Rusi na avione montiraju automobilske gume, da ih dronovi ne mogu prepoznati

X/screenshoot
Rusi prekrivaju avione gumama za zavaravanje AI sustava. Metoda izaziva podsmijeh, ali ometa prepoznavanje ciljeva. Ukrajinski napadi pokazuju da zaštita nije učinkovita
Vidi originalni članak

Već neko vrijeme se na satelitskim snimkama i na fotografijama na društvenim mrežama mogu vidjeti ruski avioni različitih vrsta i primjene kako su prekriveni automobilskim gumama. Radi se o primitivnoj, ali donekle efektivnoj zaštiti od modernih sustava i dronova koji se sve više oslanjaju na umjetnu inteligenciju za analiziranje i prepoznavanje ciljeva.

 - Ako stavite gume na avion odjednom mnogi modeli računalnog vida imaju poteškoća prepoznati da je to avion - rekla je prva glavna tehnološka časnica američkog Središnjeg zapovjedništva (CENTCOM), Schuyler Moore. Gume mijenjaju konture i vizuru aviona pa sustavi za prepoznavanje koji se sve češće temelje na algoritmima umjetne inteligencije ih ne mogu prepoznati, piše The War Zone. Prvi zabilježeni slučajevi ovakve vrste mimikrije zabilježeni su u jesen 2023. kada su Rusi prekrili strateške bombardere TU-95 i TU-160 u zračnoj luci Engels istočno od Saratova blizu Kazahstana.

MIRA NI NA VIDIKU Rusi izbili na granicu nove ukrajinske regije: 'Ovo je početak denacifikacije'

Zanimljivo, u nedavnoj ukrajinskoj akciji 'Paukova mreža' stradali su upravo ti avioni koje Moskva od početka invazije koristi za lansiranje krstarećih projektila s velikih visina i koji ne napuštaju ruski zračni prostor. Rusi pokrivanje gumama koriste kakao bi narušili infracrveni obris zrakoplova i onda zbunili krstareće projektile koji koriste podudaranje slika za navođenje na metu. Ova se metoda često naziva DSMAC (Digital Scene Matching Area Correlator) ili ATR (Automated Target Recognition) kada se koristi u krstarećim projektilima. 

Jedan ukrajinski dužnosnik otkrio je svojedobno za War Zone da kopnena verzija ukrajinskog projektila Neptun koristi lokalno razvijen GPS sustav navođenja kako bi došla do unaprijed određene lokacije. Nakon toga raketa koristi infracrveni senzor s mogućnošću prepoznavanja slike, kako bi potražila i zaključala metu na temelju unaprijed učitane slike. Ako ovakve rakete s terminalnim navođenjem ne uspiju uskladiti metu sa slikom iz memorije, napad će biti prekinut. Tu leži poanta guma na avionima. One mijenjaju izgled aviona senzorima za otkrivanje i čine ih različitima od slike koja je programirana prije napada.

Osim na ukrajinskim Neptunima, infracrveni senzor koriste i Storm Shadows koje je Ukrajina dugo čekala i sada koristi za napade na ciljeve unutar Rusije što je bila jedna od brojnih Putinovih crvenih linija. Sustav navođenja u ovakvim projektilima koristi pasivno navođenje temeljeno na usporedbi onoga što raketa 'vidi' ispod sebe s referentnom slikom mete koja je pohranjena u unaprijed instaliranoj bazi podataka. Ova vrsta navođenja aktivira se u završnoj, terminalnoj fazi leta. Schuyler Moore rekla je da je potrebno i do šest mjeseci da se pronađe način da raketa 'nauči' prepoznati avione prekrivene gumama.

Paukova mreža

Ukrajinski udar na aerodrome diljem Rusije ozbiljno je uzdrmao ovaj arhaičan način zaštite i postavio pitanje postoji li ikakav način obrane od dronova izuzev ometanja frekvencija.

 - Avioni nisu oklopna vozila. Izrađeni su od duralumina koje šrapneli malog eksploziva lako probijaju. Zato su se svi dobro smijali gumama, uključujući i ruske blogere. Ismijavali su činjenicu da ni gume ni oslikane siluete na pistama nisu spasile zrakoplov - rekao je glasnogovornik ukrainskog zrakoplovstva Jurij Ihnat.

Posjeti Express