S našim proizvodima manje perete, peglate i sušite odjeću
Njihova odjeća otporna je na mrlje, gužvanje, možete je nositi nekoliko dana zaredom bez da uhvati neugodne mirise. To pomaže u očuvanju okoliša, ali i tome da ne morate stalno kupovati novu odjeću, koju ćete kratko nositi i onda baciti. S vlasnikom LABFRESHA, Kasperom Brandijem Petersenom, razgovarali smo o tome kako je ovaj inovativni brend nastao, koje su njegove prednosti za razliku od drugih brendova i što sve mi kao potrošači možemo napraviti kako bismo očuvali naš planet.
Express: Kako je počela priča o LABFRESHU?
Priča o LABFRESHU počela je 2017. godine, kad sam prodao svoj prijašni start-up Nijemcima. Zaručnica i ja smo sjedili u Berlinu i razgovarali o tome što ćemo sad raditi nakon što sam prodao start-up. Razmislili smo i došli na ideju da bi bilo super imati zajednički start-up u kojemu bismo se fokusirali na nove tekstilne tehnologije i proučavali ih. Ako si velika modna kuća, ne možeš se previše fokusirati na to jer je jako skupo to proizvoditi. Mi smo htjeli stvoriti kompaniju koja će direktno prodavati svojim kupcima te smo vrijeme i novac uložili kako bismo napravili savršeni proizvod.
Express: Kako je započeo Vaš interes prema održivim proizvodima i održivoj modi?
Čitao sam razne akademske radove o novim tehnologijama, kemikalijama i materijalima koji se koriste. Naišli smo na Francuze koji su imali novi patent koji je bio fascinantan. Pozvao sam zaručnicu u Pariz na romantični vikend i tad smo upoznali te znanstvenike. Zaljubili smo se u njihovu tehnologiju koja odbija loše mirise, vino, kavu... Odlučili smo proizvod staviti na Kickstarter (crowfounding stranica) i reći cijelom svijetu o tome.
Express: Kako izgleda proces proizvodnje Vaše odjeće?
To je, nažalost, najiritantniji dio. Jako je frustrirajuće i sporo korištenje tehnologije. Fokusirali smo se na ubiranje određene vrste pamuka koji neće pucati nakon što prođe kroz naš tretman. To mora biti jako skupi i kvalitetan pamuk koji nakon toga prolazi kroz razne procese u tvornicama u Portugalu i Švicarskoj te ga nakon toga pretvaramo u majice kratkih rukava, košulje i ostale proizvode.
Express: Kako ste odlučili proizvoditi odjeću samo za muškarce?
Ustanovili smo da muškarci i žene koriste odjeću na potpuno drugačiji način. Većina muškaraca će imati nekoliko majici i košulja na početku ormara i nosit će ih stalno, a 80 posto naše odjeće uopće nećemo koristiti. Htjeli smo napraviti takvu odjeću koja će biti na početku ormara. To su većinom bijele i plave košulje te bijele i crne majice kratkih rukava. Također, kad si muškarac koji ide na posao, bijelu košulju ili bijelu majicu možeš imati pet dana zaredom i nitko to neće primijetiti. Ali ženama se neće svidjeti ako pet dana zaredom imaju isti outfit.
Express: Kako je to sve izgledalo od prvotne ideje pa do sada, kad ste otvorili trgovine te poslujete i putem Vaše internetske stranice?
Kickstarter je jedna genijalna platforma koja nam je pomogla. Samo morate na nju staviti video u kojem imate prototip svog proizvoda. Ako vas određeni broj ljudi podrži s novcem, tad možete krenuti u proizvodnju. Tako smo i mi krenuli. Potrošili smo 500 eura kako bi sve bilo spremno. Imali smo jednu košulju i prototip. Kroz mjesec dana smo naše proizvode prodali u 42 zemlje. Bilo je u svim medijima i tad smo shvatili da od toga moramo napraviti pravi biznis.
Express: Koliko je teško bilo na početku i koje su bile neke od zapreka?
Prije nego što sam pokrenuo svoj brend, radio sam u fashion industriji i otvarao tržišta u raznim zemljama. Mislio sam da neće biti toliko teško otići do Portugala, gdje je sad naša tvornica, i pokrenuti proizvodnju. Ali postalo je jako sporo i jako skupo. Prvih 3000 košulja koje smo prodali su stajale jako puno novca i izgubili smo novac na svakoj košulji koju smo prodali. Uz to, morali smo ih dostavljati diljem svijeta i to su bili veliki troškovi. Brzo smo naučili da trebamo biti fokusiraniji.
Express: Koliko su Vlada i ostale istitucije podupirali Vaš projekt?
Dobili smo sredstva WBSO-a i s MIT-a kako bismo napravili svoja istraživanja. To znači da možemo proizvoditi svoja vlakna i tkanine u Švicarskoj i Portugalu. Ako to proizvedemo u tim tvornicama, onda šaljemo u Makedoniju, gdje se odjeća do kraja napravi i onda dolazi ovdje u Amsterdam, gdje nam je glavno sjedište. Od tuda dostavljamo diljem svijeta.
Express: Koje su prednosti Vaše odjeće i koja je misija brenda?
Jedini razlog zašto smo počeli s ovim brendom je zato što naši odjevni komadi traju dulje nego obični proizvodi. Mogu se koristiti više godina i proći kroz više pranja. U prosjeku, naši će kupci nositi košulju od tri do šest dana prije nego što je stave na pranje. A obični proizvod bi nosili do dva dana. To znači da će našu odjeću koristiti više, kupovati manje proizvoda i manje ih prati te se tako ‘čisti’ fashion industrija.
Express: Kako Europa može održivu odjeću napraviti dostupnijom, jeftinijom i zanimljivijom za kupce?
Većina misli da je održiva odjeća zapravo gotovo ista kao i druga, samo skuplja i malo održivija. To nije održivost za nas. Proizvod mora imati bolje performanse, mora trajati dulje, manje se prljati, hvatati manje mirisa. U suštini mora biti bolji proizvod, a imati istu cijenu. Prvi način kako Europa može održivu odjeću napraviti dostupnijom, jeftinijom i zanimljivijom za kupce je da veliki brendovi koriste istu tehnologiju kao mi. To ne rade jer nije pogodno za njihov biznis. Oni znaju da ta tehnologija postoji, ali znaju da ako počnu proizvoditi takvu odjeću koju treba manje prati, njihova će prodaja pasti. Mi nemamo apsolutna prava na tu tehnologiju tako da je svi mogu koristiti, ali zahtijeva vremena da se nauči kako s njom raditi i morate prihvatiti da su ovakvi proizvodi skuplji za izradu.
Express: Mladi u Europi, po istraživanju Eurobarometra, brinu o klimatskim promjenama i okolišu te podižu svijest o tim problemima. Koliko je fashion industrija etička i brine o ekologiji u Europi?
Ne previše. Sve što ćete čuti o održivosti zapravo ide protiv njihovih temljenih biznis vrijednosti, a to je da proizvode više i da kupci kupuju više. Svake godine moraju povećavati svoju dobit, a ako počnu proizvoditi manje, to se neće dogoditi. To je fundamentalni problem koji nije lako riješiti. Da bi se riješio taj problem, to mora krenuti od kupaca. Ako kupci to budu potencirali, onda će se fashion industrija početi mijenjati. Ono što također vidimo kao pomoć tom problemu je educiranje kupaca. Uz svaki komad naše odjeće, kupci dobiju uputstva za njeno pranje, ali i za pranje odjeće koja nije naša. U tim uputstvima imaju savjete kako koristiti niže temperature, programe na vešmašini, koje deterdžente koristiti kako bi sačuvali svoju odjeću, ali i okoliš. Također, bitna je i transparentnost prema kupcima. Kod nas znaju gdje se ta odjeća proizvodi i tad postaju svjesni da kad kupe neki naš proizvod, da će on biti u potpunosti održiv.
Express: Kako Europa može podići svijest o održivosti? Po istraživanju Europskog parlamenta, ljudi kupuju više nego prije, no tu odjeću nose manje. Kako to možemo promijeniti?
To je konstantna borba jer svi govore o održivosti i očuvanju okoliša, no puno kupaca to što čuju i vide samo ignoriraju. I od velikih brendova i od nas čuju stalnu komunikaciju o održivosti, ali ne mogu shvatiti u čemu je problem. Za naš brend je najbitnije da imamo dobre ambasadore brenda kojima će ljudi vjerovati. Što se tiče nas, mi ih želimo imati nekoliko kroz godinu, i to nisu influenceri. Kod nas su to ljudi za koje zna više od 50 posto muške populacije u Nizozemskoj. Oni će komunicirati svojoj publici da našem brendu mogu vjerovati jer i oni sami nama vjeruju i tako nastojimo napraviti neku promjenu.
Express: Koje biste promjene voljeli u EU regulativama i zakonima, a da bi pomogli Vašem brendu da bude efikasniji i da se potencijalno smanje troškovi proizvodnje?
Mi sve naše proizvode radimo u Europskoj uniji i zakon je poprilično dobar i reguliran. Sve kemikalije koje koristimo moraju biti etiketirane i odobrene. Također, nemoguće je da naše radnike u tvornicama tretiramo loše jer Europska unija postavlja standarde, i to su najveći standardi u svijetu.
Express: U jednom od intervjua koje smo radili s finskim startupom Rens Original, njihovi vlasnici istaknuli su poreze kao jedan od problema poslovanja unutar Europske unije, što Vi kažete na to?
Mislim da će nam porezi biti bitni kad budemo stvarali profit, ali trenutačno, kad napravimo profit, taj novac odmah dajemo u razvoj proizvoda i marketing. Poduzetnik sam već osam godina i imam ukupni minus od 5,000.000 eura. Ne vjerujem da se profit odmah u startu može napraviti. Mi razvijamo proizvode. Kad uzmete novu tehnologiju, treba vremena da je pokrenete.
Express: Što ste naučili o svojim kupcima, kako biste ih okarakterizirali?
Ima više načina na koji ih se može gledati, ali ono što smo naučili je da 82 posto naših kupaca ima fakultetsku diplomu. Razlog tome je što u našoj komunikaciji prema javnosti puno govorimo o tehnologiji. To je nešto što mnogo muškaraca voli. Postali smo brend koji privlači ljude koji vole čitati.
Express: Nakon nekoliko godina u ovom poslu, koji biste savjet dali mladim poduzetnicima?
Jedna stvar koju bih sigurno istaknuo je da neće sve ići tako brzo i glatko kao što zamišljaju. Treba 10 godina da bi se brend isprofilirao i barem pet godina da bi izgradio biznis koji će dobivati profit i koji će svoje proizvode prodavati. Uvijek vidiš i čuješ priče o poduzetnicima koji brzo prodaju svoje start-upove, ali to je zapravo toliko rijetko da ti uopće to ne bi trebalo biti u planu.
Express: Koji su planovi za budućnost, hoćete li se okrenuti i drugim zemljama?
Planiramo se fokusirati na Europu za sada, tu imamo dosta posla. Mi ne možemo proizvoditi toliko brzo kao druge kompanije. Ne možemo samo izaći i naći nove tvornice, jer treba vremena i znanja da bi drugi implementirali tehnologije koje mi koristimo. Ne možemo rasti više od 50 posto po godini, i to možemo raditi u Europi.
Express: Koji su Vam još planovi i kao netko tko je dugo u ovom poslu, kako Europska unija može biti još više održiva?
Naši planovi su da se mičemo od pamuka, koji smo uvijek voljeli, prema materijalima koji su u potpunosti napravljeni u laboratoriju. To znači da su ‘bio bazirani’. Koristimo reciklirane plastične boce, kukuruz, ali želimo se odmaknuti od svega što raste na Zemlji i što treba tretirati s kemikalijama i što treba ljude da to održavaju. S našim proizvodima smanjujete ugljični otisak (Carbon footprint). Manje perete, peglate i sušite odjeću te time smanjujete ugljični otisak, odnosno čuvate Zemlju.
-
FOTOGALERIJABura u Dalmaciji vjetrenjače od 65 tona kida kao igračke, cijena jednoj je milijun i pol €
-
BIZNISI TOME PAVIĆAZrikavac kao Bob Graditelj: Ćopili su ga taman kad je krenuo graditi vile u Zagrebu
-
U UKRAJINSKOJ VINICIDok se elitni odredi ustaša bore u Staljingradu, Pavelić leti na sastanak s Hitlerom
-
PUTINOV PROJEKTILOstaci Orešnika: Da je nosio nuklearnu glavu, eksplozija deset puta jača od Hirošime
-
ODLUČUJE TURUDIĆFitness centar i budalaštine stajale su 3,6 mil. €: Hoće li DORH to naplatiti Primorcu?!