Prvi znaci da Apple počinje padati
Prošlog mjeseca bili su na vrhu svijeta. Doživjeli su rekordnu vrijednost od bilijun dolara, ubrzo nakon toga predstavili svoj najbrži i najskuplji novi model iPhone,a njih se šef Tim Cook, s lakoćom borio sa Facebookom, koji je prolazio kroz još jedan skandal oko zaštite privatnosti korisnika.
Sada se čini da su krenuli prema dolje, kako piše The Guardian. Njihova vrijednost pala je za 20 posto, a čini se kako im je i prodaja malo manja, s obzirom na manji broj ljudi koji kupuju njihove uređaje. No nije Apple jednina tehnološka tvrtka koja je pod pritiskom. Problema su imali i Amazon, Netflix, Google i Facebook, svaki sa svojim problemima, skandalima, i borbom za zaštitu privatnosti, ali i prava radnika.
Bez obzira na sve, Apple je i dalje kompanije čija se vrijednost procjenjuje na 900 milijardi dolara.
Danas više nego ikada prije, upravo zbog previranja na tržištu i niza problema, mnogi se pitaju da li je Apple doživio svoj vrhunac, i čeka li ga sada samo put prema dolje. Godinama je iPhone bio glavni izvor prihoda ovoj kompaniji, poput tiskare novca. Do prije tri godine njihova prodaja je konstantno i stabilno rasla i činilo se da joj nema kraja.
2016. godine taj rast je zaustavljen, taman u trenutku kada su na tržište izbacili novi model iPhone 6. I od tada se zapravo nikada u potpunosti nije oporavila. Manje ljudi kupuje njihove uređaje, i manje ljudi će se nakon nakon Android uređaja okrenuti iPhoneu. Uz to njihovi dosadašnji korisnici svoj iPhone rjeđe mijenjaju i duže ga koriste.
Prošle godine tako su isprobali novu taktiku, ako već ne mogu prodati više uređaja, onda će im povećati cijenu, pa tako možda zaraditi više. Tako su pomislili. Tada su predstavili iPhone X, s cijenom od 999 dolara. Predstavili su i novi uređaj 'jeftini' iPhone 8, koji je za oko 50 dolara bio skuplji od svog prethodnika iPhone 7.
Podigle su se tako brojke prodaje, a njihova vrijednost nastavila je uzlaznom putanjom.
I tada je pomalo krenulo prema dolje. Apple je tako malo snažnije najavljivao kako se podaci o prodaji nikada neće oporaviti, i investitorima poručivao kako više neće izdavati brojeve za pojedinačne linije proizvoda.
"Iz Applea već duže vrijeme stižu prigovori kako su investitori previše fokusirani na pojedinačnu prodaju a nedovoljno na njihov dugotrajni položaj na tržištu, i na koji način će usluge i snaga platforme dovesti do profita u budućnosti. Investitori razumljivo te vijesti nisu dobro primili", rekao je Avi Greengart iz analitičke tvrtke GlobalData.
To je potaknulo prvi potres. No Apple je obećao investitorima da će servis nastaviti rasti, između ostalih i Apple Music, App Store kupovina i pretplata na iCloudu, kao i Apple Watch, AirPods, i HomePod koji će se prodavati vjernim iPhone korisnicima, vlasnicima.
Po tom njihovom idealnom scenariju svaki bi tipični vlasnik iPhonea tijekom dvije godine mogao potrošiti od oko 600 funti, do 999 funti svake dvije godine na telefon, 429 funti svake dvije godine na sat, i 169 funti u istom razdoblju na neke bežične slušalice te 319 funti na pametni zvučnik.
Taj je plan pokazao neke slabosti.
"Globalne pošiljke pametnih uređaja opale su za osam posto od 2017. godine, kada ih je bilo 393,1 milijuna na 360 milijuna u 2018. godini", rekla je Linda Su iz Strategy Analytics.
"Globalno tržište pametnih uređaja u konstantnom je padu u protekla četiri kvartala i zapravo je u recesiji", naglasila je.
Pad dolazi u trenutku dok se proizvođači bore sa dogovorimo sa postizanjem boljih uvjeta sa prijevoznicima, duljim stopama zamjene, rastućim zalihama u nekim područjima, i manjkom uzbudljivih inovacija dizajna hardvera. Čini se kako ove analize potvrđuju i glasine koje dolaze od glavnih dobavljača Applea. Lumentum, koji radi dijelove potrebne za sistem FaceID koji se nalazi na njihovom najnovijem uređaju, smanjio je svoja ranija predviđanja zarade za oko 70 milijuna dolara. Za smanjenje broja narudžbi okrivili su "jednog od svojih najvećih klijenata".
Slični poremećaji dogodili su se i kod još dva dobavljača Japan Display i IQE.
Čini se i kako novi iPhone nije u očekivanoj mjeri doprinijeo profitu tvrtke, jer iako je uređaj skuplji u prodaji, skuplji je i za izradu, kako kaže Aaron Tilley iz The Information.
"Povećanje troška dijelova uređaja dolazi zbog toga što je Apple počeo stavljati više dijelova, koji su često i od jako kvalitetnih materijala. IPhone X tako ima dvije matične ploče umjesto jedne. A nakon prigovora nekih korisnika kako se iPhone 6 u nekim slučajevima iskrivljava ili savija, Apple je počeo koristit čak gotovo kirurški nehrđajući čelik u konstrukciji svog iPhone XS i XS Maxa", naglašava.
IPhone i dalje donosi novac, i čini većinu od Appleovog 60 milijardi dolara prihoda. Prodaja mu je dobra, posebno zato što je riječ o proizvodu koji se, prosječno, prodaje za oko 800 dolara.
"Ideja kako nema prostora za inovacije na polju pametnih uređaja je pogrešna, telefoni će nastaviti implementirati niz novih tehnologija, na njih se prilagođavati, poput proširene stvarnosti i sl. Većina toga biti će ljudima dostupna upravo preko telefona", rekao je Thomas Husson, iz Forrester Research.
Smatra kako bi kompanija trebala prostor za napredovanje, pa i rast prihoda, tražiti na polju uspostave povjerenja i direktne veze sa potrošačima. Možda će to objasniti veselje s kojim je Tim Cook doživljavao probleme koje je oko privatnosti imao Facebook. Kad je riječ o njihovoj taktici, smatra Husson, oni su pitanje privatnosti iskoristiti kao svoju konkurentsku prednost. Čini se da bi tu prednost mogli sačuvati i dalje.