Sve izglednije: HR nebo čuvat će Talijani i Mađari
Zbog 15-godišnjeg otezanja i donošenja odluke o nabavi nove eskadrile te zbog neuspjelog remonta MiG-ova 21 u Ukrajini, današnja je realnost HRZ-a da raspolaže u prosjeku s tek od tri do četiri funkcionalna borbena aparata, što jest minimum za zadržavanje sposobnosti vlastitog nadzora zračnog teritorija Hrvatske. Pogorša li se i tako umanjena sposobnost HRZ-a, Hrvatska neće imati druge mogućnosti nego obavijestiti zapovjedništvo NATO-a o nesposobnosti nadzora svog neba te zatražiti da tu odgovornost preuzmu ratna zrakoplovstva susjednih zemalja članica, piše Večernji list.
I upravo tu se skriva možda i najgora, ili najbolja, posljedica propalih dogovora o kupnji F-16 od Izraela.
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo s jedne strane teško može adekvatno čuvati zračni prostor zbog iznimno specifičnog oblika granice i razvedenosti obale. Čak i američka studija o najisplativijem načinu obrane hrvatskog neba kaže da je puno isplativija varijanta korištenje nekog od mnogobrojnih sustava zemlja-zrak. Međutim, u mirnodopsko vrijeme je takvo što apsolutno najgora opcija. Raketa ne zna je li riječ o civilnom zrakoplovu s problemima u radio-vezama, je li riječ o neprijateljskom ratnom zrakoplovu ili pak o zalutalom zrakoplovu susjedne države.
Sjetimo se tragedije MH17 na nebu iznad istočne Ukrajine. Putnički zrakoplov na relaciji Amsterdam-Kuala Lumpur letio je iznad ratne zone i greškom je srušen. Ispaljena je jedna raketa iz sustava BUK i ubijeno je 298 putnika i članova posade.
Tko je ispalio tu raketu, manje je bitno za potrebe ovog teksta.
Upravo zbog takvih situacija, ali i nekoliko drugih rušenja putničkih zrakoplova, NATO zahtjeva od svojih članica air-policing. Neke države si to ne mogu priuštiti i onda te zadaće prepuštaju susjedima.
Slovenci, recimo, na raspolaganju imaju talijanske Eurofightere i mađarske Gripene.
Tehnički, Slovenci ne plaćaju ni jednima ni drugima tu ispomoć, ali imaju obavezu jačanja sustava protuzračne obrane.
Kako piše 24sata, hrvatsko nebo - kako sad stvari stoje - idućih nekoliko godina bit će nebranjeno ili će ga, što je podjednako loše, braniti avioni koji su opasniji za pilote i stanovništvo nego za eventualnog neprijatelja; dotrajali ruski MiG-ovi doista nisu puno više od starih kanti.
Ne dođe li do dramatičnog zaokreta u nekoj bližoj budućnosti, sve je izglednije da će dotrajali MiG-ovi otići u ropotarnicu povijesti, a da nećemo na vrijeme dobiti njihovu zamjenu. Godine i godine potrebne su da novi zrakoplovi uđu u upotrebu. Potrebno je prilagoditi infrastrukturu, obučiti pilote, servisere, kontrolu leta, detaljno testirati svaku komponentu i tek onda krenuti s korištenjem.
Hrvatska bi lako mogla izgubiti nadzvučne ratne zrakoplove, a kasnije će to biti praktički nemoguće nadoknaditi. Kao što je Hrvatska nekad imala svu silu podmorničara, kako mornara tako i ostalog osoblja, a sada u čitavoj državi ima tek šačica ljudi koji su odradili barem jedan zaron u ratnoj podmornici. Slična sudbina bi lako mogla pogoditi i pilote lovaca. Jednom kad znanje i infrastruktura propadne, gotovo nemoguće je to povratiti.
Lako bi se moglo dogoditi da u bližoj budućnosti hrvatsko nebo paze talijanski i mađarski lovci.
-
SPAŠAVANJE DIVAGlavni izvrši direktor Volkswagena: Otpuštanje 35.000 radnika dobro je za tvrtku
-
SKREĆU POZORNOSTParanoja iz Beograda, opet su Hrvati krivi za sve: Špijuni i povampirene ustaše...
-
NAJBOGATIJI JE MUSKNjima je 2024. bila odlična: Lista milijardera koji se se najviše obogatili
-
BAŠ IH IDEU top 10 najbogatijih milijardera s prostora bivše SFRJ šest ih je iz Hrvatske
-
FELJTON: HITLEROVO CARSTVO (1)Führerovo ludilo: Židovi sele na Madagaskar! Do kraja '43. razapet ćemo šatore u Iranu