Kava je novo zlato, vrijedi milijarde i to zbog kapsula
Još 1934, u Trstu se Francesco Illy dosjetio da bi mogao pakirati kavu u vakuumirane kutije koje bi zadržale njezinu aromu. Godinu dana kasnije izumio je prvi aparat za kavu, a 1974. kompanija se pohvalila novim izumom - aparatom koji spravlja jednu šalicu kave od samljevenih zrna spremljenih u aluminijskoj foliji, i to bilo gdje i bilo kad.
Aluminijske kapsule postale su pravo bojno polje najvećih svjetskih kompanija koje se bave proizvodnjom kave, poput Nestléa, švicarskog prehrambenog diva, i JAB Holdinga, investicijske tvrtke koja je izgradila pravo carstvo na kavi. Početkom listopada počeo je još jedan 'rat za kavu'. Illy je potpisao licencu za kapsule s JAB-om, te tako stvorio mješavinu Illyeve kave s JAB-ovom komercijalnom moći.
"Prije dva desetljeća natjecalo se 20-ak velikih tvrtki u maloprodaji i distribucijama kave za kafiće", kaže Jeffrey Young iz konzultantske tvrtke Allegra World Coffee Portal. U posljednjih nekoliko godina tržište je konsolidirano - i usporilo je posljednjih godinu dana zamah.
U 2015. JAB je kupio Keurig, najveća tvrtka za distribuciju kapsula kave, za 13,9 milijardi dolara. Također je progutao Jacobs Douwe Egberts, Espresso House i Peet's Coffee. Nestlé je u svibnju potpisao ugovor vrijedan sedam milijardi dolara sa Starbucksom kako bi distribuirao svoje proizvode u ovaj moćni lanac. Danas JAB i Nestlé zajedno kontroliraju oko trećine tržišta svježe i instant kave, koju Euromonitor International, istraživačka tvrtka, procjenjuje da vrijedi 83 milijardi dolara godišnje.
Kapsule - skup, ali praktičan način kuhanja kave - posljednjih je godina najbrže rastuće tržište. Taj se ritam u posljednje vrijeme usporio, osobito u Americi gdje je tržište sazrelo, ali i Europa i dalje pada. Nespresso, u vlasništvu Nestléa, vodi u Europi, ali nije uspio prodrijeti u Ameriku. Keurig je došao prvi, nudeći različite marke i prodaje ih preko supermarketa. Sve do nedavno Nespresso je samo prodavao svoje proizvode u vlastitim trgovinama i putem svoje web stranice. Nestléova akvizicija 2017. godine većinskog udjela u Blue Bottle Coffee, kalifornijskom brandu, znak je njene žudnje za povećanjem svoje prisutnosti u Americi.
Unatoč JAB-u i Nestléovom rivalstvu, i drugi su željni natjecanja. Coca-Cola je u rujnu kupila britanski lanac Costa, za pet milijardi dolara. Ovaj mjesec Lavazza, još jedan talijanski aparat za kavu, kupio je Marsov udio na tržištu kave, uključujući svoje Flavia i Klixove prodajne sustave. Ali, kao i za mnoge druge proizvode, Amazon je velika nepoznanica. Internetska prodaja toplih napitaka ne ide baš najbolje.
"Kako popularnost kapsula raste, to bi se moglo promijeniti", smatra Matthew Barry iz Euromonitora. Amazonova kupnja Whole Foodsa, trendovskog lanca trgovina u 2017. donijela im je i Allegro, fancy brand kave, piše Economist.
Poslovanje s kavom, cvjeta. Tržište vrijedno 83 milijarde dolara za svježu i instant kavu naraslo je za četvrtinu u posljednjih pet godina, a očekuje se da će u idućih pet godina porasti za još 16%, navodi tvrtka za istraživanje tržišta Euromonitor International.
Lavazza i Illy, koji su još uvijek u obiteljskom vlasništvu, krenuli su različitim putovima. Lavazza se okrenula akvizicijama jer povećava udio među talijanskim proizvođačima kave dok se Illy, službeno poznat kao Illycaffè, odlučio za distribucijske poslove.
"Ako Talijanskim tvrtkama nedostaje veličina, može se nadoknaditi i na druge načine", rekla je Silvia Zucconi, marketinška stručnjakinja iz Bologne. "Njihova velika prednost nad multinacionalnim tvrtkama jest da su talijanski. Espresso se smatra talijanskim proizvodom, to je naš zaštitni znak - " Made in Italy "."
Mnoge poznate talijanske robne marke poput Bulgaria više nisu u obiteljskom vlasništvu jer su ih prodali stranim ulagačima nakon globalne financijske krize koja je zaprijetila i talijanskom gospodarstvu i bacila na koljena maloprodaju, uključujući i luksuzne proizvode. Neki su ipak preživjeli, poput Nutelle i Ferrera, zatim tjestenine Giilla Barilla, a tu su i Illy i Lavazza.
Ranije ove godine u Torinu, Lavazza je najavila svoju neovisnu budućnost otvorenjem novog sjedišta smještenog u preuređenoj staroj elektrani, a tu su osim ureda smješteni i muzej, restoran i kafić.
Illy, sa sjedištem u Trstu, najpoznatiji je po prodaji vrhunske Arabica mješavine. Njezinu distribuciju preuzeo je JAB početkom listopada, a još jedan sličan sporazum potpisan 2015. godine, ukazuju na to da tvrtka sklapa saveze kako bi ojačala svoj položaj na tržištu. Andrea Illy, predsjednik tvrtke i unuk osnivača, izjavio je u intervjuu da je Illyeva nezavisnost i dalje važna ali bi se u budućnosti mogli potpisati i drugi sporazumi o distribuciji.
Rat se očigledno već odavno vodi, a veći je još jedino onaj na tržištu piva.