Ovo je 5 najčešćih uzroka avionskih nesreća

Wikipedia
Stručnjaci tvrde da su avioni relativno sigurni, no nažalost i da je pilotska pogreška najčešći uzrok avionskih nesreća
Vidi originalni članak

Vijesti o avionskim nesrećama bude interes ljudi i postavljaju pitanja o sigurnosti letjelica, a gotovo neminovno se spomene i mogućnost terorizma. No, dok činjenice nisu poznate, ne treba spekulirati o uzrocima pada aviona. 

Ipak, stručnjaci tvrde da postoje slučajevi koji su obično glavni uzroci pada aviona. 

1. Pilotska pogreška

Kako su avioni postajali sve pouzdaniji, tako se povećavao postotak avionskih nesreća za koje su krivi piloti. Statistika pokazuje da je danas za čak 50 posto avionskih nesreća kriv upravo pilot. 

Letjelice su složeni strojevi koji zahtijevaju punu pažnju kada se njima upravlja. Budući da su piloti aktivno uključeni u svim fazama leta, postoje brojne mogućnosti da nešto pođe po zlu. 

Iako takve greške mogu imati katastrofalne posljedice, važno je napomenuti da su piloti zadnja linija obrane kad sve ostalo krene po zlu. 

U siječnju 2009. godine Airbus A320 se tijekom leta zaletio u jato gusaka. Avionski sustavi su pali, no Chesley Sullenberger, pilot letjelice, ostao je pribran i koristeći svoje znanje i iskustvo uspio je sletjeli. 150 putnika na tom letu nije spašeno zahvaljujući tehnologiji ili računalima, već zahvaljujući pilotu i prvom časniku. 

2. Tehnički kvar

Tehnički kvarovi i dalje uzrokuju 20 posto avionskih nesreća, unatoč poboljšanjima i novim tehnologijama. Iako su motori aviona danas znatno pouzdaniji nego što su bili prije pola stoljeća, i danas ponekad zakažu što ima katastrofalne posljedice. 

Boeing 737-400 srušio se 1989. godine nakon što je jedan motor aviona otkazao, a pilot je krivo procijenio kvar te je ugasio drugi motor. To je uzrokovalo pad avion u kojem je živote izgubilo 47 putnika. 

Nedavno je Quantas A380 s 459 putnika imao sličan kvar, no zahvaljujući brzoj reakciji pilota, ljudske žrtve su izbjegnute.

Ponekad nove tehnologije uvode nove vrste kvarova. No, u tim slučajevima bitna je sabranost i iskustvo pilota.

3. Vremenske prilike

Loše vrijeme uzrokuje oko 10 posto avionskih nesreća. Unatoč mnogim instrumentima poput kompasa i satelitske navigacije, letjelice i danas znaju 'zaglaviti' u oluji ili magli. 

U prosincu 2005. godine avion kompanije Southwest Airlines pokušao je sletjeti tijekom snježne oluje, no proklizao je na pisti i zaletio se u parkirane aute ubivši dijete.

Jedna od najpoznatijih avionskih nesreća koje je uzrokovalo loše vrijeme dogodila se 1958. godine, a u njoj je poginulo 23 putnika, uključujući i 8 igrača engleskog nogometnog kluba Manchester Uniteda. Unatoč dva neuspješna polijetanja, kapetani James Thain i Kenneth Raymen su umjesto noćenja u Münchenu, odlučili probati poletjeti i treći put.

Za vrijeme trećeg pokušaja, počeo je padati snijeg, te se na kraju piste stvorio mokri snijeg. Kada je pri polijetanju zrakoplov prešao preko mokrog snijega, znatno je usporio zbog čega je bilo nemoguće poletjeti, te je probio ogradu na kraju piste i krilom udario u zgradu.

4. Sabotaža

Sabotaža, odnosno namjerno rušenje aviona, je uzrok oko 10 posto avionskih nesreća

Nažalost, u posljednjih nekoliko godina imali smo priliku svjedočiti nekoliko nesreća koje je uzrokovao čovjek. Prošle godine svijet je šokirala vijest o namjernom rušenju Germanwingsovog aviona. Poginulo je 150 ljudi, a za nesreću je okrivljen Andreas Lubitz, kopilot na ovom tragičnom letu. 

5. Ostale ljudske pogreške

Preostale avionske nesreće pripisuju se drugim vrstama ljudske pogreške, poput pogrešaka kontrolora zračnog prometa ili inženjera održavanja. Inženjeri održavanja često imaju dugo smjene te im popusti koncentracija i može doći do katastrofalnih pogrešaka. 

Pilot British Airwaysa zamalo je poginuo kada je puknulo staklo na kokpitu. Pokazalo se da je do nesreće došlo jer inženjer nije ugradio potrebne dijelova na avion zato što je bio neispavan. 

Posjeti Express