Presuda optuženima za sabotažu u Baltičkom moru utrt će put kažnjavanju i drugih "orača dna"

Profimedia
Danas je počelo suđenje posadi broda "Eagles S" osumnjičenoj za oštećenje podmorskih kabela u Baltičkom moru. Finsko državno odvjetništvo to naziva ozbiljnom sabotažom, dok optuženi kapetan to naziva nesrećom.
Vidi originalni članak

Finska obalna straža juriša na naftni tanker "Eagle S" - i kasnije objavljuje video na društvenim mrežama, uz dramatičnu glazbu. Na njemu se vidi teško naoružano osoblje kako se spušta s helikoptera na brod usred Baltičkog mora. Prethodno je vukao sidro oko 90 kilometara po dnu Baltičkog mora. Četiri telekomunikacijska kabela i energetski kabel "Estlink 2" između Finske i Estonije teško su oštećeni.

"Bila je to samo nesreća", inzistira kapetan i danas. „Obalna straža nas je kontaktirala radiom i zamolila da provjerimo sidro u lijevom dijelu broda jer smo nešto vukli za sobom. Trebalo nam je nekoliko minuta da stanemo i izvučemo lanac, a sidra nije bilo. To smo i prijavili“, rekao je prošli tjedan u intervjuu za finsku televizijsku postaju YLE.  Tanker "Eagle S." imao je instalirane uređaje koji su mu omogućili da postane svojevrsni špijunski brod za Rusiju, objavio je Lloyd's List, jedan od najstarijih svjetskih poslovnih informativnih servisa koji se fokusira na pomorsku industriju. Visokotehnološka oprema na brodu bila je neuobičajena za trgovački brod i trošila je puno energije iz brodskog generatora, što je dovelo do opetovanih nestanaka struje, rekao je izvor upoznat s brodom. Popravak 170 kilometara duge interkonekcije Estlink 2 trajao je mjesecima.

Stručnjak ne vjeruje da se radilo o nesreći

Nekoliko tjedana kasnije, sidro je izvučeno i zaplijenjeno posebnim brodom, a "Eagle S" su finske vlasti zadržale u zaljevu istočno od Helsinkija dva mjeseca. Početkom ožujka tankeru je dopušteno da nastavi plovidbu s dijelom posade. Međutim, gruzijskom kapetanu i dvojici drugih časnika izrečena je zabrana putovanja. Trojica muškaraca sada će se pojaviti pred sudom u Helsinkiju. Finsko državno odvjetništvo optužuje ih za ozbiljnu sabotažu.Teemu Tammikko, stručnjak za hibridne prijetnje u Finskom institutu za međunarodne odnose, također ne vjeruje da se radilo o nesreći. "Vrlo je malo vjerojatno da bi brod nezapaženo bacio sidro, a zatim ga vukao 90 kilometara po morskom dnu, a da posada i kapetan to ne primijete", piše Tagesschau

"Eagle S" isplovio je iz Ust-Luge u Rusiji i plovi pod zastavom Cookovih Otoka. EU klasificira brod kao dio ruske flote u sjeni - često starih naftnih tankera koje Rusija koristi za zaobilaženje zapadnih sankcija od početka agresije protiv Ukrajine. U nedavnoj prošlosti bilo je ponovljenih sumnji na hibridne napade na podmorske kabele u Baltičkom moru. Suđenje u Finskoj je prvo takvo. Ovo je prvi put da se pomorci suočavaju sa suđenjem za navodnu sabotažu, objašnjava Tammikko. "Dakle, to postavlja presedan za postupanje s incidentima ove vrste. Sasvim je neobično da je brod zaustavljen ubrzo nakon incidenta i nije mogao jednostavno nastaviti plovidbu."

Namjera ili nemar

Ishod suđenja protiv trojice članova posade "Eagle S" također će se pomno pratiti na međunarodnoj razini, siguran je stručnjak. "Ako bude presude, to će biti signal svima onima koji su spremni namjerno počiniti sabotažu ili koji nisu dovoljno oprezni kako bi izbjegli nanošenje štete u Baltičkom moru."Namjera ili nemar – pitanje je li brod Eagle S bio kršenje ugovora sada je na Okružnom sudu u Helsinkiju. Prvo pitanje je je li sud zapravo ovlašten odlučivati ​​o slučaju, s obzirom na to da su uništeni kabeli bili u međunarodnim vodama. Suđenje bi trebalo trajati do 10. rujna. Međutim, presuda vjerojatno neće biti objavljena do kasnije.

ISTRAGA U POLJSKOJ Provjeravali jesu li Rusi oštetili kablove i šokirali se: Našli hrpu droge na dnu mora

Zemlje na Baltičkom moru su u stanju visoke uzbune zbog mogućih djela sabotaže nakon niza kvarova od 2022. na električnim i telekomunikacijskim kablovima te plinovodima iako je podmorska oprema sklona tehničkim kvarovima i nesrećama. U studenome 2024. su također oštećeni komunikacijski kabeli u Baltičkom moru. Podmorski komunikacijski kabel Cinia C-Lion 1 koji povezuje Helsinki u Finskoj s oko 1200 kilometara udaljenim Rostockom u Njemačkoj po dnu Baltičkog mora, ne izgleda kao nešto posebno. To je kabel debljine otprilike kao vatrogasno crijevo u kojem je osam parnjaka staklenih vlakana visoke propusne moći, zaštićenih čeličnom oblogom i naravno da je vodonepropustan.

HIBRIDNI RAT Perfidna metoda: Rusi oštećuju komunikacijske kablove u Baltičkom moru

Kabel nije tek tako pušten s krme na morsko dno: specijalni brod je vukao i plug tako da je kabel zaštićen u rovu na pješčanom dnu mora na dubini oko metar. A ipak je u noći na ovaj ponedjeljak oštećen pred otokom Öland, baš kao što je nedugo prije oštećen drugi komunikacijski kabel između Švedske i Litve pred obalom Gotlanda, objavio je u studenom DW.


 

Posjeti Express