NATO je objavio da će pojačati svoju prisutnost u Baltičkom moru nakon nastale sumnje u sabotažu podmorskog električnog kabela Estlinka 2 i četiri internetske linije.
"Dogovorili smo se s Estonijom, a rekli smo to i glavnom tajniku NATO-a Marku Rutteu, da je naša želja imati jaču prisutnost NATO-a", rekao je finski predsjednik Alexander Stubb na konferenciji za medije. Rutte je rekao da je razgovarao sa Stubbom o finskoj istrazi, izražavajući svoju podršku.
"NATO će pojačati svoju vojnu prisutnost u Baltičkom moru", napisao je Rutte na društvenoj platformi X.
Ranije je Estonija objavila da su njezine oružane snage započele pomorsku operaciju kako bi zaštitile podmorski električni kabel Estlink 1 u Baltičkom moru. Finska je u četvrtak zauzela tanker za naftu zbog sumnje da je dan ranije prouzročio štetu na kablu Estlink 2 između Finske i Estonije kao i na četirima internetskim kablovima.
Ruska "flota iz sjene"
„Istražujemo tešku sabotažu“, rekao je šef finskog Nacionalnog istražnog ureda Robin Lardot. U fokusu istrage je tanker za naftu koji vjerojatno pripada ruskoj tzv. „floti iz sjene“. U noći nakon drugog dana Božića, finski istražitelji ukrcali su se na tanker za naftu na Baltičkom moru. Brod nosi zastavu Coockovog Otočja, a nalazi se sumnjivo blizu kabla između Estonije i Finske „Estlink 2" koji je prvog dana Božića prestao funkcionirati, piše Deutsche Welle.
„Poslali smo patrolni brod do tankera i ustanovili da sidra nisu na svom mjestu. Zato smo imali razloga vjerovati da se nešto čudno događa", izjavio je zamjenik komandanta granične straže Markku Hassinen na konferenciji za novinare. I dodao: „Na naš zahtjev, posada tankera počela je podizati sidro, ali je samo lanac izašao. Sidro za njega više nije bilo pričvršćeno."
Tanker Eagle S. imao je instalirane uređaje koji su mu omogućili da postane svojevrsni špijunski brod za Rusiju, objavio je Lloyd's List, jedan od najstarijih svjetskih poslovnih informativnih servisa koji se fokusira na pomorsku industriju. Visokotehnološka oprema na brodu bila je neuobičajena za trgovački brod i trošila je puno energije iz brodskog generatora, što je dovelo do opetovanih nestanaka struje, rekao je izvor upoznat s brodom.
Zemlje na Baltičkom moru su u stanju visoke uzbune zbog mogućih djela sabotaže nakon niza kvarova od 2022. na električnim i telekomunikacijskim kablovima te plinovodima iako je podmorska oprema sklona tehničkim kvarovima i nesrećama.
Kineski teretni brod s ruskim kapetanom
U studenome su također oštećeni komunikacijski kabeli u Baltičkom moru. Podmorski komunikacijski kabel Cinia C-Lion 1 koji povezuje Helsinki u Finskoj s oko 1200 kilometara udaljenim Rostockom u Njemačkoj po dnu Baltičkog mora, ne izgleda kao nešto posebno. To je kabel debljine otprilike kao vatrogasno crijevo u kojem je osam parnjaka staklenih vlakana visoke propusne moći, zaštićenih čeličnom oblogom i naravno da je vodonepropustan. Kabel nije tek tako pušten s krme na morsko dno: specijalni brod je vukao i plug tako da je kabel zaštićen u rovu na pješčanom dnu mora na dubini oko metar. A ipak je u noći na ovaj ponedjeljak oštećen pred otokom Öland, baš kao što je nedugo prije oštećen drugi komunikacijski kabel između Švedske i Litve pred obalom Gotlanda, objavio je u studenom DW.
Jedan kabel, makar je i to teško povjerovati, bi još mogao biti slučajnost. Ali dva? Tim više što je točno nad mjestima oštećenja tamo prošao isti kineski teretni brod s ruskim kapetanom, javljaju švedski mediji pozivajući se na javno dostupne informacije švedske ratne mornarice. A taj brod se ionako ponašao čudno: današnji brodovi preko određene tonaže moraju imati uređaj koji drugima na pučini javlja njihov položaj, brzinu i kurs. To ima i taj kineski teretni brod, ali kapetan je uvijek iznova taj uređaj – isključio.