CNN: Srbija je top destinacija, a Hrvatska nije!
Prvi dan 2018. godine CNN je preporučio top-turističke destinacije za godinu koja je pred nama. Globtroterima je predložio 18 gradova i država koje bi trebalo svakako posjetiti. Među njima su mnogi do sad poznati, ali i nepoznati gradovi i države, ali - nigdje Hrvatske. No, zato su tu naši susjedi. Srbija se našla na 4. mjestu najpoželjnijih odredišta. CNN piše:
"Slagalica zemalja koje su nekad činile Jugoslaviju posljednjih su godina postale dio najčešćih europskih destinacija, osobito jadranska obala Hrvatske i Crne Gore. Srbija je nekako zaostajala.
Nije dugo. Posjetitelji počinju dolaziti u ovaj neotkriveni kutak regije privučeni divnim prizorima, bogatom poviješću, nevjerojatnom vrijednošću novca i puno sira.
Beograd se već etablirao kao grad koji partija - na isti način na koji su već prije 10 ili 15 godina učinili veliki gradovi istočne Europe. Udaljava se od urbanog sovjetskog sumraka i naglo juri prema svjetlijoj budućnosti.
Uz granicu sa Bosnom i Kosovom, nacionalni parkovi Kopaonik i Zlatibor nude zimske sportove i ljetni bijeg u epskom planinskom krajoliku. Nacionalni park Tara ima tjesnace koje okružuju krški brežuljci prekriveni šumom. U dubokom jugu Srbije, Đavolja Varoš nudi ludi geološki spektakl čudnih stjenovitih vrhova. Dok Srbija nema svoju obalu, moćni Dunav još uvijek mami ljetne plivače u na "rivijeru".
Na kraju, autor preporučuje: Jedno od najzagonetnijih svjetskih spektakularnih željezničkih putovanja, pruga koja povezuje Beograd s Barom u Crnoj Gori, ponovno je otvorena za promet 2017. Nema boljeg načina za dolazak."
Što nam nije jasno?
I tako, malo po malo, Hrvatska bi, sa svojom obalom, mogla ubrzo ostati zemlja koja samo privlači kupače i partijanere u tri-četiri ljetna mjeseca. Zagreb se može hvaliti sa svojim Adventom, ali ruku na srce - to je više nego mizerna ponuda koja turistima ne daje razlog da se opet vrate.
Kobasice, kuhano vino i klizalište teško da mogu nekoga ponukati da to sve vidi i proba još jednom i za očekivati je da će adventska euforija ubrzo izgubiti smisao. A dok su turisti šetali središtem glavnog hrvatskog grada - periferija se gušila u smeću, po dobroj staroj izreci - 'izvana huj - iznutra fuj'.
Grad je u ljetnim mjesecima potpuno mrtav, a turistima koji ovdje provedu nekoliko dana u kolovozu, ne nudi se ama baš nikakav noćni život. Da nema Scene Amadeo, ne bi se imalo navečer kamo izaći ni do 23 sata, osim u kafiće. Nije ni čudo što ga je mlađa inozemna blogerska populacija već prozvala najdosadnijim gradom na svijetu.
Srbija je 2017. godine imala prilično jaku kampanju u stranim medijima, pa se i njihov spot vrtio na CNN-u, a reklamirao je susjednu državu kao pravi raj za gurmane. Ovo je spot koji se u nešto kraćoj verziji vrtio na portalima jakih svjetskih medijskih kuća:
Hrvatska turistička zajednica i ove je godine izbacila novi promotivni spot u kojem su u prvom planu naši najpoznatiji nogometaši. Rakitić ponosno snima selfie na Plitvičkim jezerima kojima ozbiljno prijeti skidanje s liste UNESCO-ve baštine. Prvi su nas put upozorili na to još 2016. jer se u jurnjavi za zaradom nije ograničio broj turista koji mogu ući u jednom danu u Nacionalni park.
Prije dva tjedna puknula je još jedna neviđena bruka - kristalno zelena voda Plitvičkih jezera je opasna za ljudsko zdravlje jer je prepuna fekalija.
Hrvatski promotivni video opet je patetičan, s već viđenim motivima, i s jednim grubim namjernim ili nenamjernim previdom - niti jedan kadar nije snimljen u Primorsko-goranskoj županiji, što se može protumačiti i čistim političkim škarama - jer tamo vlada SDP:
Pa su onda iz Primorsko-goranske turističke zajednice uzvratili svojim spotom - i fascinantan je:
Ovako se to radi
No, evo kako turiste privlači jedan Island. Krilatica je jednostavna - Inspirirani Islandom, a možemo samo zamisliti bi li se Hrvatska usudila reklamirati recimo - golom muškom i ženskom stražnjicom, rasplesanim ribarima i starcima koji plešu u bazenu?
Čak je i Indija prije nekog vremena, u svom promo-spotu pokazala da se ne boji humora:
Uglavnom - Hrvatska se još nije odmaknula od staromodnog propagiranja svojih neupitnih ljepota i bogatstva, no nažalost - sve što imamo za pokazati smo naslijedili - od prirode ili prebogate povijesti. Kad je ljudski faktor u pitanju - tu nepogrešivo zakazujemo, pa bi se naša jedina gospodarska grana, za koju se tako grčevito držimo i koja nam posljednjih godina drži glavu iznad površine dužničkog ropstva, mogla ubrzo slomiti. Jer CNN svoj tekst s preporukama za godišnji odmor počinje ovako:
- Planirate svoj godišnji odmor 2018. i razmišljate o tome da se vratite na ono mjesto na kojem ste prošle godine bili na zgodnoj plaži ispijajući osrednje koktele? Čujte, znate i sami da možete bolje!
I potpuno su u pravu: prirodnih ljepota ima svaki kutak zemaljske kugle, baš kao i hrane i dobrog vina. Uostalom evo što za iduću godinu preporučuje CNN:
Zelenortsko otočje, Botum Sakor Nacionalni park, Kambodža, pa Malta, zatim već spomenuta Srbija, karipski otok Nevis, zatim Nacionalni park Banff u Kanadi, zatim Nagano u Japanu, pa grad Puebla u Meksiku, Esauira u Maroku, Perth u Australiji, Ruanda, Kreta, zimovanje u PyeongChangu u Južnoj Koreji, zatim Lisabon, onda Cajamarca u Peruu koji je sve draža destinacija milijunima Amerikanaca, zatim provincija Yunnan u Kini i na kraju Asheville i New Orleans u Americi.
Slika hvarskog hambija za 65 kuna govori dovoljno sama za sebe. Još ako za taj novac budemo u tanjuru nudili smrznute lignje iz Argentine i škampe iz Tajlanda, takva bi nam se porcija prevare mogla gadno obiti o glavu. Što prije shvatimo da nismo bogom dani, to bolje. Jer će turisti uskoro poslušati našu dobro poznatu uzrečicu:'Ako im se ne sviđa, nek' idu negdi drugo..'