Plenki, kupi nam ovaj MiG da štiti hrvatsko nebo

Screenshot Youtube
Dobro očuvan ratni zrakoplov dostupan je po povoljnoj cijeni, a imao je samo 818 sati leta
Vidi originalni članak

Na prodaji u SAD-u našao se primjerak MiG-29UB i košta 4,65 milijuna dolara. Izrađen 1986. godine s tek 818 sati leta, ovaj dvosjed je daleko očuvaniji od bilo kojeg hrvatskog MiG-a. Istini za volju, UB je varijanta "smanjene borbene sposobnosti", ali je vjerojatno sasvim dostatan za potrebe air-policinga nad Hrvatskom. 

Postavlja se pitanje tko bi uopće mogao kupiti jedan takav zrakoplov, a američki mediji ni ne spominju mogućnost reaktivacije borbenog zrakoplova. "Avion će kupiti netko bogat i zaljubljen u avijaciju", kazao je Albert Heidinger iz tvrtke Raptor Aviation, aktualnih vlasnika MiG-a. 

Daleko najveća je vjerojatnost da će MiG završiti kao simulacija neprijateljskog zrakoplova u nekoj od škola američkog ratnog zrakoplovstva. Međutim, postoji šansa i da bi neka država ozbiljno razmotrila kupovinu jednog takvog zrakoplova. The Aviationist spominje Peru kao primjer jer oni koriste već 24 MiG-a 29 različitih verzija.

Kad to usporedimo s cijenom kriminalno lošeg remonta starih hrvatskih MiG-ova, ne možemo se oteti dojmu da bi hrvatsko nebo bolje štitio jedan ovakav mlažnjak nego svi ovi raspadnuti na Plesu.

Nekad su takvi zrakoplovi bili i u ratnom zrakoplovstvu biše Jugoslavije. Kako je Express već ranije pisao, video snimka prvog slijetanja lovaca MiG-29 u vojnu bazu Batajnica nedaleko od Beograda može se vidjeti na Youtubeu, a snimka prikazuje isporuku dva dvosjeda za JNA 24. rujna 1987. godine. Dvosjedi MiG-29UB u Jugoslaviju su stigli bez ikakvih oznaka, tako da se nije moglo utvrditi otkud dolaze. Vlasnik kanala na kojem se snimka nalazi prvi ju je put objavio 2017. godine, a tada je za TangoSix izjavio da ju je dobio od pilota koji je u to vrijeme radio na Batajnici.

Još 1986. godine SFRJ se odlučila nabaviti sovjetski avion dok je prvi jugoslavenski pilot Branko Bilbija letio u MiG-u 29 još 1985. godine. U konkurenciji su za novi borbeni avion JNA bili još Mirage-2000 (Bilbija je letio i u njemu) i F-16. Jugoslavija je tako, nakon SSSR-a postala prva europska i treća država na svijetu koja je nabavila MiG-29. Prije nje ovaj avion su nabavile Indija i Sirija.

Nakon što su stigla dva dvosjeda (evidencijski brojevi 18301 i 302, službena vojna oznaka NL-18) u rujnu 1987. godine, iste godine je isporučeno još 10 jednosjeda MiG-29B (dobili evidencijske brojeve 18101-110, službena vojna oznaka L-18) i to u dvije runde - prva je stigla 22. a druga 28. prosinca. Naknadno su u travnju 1988. godine isporučena još četiri jednosjeda.

Posjeti Express