Metode stručnjaka - kako smanjiti krkljance na cestama
Kako se svijet ekonomski razvijao gradovi su uvijek iz početka ponavljali jednu od ključnih grešaka - dopustili su automobilima koji su ograničenog prijevoznog kapaciteta tj. prevoze malo ljudi, a zauzimaju mnogo prostora na cestama, da zavladaju prometnicama. Rezultat je, od Šangaja, Mumbaja i Sao Paola, do Los Angelesa, rastući problem prometnih gužvi i čvorova.
Mnoge razvijene države, kao i zemlje u razvoju, pokušavaju smisliti način kako riješiti taj problem. Jasno je da se ne planiraju svi prebaciti na vožnju bicikala ili vožnju metroom. Vlade traže nove načine kako da naplaćuju korištenje cesta i time riješe zagušenje. Mnoge su ideje inspirirane uspjesima u Singapuru i Londonu gdje je postignut neki uspjeh u rješavanju problema.
Britanska se prijestolnica promijenila jer je većina ceste naknadno predodređena za druge svrhe. Američka savezna država Oregon je pionir u testiranju naplate za ceste, sa pilot projektima koji služe tome da se vidi hoće li naplaćivanje po kilometru napuniti budžet i razrijediti promet.
Najnoviji eksperiment koristi transparentni zeleni plastični hardverski ključ koji se uključuje u ulaz koji je obvezan na svim modernim američkim vozilima. On sakuplja informacije s automobilskog računala o distanci koja je prevezena i količini goriva koje je potrošeno, a onda se prema tome izračuna svota koju vozač mora platiti.
Umjesto da plate 30 centi po galonu, vozači koji su dio pilot projekta plaćaju 1.5 centa po milji. Oregonu je glavni cilj ukloniti prihode od poreza na gorivo. No, ista ta verzija tehnologije mogla bi se koristiti i za drugačije svote naplate ovisno o gužvi na cestama. Sličan je sustav 2006. dodatno naplaćivao korisnicima koji su u doba najveće gužve vozili oko grada Portlanda, pa su to morali i skuplje platiti.
Napredak u Oregonu zakomplicirala je problematika korištenja GPS-a i privatnosti. Korisnici Orega danas mogu izabrati da se ne koristi GPS na njihovom hardverskom ključu nego da se naprosto broji prijeđena kilometraža.
Većina se stručnjaka slaže kako je upravo GPS sustav najjednostavniji za praćenje kretanja automobila i vozača, dok sustavi koje koriste Njemačka, Singapur i London koriste skupe sustave kamera i detektora.
Uspjeh u Oregonu nagnao je četiri druge američke savezne države - Kaliforniju, Kolorado, Havaje i Washington - da testiraju sličnu tehnologiju. Progres je, međutim, bio i još uvijek je jako spor. U Oregonu se za program prijavilo samo nekoliko stotina vozača, a u čitavoj saveznoj državi živi populacija Hrvatske.