'Izgledaju gotovo identično poput nas. Ako vidite takvu osobu, bježite i sakrijte se'

Za osobu rođenu 2003. u američkoj nedođiji, Alex Kister je i inače pokazao iznenađujuću zrelost. Svoj je vrlo gledani YouTube horor serijal stvorio još kao tinejdžer s proračunom od 'nula dolara'
Vidi originalni članak

Analogni horor rođen je u listopadu 2015. kad se na internetu pojavila trominutna prva epizoda web serijala "Local 58" mladog američkog ilustratora Krisa Strauba. Taj podžanr internetskog horora svoj je vrhunac - po mišljenju većine obožavatelja - dosegao u radovima jednog drugog mladog Amerikanca. Otkad se u lipnju 2021. pojavio na YouTubeu, filmski horor web serijal "The Mandela Catalogue" tada 17-godišnjeg učenika Alexa Kistera privukao je milijune gledatelja, te je inspirirao nebrojene memove i kratke filmove, pa čak i nekoliko video igara. Uvodni video koji je Kister snimio i montirao dok se nalazio na ljetnom školskom kampu postavio je temelj za kasnije jezive događaje u fiktivnom okrugu Mandela u američkoj saveznoj državi Wisconsin. Na prvoj snimci naslovljenoj "Overthrone" prikazana je alternativna verzija Isusova rođenja u kojoj Sotona, prerušen u arkanđela Gabrijela, objavljuje da je on 'pravi spasitelj'. Četverominutnu snimku zaključuje monolog nepoznate osobe koja drhtavim glasom moli za pomoć.

Kister je za svoj uradak koristio dijelove kršćanskog crtanog filma za djecu i razne fotografije s biblijskim i bliskoistočnim motivima koje je vješto prepravio i montirao kako bi naivnu, svima poznatu kršćansku sagu pretvorio u sugestivnu horor priču jezive atmosfere. Bio je to njegov prvi uopće pokušaj snimanja videa, a kasnije je rekao da je njegov primarni cilj bio napraviti snimku za sebe, a ne za širu publiku, dok je pokušavao pronaći odgovore na egzistencijalnu krizu s kojom se nosio, osobito kad je riječ o religijskim pitanjima. Dodatnu inspiraciju omogućila mu je tada još aktualna pandemija koronavirusa - Kister je video stvarao pritisnut teškim mislima povezanim s gubitkom sigurnosti i posvemašnjom izolacijom. Svoj je video ipak stavio na YouTube, a nakon što je "Overthrone" postigao senzacionalnu gledanost, odlučio je nastaviti sa sagom stvarajući čitav jedan novi internetski horor svemir.

U drugoj epizodi naslovljenoj "The Mandela Catalogue Vol. 1", koja je nastala dva mjeseca kasnije, doznali smo kakvi su Sotonini planovi i o čemu se zapravo radi. Smještena u devedesete godine prošlog stoljeća, priča prati zbivanja u ruralnom američkom okrugu Mandela koji teroriziraju demonska bića poznata pod imenom 'Alternati'. Predvođeni Sotonom u liku arkanđela Gabrijela, oni su gotovo besmrtna stvorenja koja mogu mijenjati oblik, a najdraža im je zabava uzeti izgled nekog od stanovnika Mandela Countyja kako bi ga psihički mučili i doveli do točke samoubojstva. Alternati dakle mogu izgledati gotovo sasvim poput nas ili naših najvoljenijih. Ne mogu nas izravno fizički ozlijediti, ali točno znaju što trebaju napraviti kako bismo to učinili sami. Kako bi postigli što žele, Alternati manipuliraju audiovizualnim uređajima: televizorima, video rekorderima, osobnim računalima i GPS sustavima u automobilima, preuzimajući u potpunosti identitete i izgled svojih žrtava. No njihovi 'doppelgangeri' nisu sasvim uvjerljivi - oni se od stvarnih ljudi razlikuju u sitnim pojedinostima, što nikako ne umanjuje stravu. Naprotiv.

Trik 'Vještica iz Blaira'

Do danas je objavljeno ukupno petnaest epizoda serijala - posljednja, pod naslovom "The Mandela Catalogue Vol. 5", pojavila se krajem lipnja ove godine. Već spomenuta druga epizoda postavila je estetske i tehničke kriterije na kojima će se bazirati Kisterov analogni web horor: sastoji se od četiri navodno pronađene snimke - što je trik kojim se služe brojni horor autori još od megapopularnih 'Vještica iz Blaira' - a uključuje uputstvo za prepoznavanje i izbjegavanje Alternata, snimku smrti 17-godišnjeg Marka Heathcliffa, video za obuku operatera 911, te test reakcija male djece na specifične audio i video podražaje. Treća epizoda, "Intruder Alert", bavi se opasnostima ostavljanja djece bez nadzora da gledaju televiziju, a u četvrtoj - objavljenoj pod naslovom "Exhibition" - detaljno se opisuju okolnosti smrti Marka Heathcliffa kojega su Alternati danima pratili i psihički zlostavljali. Kisterov horor serijal referira se na brojne biblijske motive: Adama i Evu, Mariju i Josipa, rođenje Isusa, Noinu arku, te aludira da su Alternati biblijski demoni, a arkanđeo Gabrijel prerušeni Sotona. Autor je ipak dovoljno mudar da ispod svake epizode dopiše upozorenje gledateljima da "Alex Kister i 'The Mandela Catalogue' nemaju namjeru uvrijediti niti se suprotstaviti bilo kojem kršćanskom vjerovanju."

Za osobu rođenu 2003. godine u američkoj nedođiji, u seocetu Hubertusu udaljenom sat vremena vožnje od Milwaukeeja, Kister je i inače pokazao iznenađujuću zrelost. Svoj je vrlo gledani YouTube horor serijal stvorio još kao tinejdžer s proračunom od 'nula dolara', koristeći se kućnim računalom i iPhoneom 11. Upotrijebivši sve dostupne tehnike analognog horora - vizualni stil koji podsjeća na analognu televiziju i VHS video osamdesetih godina, zvučne distorzije, smetnje i prekide programa - doveo je taj relativno mladi podžanr internetskog horora do kreativnog vrhunca. Većinu scena snimao je u svojoj kući uz pomoć prijatelja i rodbine, a kako bi dobio autentični horor efekt koristio se tipičnim univerzalnim fobijama iz djetinjstva: strahom od uljeza, strahom od mraka, strahom od nepoznatoga, strahom od onostranoga. Pametno se koristio biblijskim motivima ne prelazeći granicu koja bi ga mogla dovesti u sukob s prevladavajućim kršćanskim okruženjem ruralne Amerike.

U Kisterovim filmovima uglavnom nema živih glumaca na zaslonu: likovi su prikazani kroz fotografije, animacije i glasove. Jednom mu je zatrebao glumac za ulogu čudovišta koje se nalazi s druge strane vrata njegove spavaće sobe, a tu je ulogu sa zadovoljstvom - i prilično uspješno - odigrala njegova majka. Seriju je nazvao po takozvanom Mandelinom efektu, fenomenu kolektivnog lažnog sjećanja koji je prvi puta opisala parapsihologinja Fiona Broome. Ona je imala živa i detaljna sjećanja na smrt južnoafričkog crnačkog vođe Nelsona Mandele u zatvoru sredinom osamdesetih godina, premda je on devedesetih godina oslobođen a kasnije je postao i predsjednik Južne Afrike. Kako je u jednoj studiji objavila Broome, lažna sjećanja o Mandelinoj smrti u zatvoru imale su još stotine ljudi - sasvim dovoljno da se imenuje novi psihološki fenomen. Novi internetski fenomen "The Mandela Catalogue" proširio se u međuvremenu i na svijet TikToka. U kratkim video snimkama prepoznatljive VHS estetike koje korisnici masovno objavljuju na toj internetskoj platformi, protagoniste navodno pokušavaju uhvatiti Alternati, dok jezivi glas monotono deklamira: "Ako vidite osobu koja izgleda identično kao i vi, bježite i sakrijte se!".

Posjeti Express