Sankcije? Kako da ne! Njemački strojevi preko Turske stižu u Rusiju gdje ih koriste u proizvodnji oružja

Profimedia
Ruska poduzeća Parsek, Kamaz, NIR ili Industrial Solutions koriste CNC njemačke strojeve i isporučuju ruskoj vojsci motore i dijelove za zrakoplove i rakete.
Vidi originalni članak

U ratu protiv Ukrajine Rusiji je potrebno sve više oružja. Ruski predsjednik Vladimir Putin je zato velik dio industrije prebacio na ratnu proizvodnju. Sva raspoloživa poduzeća moraju proizvoditi vojnu opremu, streljivo ili rezervne dijelove za oružje.

S obzirom na to da je zbog sankcija zabranjen uvoz sredstava koja se mogu koristiti i u vojne svrhe, Rusija pokušava što je više moguće stvari proizvoditi u vlastitoj zemlji. Pritom važnu ulogu igraju proizvodi njemačke strojarske industrije, pokazalo je istraživanje njemačkog javnog servisa SWR-a, piše Deutsche Welle

Prema ruskim carinskim dokumentima, do kojih je došao SWR, do kraja prosinca 2023. godine u Rusiju je isporučeno više od 300 strojeva njemačkih proizvođača. Kod većine se radi o velikim industrijskim strojevima ili takozvanim CNC-strojevima.

Ti strojevi kojima upravljaju kompjutori mogu potpuno automatski primjerice rezati čelik, savijati limove ili zavarivati metalne dijelove. Proizvodnja dijelova automobila ili zrakoplova ili pak streljiva gotovo nezamisliva je bez takvih strojeva. Olena Jurčenko iz "Economic Security Council of Ukraine" već odavno istražuje tu temu i upozorava da 80 posto CNC-strojeva u Rusiji danas radi u proizvodnji oružja i opreme za vojsku.

 - CNC-strojevima kojima upravlja kompjutor možete puno brže i preciznije proizvoditi što je osobito važno kod proizvodnje oružja. Tako možete proizvesti još ubojitije oružje. A Njemačka je vodeća u svijetu kod proizvodnje takvih strojeva s udjelom u Rusiji od oko 30 posto- tvrdi Jurčenko.

Njemačke strojeve koriste brojni kooperanti u ruskoj proizvodnji oružja - to je SWR uspio dokazati na temelju fotografskih i video-snimaka. Ruska poduzeća Parsek, Kamaz, NIR ili Industrial Solutions isporučuju ruskoj vojsci motore i dijelove za zrakoplove i rakete. U svim tim poduzećima koriste njemačke strojeve. Prema ruskim carinskim podacima do kraja 2023. godine su isporučivani dodatni strojevi.

Proizvođači: Krivi su posrednici

SWR je uspio identificirati više od 30 njemačkih proizvođača čiji strojevi su prošle godine uvezeni u Rusiju, mnogi od njih imaju sjedište u Baden-Württembergu na jugozapadu Njemačke, tradicionalnom staništu strojarske industrije. Oko dvije trećine tih strojeva je u Rusiju uvezeno preko Turske. Turski posrednici koji su uključeni u tu trgovinu imaju, prema istraživanju SWR-a, izravne veze s Rusijom, neke posredničke tvrtke su čak osnovali ruski poduzetnici.

Stručnjak za sankcije Benjamin Hilgenstock iz Kijevske škole ekonomije zahtijeva bolje kontrole kod tih strojeva:

"Zaobilaženje sankcija je izuzetno unosno. Najčešće će se naći netko u nekoj trećoj zemlji tko će se potruditi oko toga i za to biti jako dobro nagrađen." Ali zaobilaženje sankcija se može spriječiti, kaže Hilgenstock. "Na kraju krajeva moramo doći do točke da vlasti jasno daju na znanje da kontrole izvoza moraju biti provedene, da je za vjerodostojnost režima sankcija presudno da u tomu sudjeluje privatno poduzetništvo."

Kršenje sankcija bi već bilo ako bi njemački proizvođač znao da ti strojevi trebaju biti isporučeni u Rusiju, recimo preko Turske. Na upit SWR-a njemački strojari kažu da se oni uvijek pridržavaju propisa o sankcijama. Oni ne mogu objasniti kako su njihovi strojevi dospjeli u Rusiju - očito su turski posrednici prekršili odredbe iz ugovora, bez znanja njemačkih proizvođača, kažu oni. To je teško provjeriti.

Ukrajinska stručnjakinja za sankcije Olena Jurčenko smatra da EU mora djelovati.

- Potrebna nam je hitno politička volja na europskoj razini da se odredbe o sankcijama pooštri – primjerice ako tvrtke-kćeri europskih poduzeća sudjeluju u trgovanju s Rusijom. Sankcije moramo tako pooštriti kao u bankovnom sektoru, to bi pomoglo - kaže. 

Tvrtka Walter Maschinenbau iz Tübingena navodi se u ruskim carinskim dokumentima u 2023. godini 11 puta. Takve isporuke se, prema istraživanju SWR-a, možda odvijaju do danas. Kod ruskog veletrgovca trenutno se nudi potpuno novi stroj tvrtke "Walter" proizveden 2024. godine. Osim toga velik broj Walterovih strojeva koristi rusko poduzeće NIR JSC. To poduzeće, po navodima ukrajinskih sigurnosnih snaga, isporučuje ruskoj vojsci motore za zrakoplove i rakete. Tvrtka "Walter" nije odgovorila ni na jedna od više upita SWR-a.

Strojarsko poduzeće "Vollmer" iz Biberacha trenutno ima aktivnu rusku web-stranicu s podacima o partnerima za servis i održavanje. Prema ruskoj carinskoj dokumentaciji prošle godine su u Rusiju uvezena četiri velika stroja tvrtke "Vollmer", svaki težak više tona. Na više upita koje je SWR uputio "Vollmeru" nije bilo odgovora.

Na video-snimkama je SWR uspio identificirati kod više ruskih poduzeća, koja rade za rusku vojsku, strojeve tvrtke "Heller" iz Nürtingena, među ostalim kod Parseka i Kamaza. Oba ta poduzeća su uključena u rusku industriju oružja. Tvrtka je na upit odgovorila da se pridržava svih propisa o sankcijama i da ne može objasniti kojim putem su prošle godine njihovi strojevi isporučeni u Rusiju. I tu su, po istraživanju SWR-a, bili uključeni turski posrednici.

"Odbijamo obustavu isporuka u Tursku"

SWR je identificirao još njemačkih proizvođača strojeva čije proizvode koriste ruski kooperanti vojne industrije. Savez njemačkih strojara je s tim u vezi priopćio: 

- Polazimo od toga da se proizvođači strojeva i postrojenja pridržavaju propisa o sankcijama i zakona. Poduzeća ili posrednici koji se ne pridržavaju zakonskih propisa koji vrijede za njih, čine kazneno djelo. Obustavu isporuka u Tursku mi odbijamo - poručio je SWR.

Stručnjak za sankcije Hilgenstock  pretpostavlja da njemačke tvrtke nisu uvijek informirane o tomu da njihovi proizvodi dospijevaju u Rusiju.

- Ali one bi mogle to utvrditi, kad bi pokušale - poručuje Hilgenstock koji zahtijeva pooštravanje obveze kontrola za poduzeća, jer "velika bi razlika bila ako bi neko poduzeće znalo da bi eventualno moglo imati pravne probleme i biti suočeno s novčanim kaznama, ako ne poduzme određene korake u internoj kontroli svojih lanaca isporuke".
 

Posjeti Express