Nužne su promjene: Hrvatska gubi najvjernije turiste
Slovenski zabavni kantautor Robert Pešut Magnifico, poznat kao ironični autor do te mjere da je jedan od njegovih najvećih štovalaca Rambo Amadeus, svojedobno je izjavio da je na ovim prostorima uvijek sve bilo u redu kad su Nijemci dolazili. U turističkom smislu. Da je krenulo ka katastrofi kad ih više nije bilo. Pa je tako počeo i rat. Jutarnji sada piše kako je ove godine u prvih pet mjeseci u Hrvatsku došlo 8 posto manje Nijemaca, a noćenja je čak 15 posto manje.
Riječ je o redovitom kvartalnom izvještaju Europske putničke komisije (ETC), koje rezultate Hrvatske ističe s iznenađenjem. Iako je izvještaj kvartalni, podaci za Hrvatsku odnose se na period do kraja svibnja. Podatak potvrđuju i mjesečna izvješća o stanju emitivnih tržišta koje svaki mjesec objavljuje HTZ, a koji otkrivaju da smo najveći gubitak njemačkih gostiju zabilježili u svibnju.
Istovremeno, ETC bilježi još jedan paradoks: hrvatsko tržište, uz tursko, jedno je od rijetkih europskih tržišta koje bilježi pad broja njemačkih posjetitelja u predsezoni, piše Jutarnji. Na Nijemcima je ove godine posebno profitirala Bugarska, povećanjem broja njemačkih turista za 40 posto, ali i druge zemlje u regiji. Hrvatska je pak uz Tursku jedina koja bilježi pad broja Nijemaca. Bugarska je, tvrde u ETC-u, postala nova zimska destinacija za njemačke obitelji.
Što se tiče ostalih, Srbiju je posjetilo 26 posto više Nijemaca, 25 više Crnu Goru, Rumunjsku 18 posto, a i Mađarska je u Njemačkoj sve popularnija. Nijemci su kod nas kumulativno i dalje najbrojniji gosti, no njihova mjesta u većem broju počinju preuzimati posjetitelji iz Velike Britanije, ali i Poljske. Britanci su u prvom kvartalu 2017. godine ostvarili rast broja noćenja i dolazaka na hrvatska tržišta od čak 40 posto, što je ujedno najveći rast dolazaka britanskih turista među gotovo svim europskim destinacijama.
Hrvatska bilježi rast predsezonskih gostiju praktično sa svih tržišta (indijsko, talijansko, rusko, francusko), a pad jedino još kod Japanaca kojih je dva posto manje. Sanja Čižmar iz tvrtke HD Consulting upozorava za Jutarnji da pad broja dolazaka i noćenja Nijemaca zasad nije alarmantan, ali je u pozoravajući.
"Svakako bi valjalo istražiti je li pad broja dolazaka iz Njemačke u razdoblju prvog kvartala uvjetovan padom poslovnih ili odmorišnih gostiju. Ako se radi o poslovnim gostima, vjerujem da bi to imalo šire implikacije i bio razlog za veću zabrinutost jer bi upućivao na pad gospodarske aktivnosti s Njemačkom koja je Hrvatskoj važna i kao vanjskotrgovinski partner", kaže Čižmar.
Jedan od mogućih uzroka pada turista iz Njemačke, upozorava, mogla bi biti njihova orijentacija na jeftinije destinacije u široj regiji, jer Hrvatska teško da se može reklamirati kao jeftino turističko odredište.
"Što se tiče odmorišnih gostiju iz Njemačke, Hrvatska je u dosadašnjem razdoblju u većoj mjeri privlačila segmente srednje ili niže platežne moći koji su sada možda odabrali druge destinacije. Ipak, to ne znači da bi cilj domaćeg turizma trebao biti ulazak u cjenovnu konkurenciju s ovim jeftinijim destinacijama, već konkuriranje u segmentu kvalitete. To znači daljnje unapređenje kvalitete postojećih smještajnih kapaciteta i izgradnja novih", zaključuje Čižmar.
Iz HTZ-a ističu da Nijemci u prvom polugodištu ove godine ipak bilježe rast dolazaka i noćenja, od 32,4 odnosno 33,5 posto, što znači da su u nastavku sezone, nakon prvog kvartala, ipak pohrlili na hrvatski Jadran. Osim toga, napominju kako razdoblje od siječnja do travnja čini samo četiri posto ukupnog turističkog promet tijekom godine pa se temeljem tih rezultata ne mogu donositi zaključci o uspješnosti pojedine godine.