Stručnjaci tvrde da su riješili misterij leta MH370

REUTERS
Australci su gotovo četiri godine nakon pada aviona uvjereni kako su napokon došli do zaključka o tome što se dogodilo
Vidi originalni članak

Gotovo svih 239 putnika leta Malaysia Airlines 370 bili su u nesvijesti - u to stanje bacila ih je nagli pad tlaka - te nisu mogli uopće znati da su na satima dugom putu prema smrti.

Na tom putu, kaže panel stručnjaka, a prenosi Washington Post, bio je kratak "zaokret" prema Penangu u Maleziji, rodnom gradu kapetana Zaharie Ahmada Shaha.

U dvije prilike tkogod da je kontrolirao avion bio je jedina osoba koja je bila budna, a i nagnula je avion ulijevo. Stručnjaci vjeruju kako je Zaharie, pilot, išao posljednji put vidjeti svoj grad.

To je teorija koju su postaviti analitičari za Australijin show "60 Minutes" o letu MH370. Oni vjeruju kako je nestanak i očiti pad aviona 2014. godine zapravo samoubojstvo 53-godišnjeg Zaharije, i isplanirani čin masovnog ubojstva.

No, prvo je Zaharie napravio što je bilo potrebno da u avionu naglo padne tlak te da svi koji nisu nosili maske za kisik (a to su vjerojatno svi jer nisu očekivali probleme niti su im najavljeni) padnu u nesvijest. Taj scenarij objasnio bi tišinu iz kokpita dok je avion klizio sa zadanog kursa, nije bilo poziva upomoć sa radija, nije bilo uobičajenih poruka kojima se putnici pozdravljaju s voljenima niti je bilo hitnih poziva koji se pokušavaju spojiti, a ne uspijevaju.

Podvodni svijet Tražili ostatke ukletog leta, našli nepoznate vulkane

To također objašnjava da tko je god manevrirao avionom imao je vremena i mogućnosti odvesti ga na njegovo "posljednje počivalište". Ostaci aviona još nisu pronađeni, iako su milijuni dolara utrošeni u četiri godine potrage za trupom aviona. Tajna toga što se dogodilo u posljednjim trenucima leta i motiv iza svega - umrli su s pilotom i putnicima. 

No, ekipa iz "60 Minutes", koja uključujuće specijalista za avijaciju, nekadašnjeg šefa potrage za MH370 i oceanografa postavila je teoriju za koju smatraju da je najvjerojatnija.

"Ono o čemu se najviše diskutira jest koja je točka gdje je pilot ugasio transponder, i onesvijestio putnike", kaže Larry Vance, istraživač nesreća iz Kanade. 

"On se išao ubiti, no na nesreću išao je povesti i sve ostale sa sobom i to je učinio namjerno", kaže Vance. To jedino može objasniti njegov inače neobjašnjivi zaokret ulijevo. 

"Ako pogledate jako pažljivo, on se okrenuo ulijevo, a onda odjedanput opet udesno. I onda se ponovno okrenuo ulijevo. Mnogo smo razmišljali koji bi bili tehnički razlozi iza takvog ponašanja, i nakon dva, tri mjeseca nam je sinulo, i napokon smo došli do odgovora - netko je gledao kroz prozor. To je vjerojatno bilo posljednje zbogom rodnom gradu", kaže instruktor letenja Simon Hardy o letu koji je nestao između prve točke, a to je bio Kuala Lumpur, i odredišta koji je bio Peking.

Svi su bili uvjereni kako je pao negdje u bespućima južnog Indijskog oceana. Vlasti Malezije, Kine i Australije opozvale su potragu u siječnju 2017. godine, a finalni izvještaj kaže kako nisu bili ništa bliže tome da shvate zašto je avion pao niti gdje se nalaze njegovi ostaci.

Ekipa "60 Minutes" pokušala je razriješiti možda najveći misterij cijele priče, a to je kako je moderni avion koji su pratili radar i sateliti "nestao s lica zemlje". 

Zato jer je, kažu, Zaharie to tako želio. Pilot veteran sa odrađenih okvirno 20.000 sati leta kod kuće je sagradio simulator leta, i znao je točno kako to učiniti.

Na primjer, u jednom je trenutku letio gotovo po granici Malezije i Tajlanda, ulazeći naizmjence u zračni prostor obje zemlje no niti jedna nije avion registrirala kao nešto važno jer je bio na granici njihovog zračnog prostora.

Vlasnik Quiksilvera Nestao milijarder, pronašli samo njegov prazan gliser

"Niti jednog od kontrolora nije to mučilo jer bi avion nestao nakon vrlo kratkog vremena. Da me netko plati da pokušam napraviti da Boeing 777 nestane napravio bih upravo to. On je, kao što smo vidjeli, postigao cilj", slažu se svi.

Ipak, to su i dalje samo hipoteze, i to ne čak niti pretjerano nove. Pilot Zaharie i njegov ko-pilot Fariq Abdul Hamid  bili su među prvim osumnjičenima za nestanak aviona od samog početka. Bilo je glasina da je Zahariji brak bio u krizi te da je odlučio "zaroniti avion" jer mu je supruga rekla da će ga napustiti.

Druga teorija kaže kako je oteo avion u znak protesta stavljanja u zatvor Anwara Ibrahima, tada lidera opozicije u Maleziji. Grupa imena Chinese Martyrs' Brigade (Brigada kineskih mučenika) preuzela je odgovornost, no nitko to nije shvatio pretjerano ozbiljno. Dva su muškarca letjela s lažnim putovnicama, no jedan je bio tražitelj azila, a nisu imali nikakve dokazive veze s teroristima ili radikaliziranim skupinama.

Bilo bi, naravno, idealno kada bi se pronašli ostaci aviona koji bi sigurno pričali svoju priču no ekipe je i dalje traže. Posljednji 70 milijuna skupi pokušaj poduzela je teksaška kompanija Ocean Infinity. Šef kompanije kaže kako su "sakupili pregršt važnih i zanimljivih podataka", no i dalje nigdje ne mogu pronaći MH370.

Posjeti Express