Turizam: Susjedi imaju hit ponudu s kojom će nas zgaziti
Vrhunski hoteli u nekim od najpopularnijih turističkih destinacija u svijetu, počinju turistima nuditi nešto što je sve teže dostupno – privatnost. U Veneciji, Santoriniju, Londonu i drugdje, luksuzni hoteli i turoperatori ulažu nove napore kako bi pomogli gostima da izbjegnu gužve. Napori znatno nadilaze ideje poput popodnevnih obilazaka muzeja i privatnih posjeta dvorcima koji su sastavni dio redovne ponude.
Hoteli su počeli s ponudom leta helikopterima i plovidbe posebnim brodovima koji su na raspolaganju samo gostima koji žele izbjeći gužve na cestama i gužvanje u gradovima zbog obilaska znamenitosti.
Neki turoperatori su postali pravi stručnjaci u organiziranju vremena i strateškom manevriranju. Pier Flavio Fornari, šef recepcije u hotelu 'Aman' u Veneciji, u kojem noćenje košta i po nekoliko tisuća kuna, svojim gostima organizira izlete brodom mirnijom južnom stranom gradske lagune i dogovara uživanje na gondoli plovidbom po kanalima iza 9 navečer.
"No, ako želite i da vam na gondoli netko pjeva, morate krenuti u sumrak, jer ljudi moraju spavati", smije se Fornari.
Onima koji se odluče za Angkor Wat u Kambodži, luksuzni turoperator Butterfield&Robinson goste vodi tamo malo korištenim ulazom i to nakon izlaska sunca kad više nema gužve.
Zaposlenici hotela 'Mystique', na Santoriniju u Grčkoj, proučavaju dolaske kruzera kako bi svojim gostima tempirali razgled znamenitosti u vrijeme kad se u grad ne iskrcaju tisuće jednodnevnih posjetitelja.
"Prije nekoliko godina 'gosti su se počeli mučiti' sa sve većim gužvama. Tražili su savjet i tražili alternativna rješenja, pa smo počeli razmišljati na drugačiji način o tome kako im pomoći da se osjećaju što ugodnije", kaže Kalia Konstantinidou, vlasnica hotela.
'Gurney Newport' s Rhode Islanda u kojem najjeftinija soba košta 399 dolara, osigurava skiff brod za prijevoz gostiju do središta Newporta. Tijekom godine u gradu se održavaju brojni festivali jazza i folka, pa se jednosatna naporna vožnja cestom pretvara u petominutno uživanje u plovidbi.
Hoteli ovom pribjegavaju zbog toga da bi zadržali turiste i spasili sebe. Teško je pozicionirati hotel kao 'miran i pruža luksuzni odmor' ako goste dočeka kaos čim izađu kroz vrata. Međunarodni turistički dolasci u svijetu porasli su za na 1,4 milijarde ljudi u 2018. godini, a s takvim podacima izašla je Svjetska turistička organizacija UN-a.
To je više od 1,32 milijardi u 2017. i 680 milijuna u 2000. Zato turistička mjesta ulažu napore kako bi obuzdali promet, ali to mogu učiniti samo donekle. Oko 60% turista kaže da će prenapučenost imati značajan utjecaj na odabir mjesta za odmor u idućih pet do deset godina. Pokazalo je to istraživanje skoro 3000 američkih putnika koje je ove godine provela marketinška i istraživačka tvrtka MMGY Global.
U večernjim satima glavne pješačke ulice Oia na Santoriniju toliko su zakrčene turistima koji žele uhvatiti čarobni zalazak sunca da izgleda kao da je završila nogometna utakmica i ljudi izlaze sa stadiona. Zato osoblje Mystiquea svojim gostima predlaže da ne idu u grad. Umjesto toga šef recepcije će rezervirati privatne katamarane kako bi gosti mogli gledati zalazak sunca s mora ili ih hotelskim automobilima odvesti do mirnijih dijelova grada Megalochori ili Akrotiri, gdje imaju pogled iz manje razvikanih barova i kafića.
Najjeftinije sobe koje uključuju doručak ovdje koštaju oko 1,180 dolara na noć u visokoj sezoni. Obilazak katamaranom je oko 175 dolara po osobi ili gotovo 1.700 dolara za najam cijelog broda, piše Wall Street Journal.
"Ako imamo gosta koji sutra želi otići u Firu, reći ćemo im da to ne rade sutra, nego dan kasnije."
Nathan Lane organizira i vodi izlete u Angkor Wat za Butterfield & Robinson od 2012. Tvrtka je dovodila goste na zapadni ulaz za vrijeme izlaska sunca ali to je s godinama postalo pravo mučenje.
"U to doba jutra ovdje može biti i po 1.000 ljudi, pa vodim svoje turiste na istočni ulaz i to nešto iza svitanja. Tada ovdje ima tek nekolicina ljudi i to može biti puno bolje iskustvo", kaže Lane
Trenuci bez gužve postali su sastavni dio njegove ponude, a cijene putovanja koje uključuju posjet Angkor Watu kreću se oko 1.000 USD po osobi na dan.
Jeff Burns, iz Austinu u Teksasu, koji posjećuje Newport dva puta godišnje, kaže da je ponuda broda presudila da ostane vjeran hotelu 'Gurney' u Newportu zbog gradskog festivala country glazbe. Rekao je da je prošle godine na taksi prijevoz od hotela do koncerta, čekao sat vremena, a onda je toliko trajala i vožnja. Izgubio je dva sata da bi prevalio udaljenost od oko 8 km.
"Ove godine, namjeravali smo unajmiti kuću, ali kad smo čuli da nude ovu novu uslugu, odlučili smo ostati vjerni hotelu", kaže on.
U londonskom hotelu 'Lanesborough', najam sobe tijekom ljetne turističke sezone košta 695 USD. Glavni voditelj Simon Thomas usmjerava svoje goste na mjesta bez gužvi. Predlaže alternativa mjesta poput Lincoln's Inn Fieldsa - područja povijesnih zgrada i parkova - i Monument of the Great Fire of London koji ima panoramski pogled na London.
U hotelu 'Andaz' u Amsterdamu, upravitelj hotela Prinsengracht svaku nedjelju ujutro nudi besplatan biciklistički obilazak grada, vodeći goste mirnim parkovima i manje poznatim mjestima poput kipa Little Woodcutter. Usred sezone noćenje u hotelu u dvokrevetnoj sobi košta od 500 dolara na više.
U Parizu voli rezervirati 'Hôtel de Crillon', koji se nalazi na pješačkoj udaljenosti od Louvrea, ali ima ulazna vrata koja se otvaraju na mirni, stražnji dio gradskog trga Place de la Concorde s malo automobila ili pješačkog prometa. U sezoni ovdje noćenje košta od 1.230 dolara pa na više.
'Le Sirenuse' u Positanu, na talijanskoj obali pokušava zaštititi goste od sezonskih gužvi kad uske gradske uličice postaju sasvim neprohodne. Ovdje najjeftinije noćenje košta 900 USD, a hotel ima vlastiti brod, pa gostima organizira besplatnu plovidbu uz obalu. Osim toga nude i jutarnje izlete planinarskim stazama, a zaposlenici preporučuju restorane u mirnijim susjednim selima do kojih se može doći brodom, umjesto zakrčenim cestama.
Hotel se ove godine čak borio i s gužvama na vlastitom posjedu jer je postao popularan na Instagramu, pa su mnogi željeli baš ispred njega ili na terasi s bazenom, napraviti selfie.
"Gosti hotela izjavili su da smatraju iritantnim što su bili izloženi ljudima koji šeću uokolo i narušavaju njihovu privatnost", kaže Antonio Sersale, vlasnik hotela. Tako je ovog proljeća Le Sirenuse pokrenuo novo pravilo: oni koji ne odsjedaju u hotelu, ne smiju u njega ni ući, a za ulazak je potrebno rezervirati stol u restoranu ili baru. To kontrolira zaposlenik na ulazu.