'Pronašla sam način da vizualiziram ono što nosim u sebi'

Tomislav Miletić/PIXSELL
Fotografkinja i izvanredna profesorica Maja Strgar Kurečić za svoj opus 'Floating Garden', nastao u staklenoj zdjeli, u zadnje je dvije godine dobila više od deset međunarodnih nagrada. Umjetnost može biti lijepa, kaže
Vidi originalni članak

Iva Prosoli, kustosica izložbe “Floating Garden” zagrebačke fotografkinje i profesorice Grafičkog fakulteta u Zagrebu Maje Strgar Kurečić, ovoga proljeća u Galeriji Kranjčar, imala je potpuno pravo kad je odlučila Majine fotografije staviti u male okvire. Zadivljujuće apstrakcije cvjetova, listova, bobica i boja otopljenih u vodi privlače gotovo hipnotički, obuzimaju pažnju gledaoca u tolikoj mjeri da je duboki drveni okvir odabran za mali format siguran način da uronite u Majin svijet i razmišljanja.

https://majastrgarkurecic.com/

'Nagrade su me iznenadile'

S fotografkinjom razgovaramo u njezinu ateljeu, gdje se pod zimskim svjetlom divimo fotografijama izrađenim i na većim formatima. Apstraktni oblici koje je Maja Strgar Kurečić izvukla iz igre svjetla, tekućine, strukture biljaka i boja izgledaju kao da su naslikani, a ne zabilježeni njezinim digitalnim Canonom EOS 6, i to u - običnoj staklenoj posudi za pečenje mesa. A koliko je snažna impresija ovog poetičnog opusa nastalog u posljednje tri godine, govori i nagrada za nagradom koje pristižu otkako je Maja počela slati fotografije na natječaje.

- Zaista su me iznenadile nagrade. Nisam više sigurna koliko ih je dosad bilo, doslovce na svakom natječaju dobivam neko priznanje. Serija ‘Floating Garden’ proizašla je iz mojih promišljanja o prolaznosti i životu, nakon što mi je kći napunila 18 godina - ističe fotografkinja.

Tijek misli pokrenula je ruža koju je djevojka dobila za taj važan rođendan. Bila je toliko lijepa i puna simbolike, prisjeća se Maja, da ju je htjela sačuvati, ali ne osušenu, sprešanu. I tad je primijenila kreativni postupak kojim se poigravala posljednjih nekoliko godina. Cvijet je stavila u posudu, napunila je vodom i - zamrznula.


- Uslijedio je niz zamrznutog bilja, koje za fotografiranje odmrzavam te nadopunjujem svime što pronađem u svom vrtu. Iako neki ‘Floating Garden’ doživljavaju kao pomalo mračan opus, posvećen propadanju, nisam to imala na umu. Naglasak mi je na prolaznosti, ali i na ljepoti svih faza života. Starenje je prirodno, kao i propadanje koje stvara uvjete za novi život. Biljka propada i postaje hrana za novi život. U igri struktura, oblika i boja vidim savršenu ravnotežu prirode i krug života koji se uvijek zatvara. Bilo da ga vidim u šumi ili u svojoj djeci - otkriva Maja.

Kako je izniman fotografski put skrenuo na apstrakciju, pitamo autoricu prve naslovnice za hrvatski National Geographic te reporterku Večernjeg lista krajem ‘90-ih.

Apstrakcija kao izraz

- Nakon reporterske karijere zaposlila sam se na Grafičkom fakultetu, uslijedio je dugotrajan znanstveni rad, doktorski studij, a u tom dijelu života dobila sam i djecu. Tijekom gotovo deset godina zatomljavala sam svoju potrebu za stvaranjem, no onda sam osjetila da to jednostavno treba izaći iz mene. Slučajnom igrom u posudi napunjenoj vodom počela se stvarati inspiracija. Kreirala sam motive koristeći različite tekućine, stvarala sam svoje predjele bijega, apstraktne pejzaže mašte. Iz ničega stvoreno sve. Tako je nastala serija ‘Escape Landscapes’, koja je prethodila ‘Floating Gardenu’. Kroz apstrakciju sam pronašla način da se izrazim u potpunosti, da vizualiziram ono što nosim u sebi - govori nam. Prije pauze u fotografiji, Maja Strgar Kurečić imala je niz zapaženih izložbi, od “Prozora”, “Maski”, “Interakcija” do “Dubrovnika”, zbirke crno-bijelih fotografija nastalih netom nakon ratnih razaranja našeg povijesnoga grada.

Izvanredna profesorica na Katedri za grafički dizajn i slikovne informacije na Grafičkom fakultetu studentima prenosi svoje znanje o fotografiji. Kako kaže, jako joj je važno što je uspjela u jednom predmetu objediniti znanja i iskustva što je ona kao mlada fotografkinja skupljala na raznim stranama. Napisala je i sveučilišni udžbenik Osnove digitalne fotografije u izdanju Školske knjige koji se koristi kao literatura na mnogim fakultetima, višim i strukovnim školama.

'Lijepo itekako može biti umjetnost'

Kako uopće gleda na suvremenu fotografiju, kako danas u potpunom zagušenju informacijama, pa tako i onim vizualnim, napraviti nešto jedinstveno?

- Svoje studente učim da rade serije, da svaku ideju pokušaju razraditi i pretvoriti u opus, ispričati priču kroz niz fotografija. Mislim da je to ono što obilježava i suvremenu fotografiju. Posebno sam zadovoljna fotoesejima koje studenti izrađuju na kraju semestra. Vrlo promišljeno i kreativno spajaju fotografiju, dijelove videa i zvuk te postižu sjajne stvari. No nikako se ne slažem sa strujama u umjetničkoj akademskoj zajednici koje zastupaju stav da nešto što je lijepo ne može biti umjetnost. Mislim da takvi stavovi šalju vrlo pogrešne poruke mladim umjetnicima - odlučna je Maja.

Nakon blagdana očekuju je pripreme zahtjevne izložbe “Escape Landscapes”, koja će se od 1. lipnja do 31. prosinca 2022. održati u čak četiri grada: u Palači Herzer u Varaždinu, Tehničkom muzeju u Zagrebu, Muzeju Grada Koprivnice i Dvorcu Pejačević u Virovitici. Za ovu će izložbu izraditi velike formate fotografija, koje printa u B-Nula Studiju.

Bez obzira na to kako uranjate u očaravajući svijet “Floating Gardena”, preko ekrana mobitela ili računala, kroz duboki okvir malog formata ili onog velikog, priuštite si minute uživanja u ljepoti zamrznute apstrakcije Maje Strgar Kurečić. To je bijeg koji si u ovom ludom vremenu svakako trebamo priuštiti.

Posjeti Express