Nitko nikoga nikada nije zaribao k'o svoj svoga
Sve su sretne obitelji nalik jedna na drugu, svaka nesretna obitelj nesretna je na svoj način, glasi prva rečenica “Ane Karenjine” koja dobro rezimira dramu “Kolovoz u okrugu Osage” američkog glumca i dramatičara Tracya Lettsa, hrvatskoj publici poznatog po ulozi Andrewa Lockhearta, beskrupuloznog senatora i šefa CIA-e iz 3. i 4. sezone izvrsne serije “Domovina”.
Obiteljska idila, kojom nas često bombardiraju u Coca-Colinim reklamama i ljigavim predbožićnim filmovima, Potemkinovo je selo iza kojeg se krije ustajala močvara nezdravih emocija, destruktivnih međuljudskih odnosa i psihotičnih ponašanja. Obiteljsko gnijezdo smrdi po animalnosti; ni prema kome u svakodnevnom ophođenju nismo tako surovi, zlobno iskreni i otrovni kao prema najbližima.
Tracy Letts shvatio je kako se najveća drama današnjice događa u dnevnom boravku pa je tamo smjestio radnju svog komada koji vrlo neuvijeno i teškim crnim humorom progovara o raspadu institucije obitelji, nepremostivosti međugeneracijskog jaza i propadanju više srednje klase.
Iako je snažno obojen atmosferom američkog Juga (očito poslovica što južnije to tužnije vrijedi i za SAD), dnevni boravak obitelji Weston mogao bi biti smješten na bilo kojoj lokaciji zapadne hemisfere. Iako je “Kolovoz u okrugu Osage” na trenutke vrlo predvidljiv, a likovi su stereotipizirani, zanimljiv je način na koji je Letss uklopio i vješto izbalansirao “već viđeno” stvorivši pritom sasvim novu cjelinu.
U njegovu djelu napravljena je savršeno funkcionalna kombinacija “Amera i Rusa”. Majstori obiteljske dekadencije, William Faulkner i Tenessee Williams kod Letssa se susreću s Čehovom i Nabokovom dok sve poput soundtracka prate stihovi pjesme “Šuplji ljudi” T. S. Elliota s kojima predstava vrlo efektno završava. Prema Letssovoj, Pulitzerom ovjenčanoj drami, 2013. je snimljen istoimeni film.
Na žalost, film je limunadasta melodrama u kojoj je crnohumorna oštrica originalnog teksta otupljena do neprepoznatljivosti, tako da gledanje filma prije odlaska u teatar nije preporučljivo. Gavellin ansambl na sceni funkcionira bolje nego impresivan cast filma koji čine Meryl Streep, Julia Roberts i Ewan McGregor.
Bojana Gregorić Vejzović u ulozi frustrirane Barbare Weston mnogo je prirodnija nego jednodimenzionalna Roberts, dok je Anja Šovagović Despot u ulozi tabletomaniji sklone Barbarine majke Violet dokazala kako svojim umijećem može parirati svjetskim velikanima glume kao što je Meryl Streep.
Boris Svrtan svoj je mandat u Gavelli započeo solidnom četvorkom te pružio publici zanimljiv i poučan pogled na modernu američku dramu. Komad je vrlo aktualan i za domaće uvjete jer vrlo eksplicitno upozorava na probleme alkoholizma i tabletomanije koji nisu rijetkost ni u hrvatskim obiteljima.