Nitko ne zna zašto ih nadlijeće špijunski avion

Lockhead Martin
Slavni U-2 špijunski avion probudio je ovih dana u zoru stanovnike prodornim zvukom moćnih motora - nikome nije jasno što se dogodilo
Vidi originalni članak

Idilični seoski mir jugozapadne Engleske nedavno je uznemirio prodoran zvuk avionskih motora. Lokalne vijesti uživo iz Gloucestershirea javile su da su se 1. listopada u sedam sati ujutro, stanovnici okruga Gloucestershire probudili zbog preleta legendarnog špijunskog aviona Lockheed U-2 koji je poletio iz kraljevske zrakoplovne baze Fairford.

Dužnosnici zračnih snaga SAD-a rekli su da je prošlonedjeljni let bio dio unaprijed dogovorenih vojnih vježbi koje se odvijaju u toj regiji, za slučaj 'sukoba ili katastrofe.'

LUTAJUĆI AVIONI Ne smiju reći da lete i kada se sruše nitko ih ne traži

Kako piše portal Vice, a prema riječima lokalnih zaljubljenika u zrakoplovstvo, avion pod nadimkom "Zmajeva Lady" isprva se pojavio u RAF Fairfordu krajem rujna. Ovi letovi u Velikoj Britaniji, prvi put su viđeni 1955., a danas pokazuju zašto prvi svjetski izviđački zrakoplov i dalje slovi kao tehnološko čudo.

Prvo razvijen od strane CIA-e za špijuniranje Sovjetskog Saveza, špijunski avion U2 uživao je gotovo mitski status u zrakoplovstvu i zrakoplovstvu.

1954. godine, slavni dizajner Kelly Johnson i njegov 28-godišnji Lockheed "Skunk Works" - Specijalni inženjerski tim - planirali su izgraditi prvi svjetski stabilni izviđački avion, sposoban da leti 10 sati na visini većoj od 20-ak kilometara. Nevjerojatno, Johnson i tim Skunk Works uspješno su razvili, izgradili i izveli prvi probni let U-2 u manje od osam mjeseci.

Dizajnirana s visokofrekventnim krilima koja mu daju karakteristike poput 'klizaljki' i repnom dijelu koji je montiran samo s tri vijka, CIA je kasnije rekla da je osnovni dizajn ovog aviona "bio tako jednostavan da je bio gotovo revolucionaran". Budući da je avion posebno dizajniran za let na velikim visinama, s avionom U2 je iznimno teško upravljati na malim visinama, pa je problematično čak i samo slijetanje.

Čak i najnoviji modeli ovog aviona i danas moraju koristiti pomoć iz bolida koji dostižu brzine i do 250 km na sat, i koji ih prate na pisti prilikom slijetanja, a vozači asistiraju pilotima govoreći im koliko su im kotači udaljeni od tla, kako bi piloti mogli što mekše prizemljiti avion, jer slijetanje više nalikuje kontroliranom padu. 

Zrakoplov je sposoban letjeti na visinama od oko 20 kilometara, dakle u stratosferi i zato je idealan špijunski avion. 

New York, New York Kako je rat uništio zlatno doba jugoslavenske avijacije

Leteći iznad gornje granice dosega protuzračne obrane Sovjetskog Saveza, U-2 je donio fotografije dalekih, sićušnih ruskih MiG-ova koji su bezuspješno pokušavali presresti i oboriti ovaj špijunski avion. Četiri godine U2 je nekažnjeno letio nad komunističkim nebom, sve dok konačno 1960. ruska protuzračna raketa S-75 nije oborila jedan od ovih zrakoplova iznad Sverdlovska. 

Iako ih CIA više ne koristi, ovaj avion leti u sklopu zrakoplovnih snaga SAD-a i to na unaprijeđenom tipu  „S-S“ U-2, pri čemu NASA koristi izvedenicu U-2 za istraživanje na velikoj visini, a model se zove ER-2.

Dok se većina modernog obrambenog zrakoplovstva okrenula svestranijim bespilotnim zrakoplovnim sustavima, U-2 je uspješno zaustavio brojne pokušaje Pentagona da ga povuče u mirovinu. Lockheed Martin kaže kako trenutna verzija U-2 može bez problema letjeti do 2050. godine.

Od 2018. zrakoplovstvo SAD-a odgodilo bilo kakve planove povlačenja U-2 aviona do daljnjeg i nije odredilo rok. Prema zrakoplovnim snagama, U-2 su letjeli u preko 200 misija za podršku operacijama u Iraku. 

Koja je točno uloga špijunskog aviona u planiranom treningu tzv. izvanrednih hitnih situacija i zašto se točno vježbaju, te koliko dugo će U-2 ostati u posjetu Royal Air Forceu u Fairfordu nije poznato. Ako ništa drugo, stanovnici Velike Britanije imaju jedinstvenu priliku vidjeti povijesni avion dizajniran tako da će još dugo ostati u modi.

Posjeti Express