Kolodvor obnavljali Kinezi za 60 milijuna eura: "Vučićevci grade Potemkinova sela..."

Borna Jakšić/Pixsell
Željeznice Srbije tvrde da nadstrešnica "nije bila obuhvaćena rekonstrukcijom". No stručnjaci primjećuju čudne stvari: dodate čelične i staklene elemente te galeriju unutar postaje koja se oslanja na isti zid...
Vidi originalni članak

Kritičari srpskih vlasti ne žele taj crni petak u Novom Sadu gdje je u rušenju nadstrešnice pred željezničkim kolodvorom poginulo 14 osoba nazvati „tragedijom“. To je, kažu; „zločin“, rezultat nemara, sistemske korupcije, protjerivanja stručnjaka iz svih oblasti života, piše u subotu Deutsche Welle. Tijekom noći ozljedama su podlegle i sestre, djevojčice Tina (9) i Sara (5). Još troje ljudi je u bolnici, teško ozlijeđeno. 

"Što je poremetilo statiku nadstrešnice, ako ne treća po redu rekonstrukcija (čitaj: pljačka budžeta) željezničke stanice za četiri godine? Kiše i snijega nije bilo odavno", napisao je na društvenoj mreži profesor Bojan Pajtić, bivši premijer pokrajine Vojvodine.

Željeznička stanica je zapravo još ovog srpnja (opet) svečano "otvorena", iako radovi još nisu sasvim gotovi. Ali, niti sat vremena poslije pogibije ljudi i dok je pod komadima betona još bilo zatrpanih, niz medija bliskih vladi promijenio je naslove vijesti na portalima i naglašavao kako je to tek "stara nadstrešnica" obnovljene željezničke postaje.

Mijenjali su se stari naslovi i stara priopćenja, uzalud. Na društvenim mrežama objavljene su fotografije i svi podaci koji nedvojbeno dokazuju radove kojima je očito narušena kompletna statika željezničkog kolodvora u Novom Sadu. 

Na mjestu udesa odmah su se stvorili premijer Miloš Vučević i ministri Ivica Dačić i Goran Vesić, svi najavljujući istrage. I predsjednik Srbije Aleksandar Vučić obratio se u udarnom terminu na televiziji tražeći „političku i krivičnu“ odgovornost.

Za Pajtića je jasno gdje se treba tražiti odgovornost, osobito - kako ističe na socijalnoj mreži, na postaji se nikako ne može vidjeti gdje je spiskano 60 milijuna eura u obnovu. Pogotovo nije jasno, zašto se za te novce nije uređena i nadstrešnica koja se, eto, srušila kao kula od karata.

"Zbog ovakvih tragedija koje su očigledna posljedica korupcije,bahatosti i neznanja, u civiliziranom svijetu vlade ne samo da padaju, već kolektivno idu u zatvor", piše Pajtić.

Naručitelj obnove postaje bio je sektor infrastrukture Željeznice Srbije, a radove su izvodile dvije kineske kompanije u okviru brze linije koja sad povezuje Beograd i Novi Sad. Kako se desetljećima obećava; jednog lijepog dana će ići do Budimpešte, piše DW.

O tom poslu, kao što je već praksa kad je u pitanju suradnja s Kinom, jedva da se moglo naći pouzdanih podataka. Ipak, Željeznice Srbije su požurile objaviti kako nadstrešnica "nije bila obuhvaćena rekonstrukcijom". Rađeno je, kažu, samo oko nje, na fasadi.

No stručnjaci primjećuju čudne stvari: dodate čelične i staklene elemente na nadstrešnici, a i galeriju unutar postaje koja se oslanja na isti zid. Utoliko se i stručnjacima nameće pitanje, je li se nadstrešnica srušila "jer joj je tako došlo“ ili jer se netko u rekonstrukciji preračunao i promijenio statistiku građevine.

Inženjer geologije Zoran Đajić koji je do prošle godine sudjelovao u obnovi postaje kao savjetnik instituta za promet CIP, tvrdi da je bez sumnje poremećena statika. I to usprkos upozorenjima. Radio je kao konzultant prometnog instituta CIP tijekom izrade projekta rekonstrukcije zgrade Željezničke stanice u Novom Sadu.

- Mislim da su odgovori tu. Ne vidim razloga zašto i što da se čeka. Prvo, nije istina ovo što izjavljuju predstavnici vlasti. Na nadstrešnici su vršeni radovi. U prvoj fazi se radila reparacija keramike koja je bila na plafonskom dijelu i radilo se samo šminkanje te nadstrešnice. U drugoj fazi, tijekom radova na fasadi zgrade i rada na rekonstrukciji kamene obloge, poslao sam u ožujku 2023. jedan izvještaj izvođačima i svi su dobili te izvještaje od ministarstva pa na dolje. U njemu sam tražio da se s pročelja zgrade skinu mramorne ploče i da se provjeri kakva je podloga ispod njih te da se podloga reparira i da se stave nove mramorne ploče, što je inače bilo predviđeno projektom - rekao je on u razgovoru za N1 Srbija. 

Na tom pročelju su, kaže on, bili stavljeni utezi koji su držali nadstrešnicu, odnosno sajle koje se s krovne konstrukcije spuštaju kako bi ojačale samu konzolu nadstrešnice.

- Da su tad skinute te ploče, vjerojatno bi se primijetilo da podloga nije dobra i možda bi se i primijetilo da su sajle možda i korodirale - rekao je Đajić.

Navodi kako ne zna kakvo je bilo stanje, ali i da je "činjenica je da taj dio nije napravljen i da je izvođač odlučio samo obojiti ploče koje je trebalo zamijeniti".

Još jednom je ponovio kako je trebalo reparirati podlogu tih ploča.

- To da se na nadstrešnici nisu izvodili radovi nije točno, jer je nadstrešnica naknadno pokrivena staklom i projektant 1965. godine, kad je radio stanicu, radio je i konzole i prednji dio je bio povezan, a između toga su bili prazni prostori i ti utezi, sajle, su držale tu količinu betona i tog materijal - kazao je on.

Tko je odlučio da se sve to pokrije i na koji način, ne zna.

- Tko god da je morao je prije toga provjeriti nosivost tih utega – morala se napraviti statika, morali su se napraviti proračuni može li se ta nadstrešnica još dodatno opteretiti ili ne. Ja sam bio tamo od službenog nadzora za kamen do lipnja 2023. kad mi je istekao ugovor, više me nisu angažirali. Ovo su radovi koji su izvođeni kasnije, tako da nemam direktan uvid tko je točno radio, ali se zna tko je bio izvođač. Zna se koje su tvrtke nosile posao u to vrijeme, tako da imamo službeni nadzor, imamo projektantsku kuću, imamo izvođače radova i imamo bivšeg ministra Tomislava Momirovića koji je obilazio zgradu dok smo mi radili, imamo i sadašnjeg ministra. Osnovna i glavna odgovornost je ministra i on mora dati ostavku, a onda po vertikali, svi do dolje - rekao je Đajić.

Đajić kaže da se javio medijima jer i on osjeća odgovornost zbog žrtava koje su nastale i zbog nesreće koja se dogodila.

- Stalno razmišljam o tome da su uklonjene te ploče, možda bi se vidjelo u kakvom su stanju ti utezi. Ja tu osjećam svoju odgovornost, možda sam mogao inzistirati na tome dalje. Međutim, naravno, ja sam pisao preporuke što treba raditi, slao sam izvještaje na 20 adresa, svi ti moji izvještaji su dostupni, i u jednom od njih iz veljače 2023, napisao sam da se moraju skinuti te ploče i da se mora srediti podloga ispod tih njih - ističe. 

Nikad mu nitko nije odgovorio. 

Nadležni ministar Vesić obećava kako će se utvrditi zašto nadstrešnica nije obnovljena. Upozorava kako je građevinska dozvola izdana prije tri godine i taj proces je morao da sadržavati i procjenu statičkog opterećenja. „Treba vidjeti zašto je odlučeno ne obnavljati nadstrešnicu", kaže ministar.

No i sam Vesić bi, prema najavama Višeg državnog odvjetništva u Novom Sadu, trebalo biti saslušan kao i dvadesetak drugih osoba, piše DW.

Može biti da se odgovore „zašto se ovo dogodilo“ i "tko je kriv“ lako naći: ako se hoće, može se bolje pogledati i dokumentacija i gdje je otišao novac. Ali, kritičari kažu da bi se onda, poput nadstrešnice, lako srušio i čitav režim u Srbiji:

"Ostaje nam bojazan, svakim danom sve više, kako će vremenom izgledati silna Potemkinova sela koja vučićevci grade. Stručnjaci kažu: ne daj Bože ozbiljnog potresa“, piše novosadski novinar Nedim Sejdinović za "Vreme“.

Posjeti Express