Ekonomix
15379 prikaza

CNN: Srbija je top destinacija, a Hrvatska nije!

Smeće u Dubrovniku usred ljeta
1/4
Marko Lukunić (PIXSELL)
CNN je objavio preporuke za turističke top-destinacije u 2018. - a očigledno je kako Hrvatska nešto pogrešno radi

Prvi dan 2018. godine CNN je preporučio top-turističke destinacije za godinu koja je pred nama. Globtroterima je predložio 18 gradova i država koje bi trebalo svakako posjetiti. Među njima su mnogi do sad poznati, ali i nepoznati gradovi i države, ali - nigdje Hrvatske. No, zato su tu naši susjedi. Srbija se našla na 4. mjestu najpoželjnijih odredišta. CNN piše:

"Slagalica zemalja koje su nekad činile Jugoslaviju posljednjih su godina postale dio najčešćih europskih destinacija, osobito jadranska obala Hrvatske i Crne Gore. Srbija je nekako zaostajala.

Nije dugo. Posjetitelji počinju dolaziti u ovaj neotkriveni kutak regije privučeni divnim prizorima, bogatom poviješću, nevjerojatnom vrijednošću novca i puno sira.

Beograd se već etablirao kao grad koji partija - na isti način na koji su već prije 10 ili 15 godina učinili veliki gradovi istočne Europe. Udaljava se od urbanog sovjetskog sumraka i naglo juri prema svjetlijoj budućnosti.  

Uz granicu sa Bosnom i Kosovom, nacionalni parkovi Kopaonik i Zlatibor nude zimske sportove i ljetni bijeg u epskom planinskom krajoliku. Nacionalni park Tara ima tjesnace koje okružuju krški brežuljci prekriveni šumom. U dubokom jugu Srbije, Đavolja Varoš nudi ludi geološki spektakl čudnih stjenovitih vrhova. Dok Srbija nema svoju obalu, moćni Dunav još uvijek mami ljetne plivače u na "rivijeru".

Na kraju, autor preporučuje: Jedno od najzagonetnijih svjetskih spektakularnih željezničkih putovanja, pruga koja povezuje Beograd s Barom u Crnoj Gori,  ponovno je otvorena za promet 2017. Nema boljeg načina za dolazak."

Što nam nije jasno?

I tako, malo po malo, Hrvatska bi, sa svojom obalom, mogla ubrzo ostati zemlja koja samo privlači kupače i partijanere u tri-četiri ljetna mjeseca. Zagreb se može hvaliti sa svojim Adventom, ali ruku na srce - to je više nego mizerna ponuda koja turistima ne daje razlog da se opet vrate. 

Kobasice, kuhano vino i klizalište teško da mogu nekoga ponukati da to sve vidi i proba još jednom i za očekivati je da će adventska euforija ubrzo izgubiti smisao. A dok su turisti šetali središtem glavnog hrvatskog grada - periferija se gušila u smeću, po dobroj staroj izreci - 'izvana huj - iznutra fuj'. 

Smeće u Zagrebu tijekom Adventa | Author: Žarko Bašić/ Pixsell Žarko Bašić/ Pixsell

Grad je u ljetnim mjesecima potpuno mrtav, a turistima koji ovdje provedu nekoliko dana u kolovozu, ne nudi se ama baš nikakav noćni život. Da nema Scene Amadeo, ne bi se imalo navečer kamo izaći ni do 23 sata, osim u kafiće. Nije ni čudo što ga je mlađa inozemna blogerska populacija već prozvala najdosadnijim gradom na svijetu. 

Srbija je 2017. godine imala prilično jaku kampanju u stranim medijima, pa se i njihov spot vrtio na CNN-u, a reklamirao je susjednu državu kao pravi raj za gurmane. Ovo je spot koji se u nešto kraćoj verziji vrtio na portalima jakih svjetskih medijskih kuća: 

Hrvatska turistička zajednica i ove je godine izbacila novi promotivni spot u kojem su u prvom planu naši najpoznatiji nogometaši. Rakitić ponosno snima selfie na Plitvičkim jezerima kojima ozbiljno prijeti skidanje s liste UNESCO-ve baštine. Prvi su nas put upozorili na to još 2016. jer se u jurnjavi za zaradom nije ograničio broj turista koji mogu ući u jednom danu u Nacionalni park.

Plitvička jezera | Author: Kristina Štedul Fabac/ PIXSELL Kristina Štedul Fabac/ PIXSELL

Prije dva tjedna puknula je još jedna neviđena bruka - kristalno zelena voda Plitvičkih jezera je opasna za ljudsko zdravlje jer je prepuna fekalija. 

Hrvatski promotivni video opet je patetičan, s već viđenim motivima, i s jednim grubim namjernim ili nenamjernim previdom - niti jedan kadar nije snimljen u Primorsko-goranskoj županiji, što se može protumačiti i čistim političkim škarama - jer tamo vlada SDP:

Pa su onda iz Primorsko-goranske turističke zajednice uzvratili svojim spotom - i fascinantan je:

Ovako se to radi

No, evo kako turiste privlači jedan Island. Krilatica je jednostavna - Inspirirani Islandom, a možemo samo zamisliti bi li se Hrvatska usudila reklamirati recimo - golom muškom i ženskom stražnjicom, rasplesanim ribarima i starcima koji plešu u bazenu?

  

Čak je i Indija prije nekog vremena, u svom promo-spotu pokazala da se ne boji humora:

Uglavnom - Hrvatska se još nije odmaknula od staromodnog propagiranja svojih neupitnih ljepota i bogatstva, no nažalost - sve što imamo za pokazati smo naslijedili - od prirode ili prebogate povijesti. Kad je ljudski faktor u pitanju - tu nepogrešivo zakazujemo, pa bi se naša jedina gospodarska grana, za koju se tako grčevito držimo i koja nam posljednjih godina drži glavu iznad površine dužničkog ropstva, mogla ubrzo slomiti. Jer CNN svoj tekst s preporukama za godišnji odmor počinje ovako:

- Planirate svoj godišnji odmor 2018. i razmišljate o tome da se vratite na ono mjesto na kojem ste prošle godine bili na zgodnoj plaži ispijajući osrednje koktele?  Čujte, znate i sami da možete bolje!

I potpuno su u pravu: prirodnih ljepota ima svaki kutak zemaljske kugle, baš kao i hrane i dobrog vina. Uostalom evo što za iduću godinu preporučuje CNN:

Zelenortsko otočje, Botum Sakor Nacionalni park, Kambodža, pa Malta, zatim već spomenuta Srbija, karipski otok Nevis, zatim Nacionalni park Banff u Kanadi, zatim Nagano u Japanu, pa  grad Puebla u Meksiku, Esauira u Maroku, Perth u Australiji, Ruanda, Kreta, zimovanje u PyeongChangu u Južnoj Koreji, zatim Lisabon, onda Cajamarca u Peruu koji je sve draža destinacija milijunima Amerikanaca, zatim provincija Yunnan u Kini i na kraju Asheville i New Orleans u Americi. 

Hvarski hamburger za 65 kuna | Author: Dalibor Urukalović (PIXSELL) Dalibor Urukalović (PIXSELL)
Doba turističkog Eldorada za Hrvatsku mogao bi uskoro splasnuti jer zemlje iz regije ubrzano rade na turističkoj ponudi, a po cijenama uskoro nećemo moći konkurirati ni mnogo elitnijim odredištima.

Slika hvarskog hambija za 65 kuna govori dovoljno sama za sebe. Još ako za taj novac budemo u tanjuru nudili smrznute lignje iz Argentine i škampe iz Tajlanda, takva bi nam se porcija prevare mogla gadno obiti o glavu. Što prije shvatimo da nismo bogom dani, to bolje. Jer će turisti uskoro poslušati našu dobro poznatu uzrečicu:'Ako im se ne sviđa, nek' idu negdi drugo..'

  • Važna obavijest
    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • lukasi 21:06 28.Svibanj 2018.

    Nikako se ne mogu odlučiti tko je luđi, ovaj glupan sa cnn-a koji je izbacio Hrvatsku s liste a Srbiju stavio na 4-o mjesto ili pametan novinar koji je taj biser prenio:) Ovome će se SVAKI normalan Srbin nasmijat. Pazi ... prikaži još!i ovo, hambi 65kn na Hvaru? Da, previse je, al odi na Sardiniju il Korziku pa vidi koliko košta. Pruga Bg-Bar::)))) Ok ak si mazohista i voliš biti 10-12 sati u prastarim vlakovi. Proputovao sam pola svijeta i Hr je na jebenom glasu i to se neće promijeniti.

  • haki68 20:09 04.Siječanj 2018.

    Evo u članku ima par slika smeća kod nas, da se Hrvatska zgadi. U Srbiji je sve čisto ko u apoteci,moreš mislit.

  • domXereX 11:30 03.Siječanj 2018.

    Kod nas je turizam samo dalmacija i istra i po njihovom mišljenju se samo oni smiju baviti turizmom. Eventualno nešto i Zagreba li to treba za svaki slučaj odmah popljuvati. Kada se seoskim ili ruralnim turizmom žele baviti u slavoniji, ... prikaži još! zagorju ili ne daj bože dalmatinskoj zagori onda svi dalmatinci skoče na zadnje noge i počmu galamiti protiv i kočiti punom snagom. Dogle god nam turistika orjentacija bude dalmtinsko sunce i ništa, dotle neće ići na bolje. Dalmacija je preskupa.