Zastrašujuće je kako su džihadisti osvojili društvene mreže
Umjesto centraliziranog ureda i jedne osobe koja će objavljivati postove na društvenim mrežama, ISIL-ova medijska kampanja je umrežena. Dobro upućeni u moć medija pridružili su se novoj generaciji i modernizirali su regrutiranje. Prosječna dob stranih boraca koji su otputovali daleko od svog doma kako bi se pridružili ISIL-u je 24 godine, što znači da su alati poput Facebooka, Twittera i Instagrama nešto s čime su odrasli.
ZASTRAŠIVANJE
Video snimke
ISIL je postao poznat po snimkama taoca i njihovih pogubljenja. Za razliku od drugih snimka terorista, ISIL koristi unaprijed razrađen scenarij, koriste kamere visoke rezolucije i snimaju iz više kutova.
Masovna smaknuća
ISIL redovito bilježi pogubljenja velikih grupa zatvorenika kako bi zastrašili i demoralizirali svoje protivnike. Snimke su režirane kako bi prikupile što više pregleda pa tako koriste neuobičajene metode pogubljivanja poput utapanja, eksplozivnih ovratnika ili paljenja.
Hashtag propaganda
Pažljivo planirajući, ISIL koristi popularne hashtagove na Twitteru kako bi pojačali svoje poruke i došli do šire publike. Tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva objavili su fotografiju odrubljene glave s hashtagom World Cup, koji je tada bio najpopularniji. Uz fotografiju su napisali: "Ovo je naša lopta, napravljena je od kože."
KOORDINACIJA
Forumi
ISIL pronalazi forume koji nisu u fokusu obavještajnim službama kako bi mogli neometano razgovarati i planirati svoje korake.
Sigurno slanje poruka
ISIL često mijenja metode komunikacije, a danas imaju mnoge aplikacije koje im pomažu u tome. Od popularnih servisa poput WhatsAppa i Skypea do šifriranih platformi kao što je Kik.
Dronovi
Dronovi s GoPro kamerama i Wi-Fijem služe kako bi snimali ratovanje i u stvarnom vremenu objavili snimke na društvenim mrežama.
ŠIRENJE LAŽNOG DOJMA O ŽIVOTU U ISLAMSKOJ DRŽAVI
Dokumentarci
Koristeći zarobljenog novinara, ISIL je organizirao niz "dokumentaraca" koji su pokušali prikazati privlačnost života u Islamskoj državi.
Priopćenja za tisak
Kao bilo koja kompanija, ISIL redovito objavljuje priopćenja za tisak u kojima daje dojam normalnosti. U jednom su tako izvijestili da ostvaraju dječju bolnicu.
Fotografije na Instagramu
Mnoge društvene mreže služe kako bi ISIL pokazao svjetliju stranu života u Islamskoj državi. Pokušavajući izgraditi svoj online imidž otvorili su Instagram profil "Cats of Jihad" na kojem su objavljivali fotografije mačaka sa svojim oružjem.
REGRUTIRANJE
Online časopisi
Dabiq je mjesečni magazin koji izlazi na engleskom jeziku i govori o pitanjima politike, vjere, a daje i upute kako izraditi bombu.
Ciljano regrutiranje
ISIL je posebno posvećen privlačenju novih pristaša. U svojim porukama, koje se obično izmjenjuju putem sigurnih aplikacija, pokušat će pokazati razumijevanje prema osobi s kojom komuniciraju, a ponekad će poslati i poklone kako bi pridobili novog člana. Također, objavljuju postove na raznim jezicima kako bi došli do što većeg broja ljudi, a osobe koje pokažu interes za te objave kontaktiraju putem privatnih poruka.
Pitanja i odgovori
Teroristi redovito odgovaraju na pitanja potencijalnih regrutera na stranicama poput Last.fm te ondje izmjenjuju svoja iskustva.
VIRALNI MARKETING
Jedan od glavnih razloga zašto je ISIL toliko napredovao u svojem online oglašavanju je zato što slijedi model vodećih online stručnjaka.
1. Dosljedan brand
Kao što su Star Wars ili McDonald's-ov Happy Meal prepoznatljivi diljem svijeta, tako i Islamska država radi na svojoj popularnosti. Njihova zastava je jednostavna i prepoznatljiva, a lako ju je producirati - crna boja i dva jednostavna slogana (Nema Boga osim Alaha. Muhamed je Alahov poslanik/Muhamed je glasnik Boga). Jednobojna zastava ima dugu povijest u arapskoj i islamskoj tradiciji, dok slogani daju vjersko uporište organizaciji koja je zapravo osuđena zbog svog barbarstva od većine muslimanskih učenjaka.
2. Prisnost
Katy Perry na Twitteru prati više od 78 milijuna ljudi. Njezini postovi su autentični i izgledaju kao da ih je ona sama podijelila sa svojom publikom, daju dojam da je odvojila minutu od svog užurbanog dana kako bi razgovarala sa svojim prijateljima. Po istoj logici ISIL često objavljuje izjave svojih boraca s prve crte bojišnice. Opisuju svoj dan, šaljive zgode, ali i slave kolege koji su ubijeni u borbi.
3. Networking
Kada je prošle godine Taylor Swift snimala spot za pjesmu Bad Blood, pozvala je mnoge druge zvijezde poput Selene Gomez i Lene Dunham da joj se pridruže. Bio je to pametan marketinški potez jer su od njega profitirali svi uključeni. Gomez i Dunham su se povezale s većom zvijezdom, a Swift je dobila nove fanove. Na isti način ISIL dopušta drugim terorističkim skupinama da sudjeluju u njihovim društveno-medijskim kampanjama kako bi proširili vjerodostojnost i doseg.
4. Engagement
Početkom prošle godine popularni američki servis za popuste Groupon stavio je na svoju stranicu oglas za Banana Bunker, proizvod u kojem čuvate vašu bananu. Iako na prvi tren zvuči smiješno i naravno, mnogi korisnici su ih ismijali na njihovoj Facebook stranici, iz Groupona su odgovorili baš na svaki komentar i time su podizali čitanost o ovom proizvodu što je rezultiralo time da je on u kratkom roku bio rasprodan. Isto tako, mnogi teroristi sudjeluju u mnogim raspravama na društvenim mrežama, odgovaraju na pitanja, šire svoj doseg i time puno više ljudi vidi njihove objave. Tako su u siječnju zatražili od korisnika da im predlože kako da ubiju jordanskog pilota i mnogi ISIL-ovci su se pridružili ovoj raspravi prije nego što je nesretni pilot živ zapaljen.
5. Kad sve ostalo propadne...trolaj
Republikanski predsjednički kandidat Donald Trump svladao je određenu društveno-medijsku strategiju: počinje svađe s drugim kandidatima i time privlači pozornost na sebe. Iako se može činiti da ISIL ne voli lošu propagandu, ona im zapravo koristi jer se o njima piše, a često će se i sami uključiti u raspravu.
Kako dobiti rat na društvenim mrežama?
Kako se prijetnja povećava, mnogi su se priključili borbi protiv ISIL-a u medijskom ratu. Vlade su pokrenule niz ureda koji nadziru i uklanjaju terorističke propagande u stvarnom vremenu. Kompanije su postavile nova pravila kako bi spriječili ISIL-ovce da koriste njihove proizvode. Aktivisti nastoje doprijeti do mladih koji su u opasnosti od ISIL-ovog utjecaja. Članovi Anonymousa uništavaju ISIL-ove online profile. Zajedničkim naporima trude se lišiti ISIL jednog od svog najmoćnijeg oružja - propagande na društvenim mrežama.
SUZBIJANJE
Uklanjanje sadržaja
Google, Twitter i Facebook, društvene mreže koje se zalažu za slobodu govora, promijenile su svoja pravila korištenja kako bi uklonili sav sadržaj koji promovira teroriste.
Lov na terorističke profile na Twitteru
Organizirane grupe aktivista prijavljuju ISIL-ove profile na Twitteru koristeći algoritme koji im pomažu u bržem otkrivanju. Tvrde da su dosad eliminirali barem 130.000 takvih profila.
Otkrivanje
Budući da se profili mogu vrlo brzo ponovno otvoriti, aktivisti su napravili programe za traženje sličnih profila. Militanti su pak odgovorili na ovaj korak tako da su napravili program koji ih automatski sakriva od aktivista.
SPREČAVANJE REGRUTIRANJA
Pobijanje terorističke propagande
Američka vlada upravlja nizom Facebook, Twitter i YouTube računa, kao što su ThinkAgain i TurnAway, kako bi istaknuli brojne dezinformacije koje ISIL širi.
Ciljano oglašavanje
Britanski Institut za strateški dijalog iskoristio je Google kako bi doprijeli do visokorizičnih osoba. Tako na primjer ako netko zagugla pitanje "Kako doći do Sirije?" dobit će rezultate koji na prvi pogled izgledaju kao ISIL-ova propaganda, no zapravo su antiterorističke objave.
HAKIRANJE
DDoS napadi
Hakeri koriste nekoliko desetaka tisuća povezanih računala kako bi preopteretili ISIL-ove web stranice.
Doxing
Predstavljajući se kao potencijalni novaci, hakeri prikupljaju podatke o regruterima koristeći cyber forenziku kako bi identificirali i locirali određene pojedince. Te se informacije potom šalju lokalnim vlastima.
Sabotaža
Hakeri koji love profile teroriste zalaze i izvan dosega uobičajenih tražilica pa tako odlaze i na Dark Web kako bi ondje eliminirali ISIL-ovu propagandu. Tako su jednom prilikom zamijenili ISIL-ovu objavu s reklamom za Viagru.
PRIKUPLJANJE INFORMACIJA
Infiltracija
I obavještajne službe i hakeri koriste razne taktike da se infiltriraju na terorističke forume. Oni postaju "muha na zidu" koja prikuplja informacije o tome tko regrutira i tko im je u fokusu.
Open source prikupljanje informacija
Aktivisti "češljaju" profile džihadista kako bi dobili informacije o planiranim napadima te ih šalju policiji. U srpnju 2015. godine aktivisti su ovako spriječili teroristički napad u Tunisu i doveli su do uhićenja desetak militanata.
Izvještavanje iz prve ruke
Hrabri građani koji žive u teritorijima koje je ISIL zauzeo pišu blogove i otvaraju Facebook stranice na kojima dokumentiraju zločine i barbarstva koja ISIL provodi. Ovo je vrlo rizično jer ako ih teroristi ulove predstoji im egzekucija.