Hribar: "Lako je budalama rušiti što su drugi gradili"
Nakon što je Državna revizija negativno ocijenila poslovanje Hrvatskog audiovizualnog centra, u ponedjeljak je nakon tri mjeseca konstituiran novi upravni odbor, pred kojim je ravnatelj Hrvoje Hribar podnio ostavku. Bio je to povod za razgovor u kojem je pojasnio svoju odluku, ali i odgovorio na optužbe bivšeg ministra Zlatka Hasanbegovića koji je u nalazu revizora, kako je rekao, dobio moralnu satisfakciju.
Već ste objasnili u medijima zašto podnosite ostavku. Je li razlog nalaz Državne revizije ili priopćenje Koordinacije udruga hrvatskih branitelja i stradalnika Domovinskog rata u kojem traže vaše razrješenje?
Ostavku sam obećao, ako smo već tako indiskretni, svojoj djeci, nakon sprovoda njihove none, a moje majke, pred Staru godinu. Moja obitelj nije nikad bila imućna, no prije mojeg dolaska u HAVC mogao sam je financijski podupirati kao redatelj filmova i reklama. Osrednja plaća ravnatelja HAVC-a i obustava svih ostalih prihoda masno je koštala moje bližnje. Moja obitelj mrzi HAVC, skoro kao Jakov Sedlar. Inače, ostavku sam podnio jučer jer je prije nisam imao kome podnijeti. HAVC je od 5. studenog pa sve do 6. veljače bio bez upravnog odbora. Ostavio sam ustanovu u rukama konstituiranog tijela, a razlozi su poznati javnosti – jedan osobit nalaz Državne revizije te dugotrajna protuzakonita djelatnost navodne koordinacije nevjerodostojnih osoba koje vi smiono nazivate braniteljima. Da su takvi branili Hrvatsku, Srbija bi danas bila do Malinske na Krku.
Spomenuli ste sastanak s bivšim ministrom Zlatkom Hasanbegovićem otprije godinu dana rekavši da je ministar bio pun neobjašnjive mržnje. Jeste li već tad imali dojam da vas želi ukloniti s mjesta ravnatelja HAVC-a?
Ma sastanak je izgledao slikovito, kao scena iz 'Alo, Alo'. Hasanbegović je skupio svitu činovnika ministarstva oko sebe, dijalog i karakteri su bili kao napisani, a bilo je i gegova. Sam tijek sastanka ću jednom detaljno opisati, no moram prije pitati druge uključene smijem li to iznositi. Ne želim činovnike izlagati nelagodi javnosti.
U jučerašnjem nastupu on je rekao da niste bili spremni na argumentirani razgovor, a da je on 'ustrajavao na načelima zakonitosti i proceduralnim pretpostavkama' te da je upravo ovaj nalaz revizije trebao već tad biti razlog vaše smjene?
Upravo ste dali primjer metode kako se krivotvori novija hrvatska povijest, a tu rabotu je spomenuti doktorirao. Ustrajavao na načelima? Citirat ću odgovor iz jednog divnog intervjua Davida Lyncha: 'Bullshit!'. Bivši ministar naglasio je da mu nikad nije bila namjera nametanja 'ideološkog komesarijata', nego da je htio upozoriti na nenamjensko trošenje – kako je rekao – proračunskog novca, a da mu je nalaz revizije satisfakcija.
Jeste li mu dali povoda za takav stav?
Moguće da ste u pravu, ispada da je 6. veljače 2016. Hasanbegović znao mišljenje Državne revizije koje smo primili godinu dana kasnije, i to temeljem postupka koji je počeo mjesec dana nakon što je Hasanbegović znao kako će izvješće u budućnosti glasiti. Tu izjavu ću preslušati, a nadam se da će je demantirati netko iz Državne revizije.
Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek rekla je da je i sama svojedobno, na prijedlog Hrvatske udruge producenata, pristala na članstvo u upravnom odboru HAVC-a jer je bilo problema u radu. Kako ste surađivali s njom dok je bila u upravnom odboru HAVC-a?
Ministrica Andrea Zlatar Violić imenovala je današnju ministricu Ninu Obuljen Korižnek jer je predložena osoba međunarodna stručnjakinja, poznavateljica HAVC-a i razvoja hrvatskog filmskog sustava, najbolja moguća članica tog izvrsnog saziva upravnog odbora. Tijekom 2015. trajala je, uz doprinos današnje ministrice, borba upravnog odbora za realizaciju propisom predviđenih radnih mjesta u HAVC-u, a to je 22. Nažalost, uzaludno.
Bila je izborna godina, promjena Zlatar/Šipuš i sve tako. Ostali smo i dalje na potpuno ridikuloznom broju od sedam zaposlenika. Sljedeća, 2016. godina, tijekom brzopoteznog Hasanbegovićeva mandata, protekla je u iscrpljivanju upravnog odbora oko dva cilja. Jedan je moljakanje tadašnjeg ministra Hasanbegovića da na službeni sastanak primi upravni odbor, dakle svoje osobne, Zakonom definirane predstavnike, ali se to nikad nije dogodio.
Toliko o citiranim 'načelima zakonitosti i proceduralnim pretpostavkama', da dodatno više ne citiram Lyncha. Drugi cilj upravnog odbora bio je zaustavljanje Ministarstva kulture u uništavanju sustava poticaja. Dakle Ministarstva kulture, kojem Zakon izričito nalaže da sustav izvoza održava, a ne da ga uništava. Toliko, po drugi put o 'načelima zakonitosti i proceduralnim pretpostavkama'.
Upravni odbor nikad nije primljen kod ministra, a zauzvrat ministar nije uspio snimanje stranih filmova u Hrvatskoj uništiti baš do kraja jer nije stigao. Umjesto 163 milijuna kuna međunarodne zarade koju smo ostvarili uz pomoć prethodne vlade, tijekom 2015. Hasanbegović je Hrvatsku industriju srušio na 60 milijuna kuna izvoza u nesretnoj 2016. Učinkovit ministar? Polovično, koliko god je i budali lako biti učinkovit kad ruši što je drugi izgradio.
Ministrica je rekla i da nezavisne revizorske kuće drugačije postupaju od Državne revizije. Budući da za 2015. godinu postoji izvješće nezavisne revizorske kuće koju je angažirao HAVC, možete li usporediti ova dva dokumenta i u čemu se razlikuju nalazi?
HAVC ima nalaze neovisne revizije za 2010., 2011., 2012., 2013. i 2014. godinu, zatim nalaz upravnih nadzora Ministarstva kulture iz 2012 i 2016. te – najbitnije – nalaz dubinskog financijskog nadzora Ministarstva financija izvršenog po financijskoj policiji za godinu 2012. Iste poslovne radnje koje inkriminira najnoviji nalaz revizije opisuju ovi prethodni nalazi te ih, zamislite, odobravaju. U džungli hrvatskih javnih propisa očito su moguća najrazličitija tumačenja.
Neki prizivaju i DORH zbog navodno nenamjenskog trošenja novca, poput plaćanja telefonskih računa suradnicima i vaših troškova parkiranja te plaće po uvećanim koeficijentima. O kolikim je iznosima riječ?
Sveukupno, 78.000 kuna, to je materijalna vrijednost od dijela jednog promila, dobro ste čuli, promila, ne postotka, našeg ukupnog godišnjeg prometa. No taj novac nije pronevjeren ili nekom poklonjen – potrošen je na obavljanje temeljnih funkcija Hrvatskog audiovizualnog Centra.
Jučer ste upozorili javnost da dobro motri na buduće događaje u HAVC-u jer je situacija prilično opasna. Na što ste konkretno mislili? Vjerujete li da bi se filmska umjetnost mogla ubrzo vratiti pod okrilje politike?
Zamolio sam novinare da motre, svojim očima, da misle svojom glavom, ne da slušaju moje mišljenje. To i vama kažem. Meni je film važan, ali ima i važnijih stvari u Hrvatskoj koje je moguće uništiti ovakvom vrstom nasilja ili nezakonite zavjere. Motrite, molim vas, dobro motrite.
Nakon jučerašnjih intervjua ministrice Obuljen Koržinek stječe se dojam da ona priznaje HAVC-u zasluge za uspjeh hrvatskog filma i promociju zemlje, ali isto tako da se zalaže za sankcioniranje onih koji su eventualno kršili zakon. Kako to komentirate?
Onih koji su radili protivno, kao što smo već citirali, 'načelima zakonitosti i proceduralnim pretpostavkama'. Jednog smo već našli u dosadašnjem tijeku ovog intervjua, zar ne?
Jeste li se sastajali s njom otkako je postala ministrica i kako su izgledali ti razgovori?
Jezik razgovora: hrvatski. Način razgovara: pristojan. Teme razgovora: razne. Ministrica kulture i moja malenkost smo oboje, stjecajem okolnosti, Vitezovi reda kulture i književnosti Republike Francuske, ljudi koji su se naradili u životu i koji imaju razloga vjerovati da svoju reputaciju ne zahvaljuju ćaršiji, stranci, centralnom komitetu, zavičajnom klanu niti podjeli plijena nad lešinom javnog dobra.
Gdje se vidite za koji mjesec? Hoćete li se vratiti režiranju filmova i vjerujete li da ćete dobiti sredstva na nekom od idućih natječaja?
Pitate me kolika ću sredstva dobiti odobrenjem umjetničkih savjetnika koje je imenovalo Hrvatsko audiovizualno vijeće u mojoj nazočnosti, a s HAVC-om imaju ugovor koji je potpisao Hrvoje Hribar? Da citiram Lyncha? Ili?