldman Sachs Group Inc. i Morgan Stanley predali su prijedloge vrijednosti, kako bi se pozicionirale dionice potencijalnim investitorima što je uobičajen korak prije IPO-a. 

Osnovan 2009. godine Uber je zapravo predvodnik uspješnih startupa koji su odgodili svoj ulazak na javno tržište. Tijekom proteklih godina borili su se sa nizom skandala, od onih o seksualnom zlostavljanju na radnom mjestu, do navodnih krađa tajnih podataka iz konkurentske kompanije Alphabet Inc. i odlaska suosnivača Travis Kalanicka

Njihov novi šef Dara Khosrowshahi od kada je lani preuzeo kompaniju pokuša vratiti investitore, vozače i putnike koji u ovo doba mogu birati između niza različitih sličnih aplikacija. Najavio je kako će na tržište izaći u drugoj polovici 2019. godine. Njihova vrijednost ove godine bila je procijenjen na 60 milijardi dolara, no udvostručila se nakon što je Toyota Motor Co. uložila novac u kompaniju, i tada im vrijednost dovela na razinu od 72 milijarde dolara. 

Taksisti protiv Ubera Nemaju sreće Top News Ukleti Uber - svaki potez pretvara im se u katastrofu

Iako nema garancije da će Uber na tržište izaći u najavljenom roku i postići najavljenu vrijednost te se ne zna kako će proći na tržištu dionica, ova godina ostat će upisana kao jedna od onih koja je bila posebno snažna što se tiče tehnoloških kompanija. Neki misle kako banke pozivaju na njihov raniji izlazak na tržište upravo zato što očekuju zahlađenje tržišta, piše The Wall Street Journal.  

Konkurencija u ovom sektoru sve je veća i mogla bi dovesti do teže prodaje njihovih dionica. Bilo koji IPO proces mogao bi zakomplicirati i niz frakcija među onim koji podržavaju i podupiru Uber, koji su svoje dionice dobili po različitim procjenama. Po dokumentaciji koju su nedavno predali Uber tako navaljuje kako neće biti profitabilni najmanje sljedeće tri godine. Očekuju kako će ove godine ostvariti oko 11 milijardi dolara prihoda, što je ipak porast u usporedbi sa 7,78 milijardi dolara koliko su ostvarili prošle godine. 

Investitori SoftBank Group Corp. uvjetovali su Uber da na tržište mora izaći do kraja sljedeće godine. Ako u tome ne uspiju, tako će omogućiti nekim investitorima, onim koji su uložili najmanje 100 milijuna dolara ili imaju dionice najmanje pet godine, da prodaju svoje udjele na sekundarnom tržištu. Lyft, najveći Uberov rival na američkom tržištu, na tržište ulazi sljedeće godine također. 

Ako se ove procjene Uberove vrijednosti od 120 milijardi dolara i ostvare, omogućit će ranijim ulagačima spektakularni povrat. First Round Capital uložio je 1,6 milijuna dolara u Uber tijekom 2010. i 2011. godine, a po procijenjenoj vrijednosti od 120 milijardi, njihove udio bit će više od pet milijardi dolara. 

Automobil što sad Tehno Nakon fatalne nesreće Arizona je Uberu zabranila sve testove

Obogatiti bi se mogao i Benchmark čiji je trenutačni udio procijenjen na osam milijardi dolara, a mogao bi porasti na 14. Oni su dio svog udjela su siječnju prodali SoftBanku koji sada sa zajedno sa svojim Vision Fundom ima u vlasništvu 15 posto Ubera

Više od 50 tvrtki ulagale su u Uber tijekom godina, a tom broju ulagača može se priključiti i niz privatnih investitora koji su prepoznali vrijednost Ubera. Među njima su i Jeff Bezos iz Amazona, te Alphabet Inc. i Goldman koji bi na pioniru ovakvog načina prijevoza mogli zaraditi stotine milijuna dolara. IPO bi mogao obogatiti i Kalanicka, koji je u siječnju prodao dionice SoftBanku za oko 1,4 milijardi dolara i još je vlasnik niza koji bi po toj procjeni vrijednosti mogao vrijediti još nekoliko milijardi više. 

Procjena vrijednosti Goldmanova ipak nešto niža od Morgan Stanley, ovisi i o potencijalu Uberovog poslovanja izvan usluge taksi prijevoza, kao što je njihova dostava hrane UberEats. Uključeni su i njihovi udjeli u drugim startupovim koji se bave prijevozom poput kineskog Didi Chuxing Technology Co. i Graba iz Singapura.

Ako riješe niz problema koje imaju sa svojom tehnologijom automobila bez vozača, moći će i nju ponuditi nizu drugih proizvođača i prijevoznih kompanija. Na taj će način i nešto zaraditi od sektora koji im je progutao niz milijuna dolara i doveo ih na loš glas zbog nesreća koje su pratile testiranja, posebno one u kojoj je ubijena pješakinja u Arizoni.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.