Prasvijet, strast, ljubav... ona piše kao da sklada

Robert Anić/PIXSELL
Od djevojke iz plemena nomada, preko one koja je zavoljela umjetnika koji je sagradio gitaru do betonskog grada
Vidi originalni članak

Čitajući prije dvije godine prvu knjigu Kristine Gavran “Kiša u Indiji, ljeto u Berlinu”, pomislila sam kako je riječ o autorici čija proza odudara od onoga što očekujemo od nečijeg prvijenca. Ali i kako se radi o spisateljici koja se svojim glasom udaljava ne samo od recentnog proznog trenutka, nego i od bilo kakvog, spontanog ili namjernog, svrstavanja u generacijske ladice.

Diplomirana dramaturginja, autorica je nekoliko dramskih tekstova, od kojih je “Spremni” nagrađen prvom nagradom “Marin Držić” i praizveden u Zagrebačkom kazalištu mladih. Njezin odlazak u Birmingham, na stipendiju tijekom studiranja, otvara joj priliku da kao dramaturginja radi u The Blue Orange Theatre, ali tamo se događa i jedan od važnih trenutaka za priču o njezinu pripovijedanju, jer se priključuje grupi storytellersa s kojima ostvaruje brojne nastupe.

Robert Graves Robert Graves ili pjesnik ratnog pakla: Osigurači na granatama bili su nam ukrasi

Kristina Gavran i danas živi u Engleskoj te povremeno dolazi u Hrvatsku. “Kiša u Indiji, ljeto u Berlinu” ostat će zapisana kao knjiga u kojoj se poigrala žanrom putopisa. Već se tad snalazila u višeglasju, uspjevši prezentirati vrlo šaroliku galeriju likova i postići unutarnju dinamiku te usput progovoriti mnogo toga o ljudskim snovima, porazima, čežnjama, nadama i propustima. Prvi roman Kristine Gavran ponovno ima jaku crvenu nit koja povezuje prozni tekst u cjelinu, motiv gitare (koja je ujedno i glavni lik) oko kojega se pletu sudbine njezinih junakinja.

Jer, ponovno je riječ o višeglasju, o više fragmenata koji povezuju prošlost i sadašnjost, bajku i realističku priču, mit i stvarnost. Kristina Gavran traži nešto više od refleksije zbilje, traži univerzalnost koja se odražava u pričama iz života ljudi koji su živjeli bilo kad i bilo gdje, svjedočeći kako strast, ljubav, nemir, prkos, senzibilnost i talent ne poznaju nikakve granice, nego su zapisani duboko u ljudskoj biti.

Tu univerzalnost ovom romanu svakako daje i glazba koja se čita u njegovoj strukturi, motivu gitare, ali i strasti koja ponekad sa sobom nosi i prokletstvo. Roman je fokusiran na pet ženskih sudbina. Naizgled stoljećima udaljene, svaka u svome svijetu i u svojoj priči, sa svojim zatvorenim svjetovima koji su evoluirali od mita i praznovjerja do suvremenih obrazaca ponašanja i ženske emancipacije, na kraju će biti povezane u priču o vezama koje se pružaju među stoljećima, ponekad povezane nevidljivim nitima, a ponekad - gitarom.

Početak je romana rezerviran za prasvijet, šumu, sjeme, nastanak, rođenje... Nositeljica priče toga svijeta je Asha, pripadnica plemena nomada, ogoljena na promatranje, otkrivanje, prapočetak koji se manifestira sjemenkom i njezinim klijanjem. Sljedeća junakinja, Ruža, korak je naprijed u vremenskom i razvojnom smislu - svijet u kojemu živi još je bajkovit i mitski, no njezin čin kojim ruši pravila i granice, uzima za sebe prostor slobode za koji smatra da joj pripada, ne samo što predstavlja zamašnjak za dalji slijed priče, nego i vrlo konkretno vodi priču prema vanjskom svijetu i prema gitari.

Sljedeća je junakinja Sirotica koja je izašla iz šume, iz nepoznatoga, da bi se suočila s pozicijom Drugoga, onoga koji ne pripada sredini u kojoj se našao, suočava se sa stvarnim svijetom sumnjičavosti i prezira, s ljubavlju i zahvalnošću koju osjeća prema Albertu, koji ima talenta od palisandrova drveta načiniti gitaru. Sirotica je ta koja će gitaru konačno pozicionirati u stvarni, suvremeniji svijet.

I ona i gitara platit će to ožiljkom, kao znakom prepoznavanja i prisjećanja, te se preseliti u sljedeću priču, vezanu uz Gabrijelu, tajanstvenu muzu i ljubavnicu mnogim umjetnicima, pa tako i glazbeniku, gitaristu i skladatelju koji pati od kreativne krize i nedostatka inspiracije. I tako dolazimo do Petre, čija je priča smještena u suvremeni urbani okoliš te konačno zatvara sve nedoumice i tajne koje donosi ovaj roman.

"Selidba" Na Balkanu se rodi i umre, a između preživi

Petra je talentirana gitaristica, ali u trenutku kad je suočena s trudnoćom odluči napustiti SAD, vratiti se kući i promisliti ima li između velike turneje koja slijedi i majčinstva uopće mogućnosti za izbor. Kad se odluči imati dijete, njezina glazbena kompetencija kao doživljava krizu, sve dok joj “pomagačica”, ne ponudi gitaru i glazbeno remek-djelo. Ona će odsvirati koncert svoga života i na neki način svim junakinjama dati smisao njihovih misija i žrtvi. Glazba i život će na kraju odnijeti pobjedu.

Kristina Gavran piše kao da sklada, plete mrežu riječi i događaja, pazi na tempo i lajtmotive te uspijeva postići efekte suptilnim izvođačkim nijansiranjem. Spajanjem prostora i vremena te dojmljivim referiranjem na bajku, njezina je priča i ženska i glazbena i, što je najvažnije, svevremenska. Kristina Gavran je spisateljica s jasnim i čvrstim konceptom, ali i mnogo improvizacije u njegovu provođenju, s okom dramatičara i senzibilitetom pjesnika, a opet duboko u proznim vodama.     

Posjeti Express