Rat ukrajinskih glazbenika: 'Naš bubnjar poginuo je na bojišnici braneći Ukrajinu'
Početak 90-ih godina označio je jednu od najvećih prekretnica u ukrajinskoj povijesti – naime, nakon godina i godina provedenih pod ruskom i sovjetskom vlašću, Ukrajina je napokon postala neovisna država, a taj je događaj doveo do pravog procvata čitave ukrajinske kulture, što se posebno očituje u glazbi. Slično kao i u književnosti, u suvremenoj ukrajinskoj glazbi može se izdvojiti čitav niz različitih stilova i žanrova koji se međusobno isprepliću, nadopunjuju te ponekad i suprotstavljaju. Rock, metal, indie, electro, pop, hip hop i folklorna glazba samo su neki od žanrova koji se mogu pronaći na ukrajinskoj glazbenoj sceni, a svaki izvođač ili bend pritom tim žanrovima dodaje vlastiti potpis, čime samo dodatno doprinose stvaranju originalne, bogate, raznolike i izuzetno egzotične glazbe koja se već odavno probila daleko izvan granica Ukrajine. Od početka potpune ruske agresije 24. veljače 2022. godine upravo je glazba postala jedan od najvažnijih načina izražavanja boli, bijesa, gubitka i straha s kojima se Ukrajinci svakodnevno suočavaju pod ruskim napadima.
Nakon početka ruske agresije velik broj ukrajinskih glazbenika priključio se Oružanim snagama Ukrajine, a njihovi koncerti u inozemstvu pretvorili su se u dobrotvorne akcije za podršku Ukrajini i čitavom ukrajinskom narodu, ali također i u mogućnost dodatnog približavanja ukrajinske kulture svjetskoj publici. Oni koji su nekada pjevali isključivo na ruskom ili na engleskom gotovo su se odmah prebacili na ukrajinski sa ciljem da ostatku svijeta ponude što je moguće više sadržaja na ukrajinskom jeziku te da uz to svojim jedinstvenim glazbenim izričajima privuku pažnju što je moguće većeg broja slušatelja. Naravno, postalo je gotovo nemoguće ne pjevati o ratnim zbivanjima i bilo je za očekivati da će većina pjesama koje trenutno dominiraju ukrajinskim top ljestvicama obrađivati upravo ratnu tematiku, ali potrebno je uzeti u obzir kako je rat samo jedan u nizu različitih motiva kojima obiluje ukrajinska glazba i kako su svi oni koji danas pjevaju o ratu već odavno pronašli svoje mjesto na samom vrhu ukrajinske glazbene scene.
Kada govorimo o ukrajinskoj glazbi, gotovo je nemoguće ne spomenuti neke bendove koji su već zaradili legendarni status u Ukrajini, a to su svakako Skryabin i Okean Elzy. Kao prvi synth-pop i pop-rock sastav koji je pjevao na ukrajinskom jeziku, Skryabin se na glazbenoj sceni pojavio još 1989. godine, a osnovao ga je tadašnji vokalist Andrij Kuzmenko. Bend je vrlo brzo postao sinonim za glazbu neovisne Ukrajine, a u svojim su pjesmama obrađivali teme poput odnosa života i smrti, usamljenosti, ljubavi te različitih društvenih problematika, što je dovelo do toga da se njihova publika s godinama samo sve više širila. Nažalost, u veljači 2015. godine, kada su bili na vrhuncu slave i obilježili 25 godina od svojeg osnutka, bend je pogodila neočekivana tragedija. Naime, jutro nakon koncerta Kuzmenko se vlastitim automobilom vraćao u Kijev i sudario se s kamionom te na mjestu poginuo. Iako je bend nastavio postojati i nakon njegove smrti, više su puta isticali kako stvari više nikako nisu iste.
Nedugo nakon Skryabina, na ukrajinskoj se glazbenoj sceni pojavio i Okean Elzy, rock sastav iz Lavova osnovan 1994. godine, kada se ostatku benda pridružio vokalist i tekstopisac Svjatoslav Vakarčuk. Bend je već na samom početku svojeg postojanja od glazbenih kritičara dobio izuzetno visoke ocjene – lirski tekstovi popraćeni indie i rock zvukovima ostavili su snažan dojam na publiku i kritiku, a njihovi scenski nastupi, gdje su zbog svoje energije ponekad odavali dojam mladih huligana, samo su dodatno upotpunili cjelokupni dojam. Također, već od svojih početaka istaknuli su se kao jedan od onih bendova za koje umjetnost uvijek dolazi ruku pod ruku s politikom. Održavali su nastupe tijekom Narančaste revolucije 2004. godine, kao i tijekom Revolucije dostojanstva 2013. te 2014. godine, a od početka ruske agresije održali su bezbroj koncerata za pripadnike Oružanih snaga Ukrajine te organizirali više humanitarnih akcija za prikupljanje donacija za ukrajinske vojnike.
O rock sceni u Ukrajini nemoguće je govoriti bez spominjanja benda The Hardkiss, svakako jednog od najoriginalnijih bendova na čitavoj ukrajinskoj sceni, osnovanog 2011. godine. Riječ je o bendu koji u svojim pjesmama kombinira rock, elektronički rock i progresivni pop, a njihove pjesme, koje uglavnom piše vokalistica Julia Sanina u suradnji s producentom Valerijem Bebkom, pisane su i na ukrajinskom i na engleskom. Posebnu pažnju privlači i vizualni izričaj benda, odnosno različite odjevne kombinacije i frizure koje Sanina odabire za scenske nastupe i za snimanje spotova. Tijekom karijere osvojili su brojne glazbene nagrade te postigli vrlo zapaženi uspjeh ne samo u Ukrajini nego i u inozemstvu, čemu je pridonijela i činjenica je upravo Julia Sanina bila jedna od voditeljica Natjecanja za pjesmu Eurovizije 2023. godine, kada je domaćin bilo Ujedinjeno Kraljevstvo u ime Ukrajine koja je godinu ranije odnijela pobjedu. Njihovi tekstovi najčešće odražavaju osjećaj melankolije, bijesa te težnje za nečim nadzemaljskim i uzvišenim. U njima Sanina kombinira intimnu atmosferu i atmosferu kaosa te donosi priče o različitim oblicima veza među ljudima i dušama, a sve to nalazi se negdje na granici sna i jave, iluzije i stvarnosti.
Ukrajinska glazba u velikom je broju slučajeva dubinski povezana s ukrajinskom poviješću, kulturom i folklorom pa se tako posljednjih godina na ukrajinskoj glazbenoj sceni pojavio niz izvođača i sastava koji kombiniraju suvremeni zvuk i tradicionalne elemente. Među takve se sastave ubrajaju ONUKA, Go_A i Kalush Orchestra, a posebno mjesto zauzima i solo pjevačica Alina Paš, koja je možda najzanimljivija pojava na suvremenoj ukrajinskoj glazbenoj sceni. Sastav ONUKA, koji je 2013. godine osnovala pjevačica i autorica tekstova Natalia Žižčenko, ukrajinski je electro-folk sastav koji izvodi pjesme na ukrajinskom i engleskom jeziku te kombiniraju suvremenu elektroniku s tradicionalnim zvukovima i folklornim elementima, a Natalia također na sceni često svira nekoliko različitih instrumenata. Nakon početka ruske agresije sastav je više puta nastupio u Poljskoj gdje su organizirali nekoliko dobrotvornih koncerata i druženja s raseljenim Ukrajincima.
Svakom ljubitelju Eurovizije Go_A i Kalush Orchestra trebali bi biti poznata imena. Bend Go_A nastupio je na Euroviziji 2021. godine, kada su zauzeli peto mjesto i oduševili publiku svojom pjesmom ‘Shum’ koja je nastala na osnovi jedne ukrajinske narodne pjesme i u kojoj je zapravo riječ o ritualnom zazivanju proljeća. Uspjeh na Euroviziji gotovo ih je odmah lansirao među svjetsku publiku te su održali više koncerata u različitim europskim državama. Kalush Orchestra je pak na Euroviziji nastupio 2022. godine te su Ukrajini donijeli njezinu treću pobjedu, nakon Ruslane koja je pobijedila 2004. godine i Jamale koja je pobjedu odnijela 2016. godine, a njihova pjesma ‘Stefania’, koja kombinira elemente tradicionalne i hip-hop glazbe, vrlo je brzo postala jedan od sinonima za ukrajinsku borbu, snagu i izdržljivost tijekom ruskih napada.
Iako ukrajinsku glazbenu scenu u prvom redu karakteriziraju raznolikost i originalnost, pravi sinonim za originalni glazbeni izričaj svakako je ranije spomenuta Alina Paš. Rođena u ukrajinskoj regiji Zakarpatje, Alina u svojim pjesmama kombinira elemente hip-hopa i elektroničke glazbe sa zvukovima iz zakarpatskog folklora te je jedina na velikoj sceni koja pjeva na zakarpatskom dijalektu.
Svoju karijeru započela je kao prateća vokalistica drugih izvođača, no nedugo nakon toga započela je i svoju solo karijeru, smatrajući kako na ukrajinskoj glazbenoj sceni nedostaje primjera eksperimentalne glazbe te kako kombinacija suvremenog stila i folklora može otvoriti vrata čitavoj jednoj novoj generaciji umjetnika koji će oblikovati budućnost ukrajinske glazbe.
“Nekako shvaćam da se moja karijera pojavila u onom trenutku kada sam prihvatila samu sebe kao karpatsku djevojku koja piše na vlastitom jeziku, eksperimentira, koja se druži s intelektualcima i koja sama teži tome da bude jedna od njih, koja raste i koja od toga ne bježi. Na primjer, kada sam iz sela došla u Kijev, bilo je trenutaka koje nisam razumjela i u kojima se nisam snalazila i bilo mi je fora ne bježati od same sebe takve, pomalo nezrele, koja tek uči”, rekla je Alina u razgovoru s ukrajinskim piscem i pjesnikom Sergijem Žadanom.
S obzirom na to da su upravo ukrajinski Karpati izvor najvećeg broja legendi i priča iz ukrajinske mitologije i demonologije, nimalo ne iznenađuje što njezini tekstovi obiluju upravo takvim elementima. U njima se tako često pojavljuju vještice, crne mačke, prazna vjedra koja u Ukrajini simboliziraju nesreću, različiti oblici gatanja, “motanke”, odnosno ukrajinske narodne lutke nastale omatanjem tkanine, ukrajinski Kozaci te različiti obredi na poganski blagdan Kupalsku noć. Ove mitološke i demonološke elemente Alina često kombinira i s motivima iz ukrajinske književnosti pa se tako naslov jedne njezine pjesme referira na pripovijest ‘Sjene zaboravljenih predaka’ Mihajla Kocjubinskog, a u pjesmi zatim spominje i Kocjubinskog i još čitav niz velikih ukrajinskih književnika, poput Tarasa Ševčenka (čije je stihove uklopila u još jednu svoju pjesmu), Vasilja Simonenka, Ivana Franka, Lesje Ukrajinke, Vasilja Stusa i brojnih drugih. Svi ovi elementi u kombinaciji s originalnim i eksperimentalnim zvukom pridonose stvaranju mistične i jedinstvene atmosfere u njezinim pjesmama te one vrlo često zvuče poput nekog magijskog obreda, točno u skladu s onima koji su nekada prevladavali na Karpatima i koji se, kako tvrdi sama Alina, još uvijek mogu tamo naći:
“Možda je to klišej, ali Karpati su riznica Ukrajine, tamo su se očuvale tradicije. U selima još uvijek žive ljudi koji poštuju tradicije. Njih moramo zaštiti, tamo je naš identitet. I imam želju o svemu tome govoriti na nov način.”
Nakon početka ruske agresije napisala je niz pjesama koje održavaju unutarnje stanje Ukrajinaca tijekom rata te njihovu vjeru u mir i pobjedu, a počela je pisati i na engleskom, čime se probila i na međunarodnu scenu. Surađivala je s brojnim poznatim ukrajinskim glazbenicima, a 2023. godine snimila je i duet s pjevačicom Bambie Thug, koja je 2023. godine predstavljala Irsku na Natjecanju za pjesmu Eurovizije. Svojim eksperimentalnim glazbenim stilom te mističnim pjesmama koje u sebi nose ukrajinsku tradiciju, Alina Paš tijekom godina uistinu je postala jedinstvena i neponovljiva pojava na ukrajinskoj glazbenoj sceni te svakako i najveća promotorica zakarpatskog jezika i tradicije u Ukrajini i u svijetu.
Ukrajinska pop scena također je izuzetno bogata, a među najvećim je imenima svakako Nadja Dorofeeva, pjevačica rođena na Krimu koja je svoju glazbenu karijeru započela još 2010. godine kao članica dueta Vremya i steklo, projekta koji je osmislio Oleksij Potapenko (Potap), jedan od najpoznatijih ukrajinskih glazbenih producenata, i u kojem je pjevala zajedno s reperom Positiffom. Duet je postojao sve do 2020. godine i bio jedan od najpopularnijih pop sastava u čitavoj Ukrajini. Pjevali su isključivo na ruskom jeziku (u 10 godina postojanja objavili su samo jednu pjesmu na ukrajinskom koja se već godinama nalazi na vrhu liste najslušanijih pjesama u čitavoj Ukrajini), a nakon razilaženja, Dorofeeva je pokrenula svoju solo karijeru te nastavila razvijati vlastiti izričaj u pop glazbi koji se u velikoj mjeri oslanja na one zvukove koji dominiraju na zapadnoj sceni. Nakon početka ruske agresije potpuno se okrenula pjevanju na ukrajinskom te je objavila čak dva albuma, a također je i surađivala s brojnim drugim ukrajinskim poznatim imenima, među kojima je i pop i new wave pjevač Artem Pivovarov, s kojim je snimila duet na stihove Tarasa Ševčenka. Organizirala je i nekoliko humanitarnih akcija za podršku ukrajinskoj vojsci, a 2022. godine, u jeku žestokih ruskih napada, održala je i koncert u kijevskoj podzemnoj željeznici.
S obzirom na činjenicu da je Ukrajina najveća država koja se cijelom svojom površinom nalazi u Europi, nimalo ne iznenađuje činjenica da je njihova glazbena scena izuzetno velika. Uz već navedena imena bilo bi dobro spomenuti i ska-punk bend Zhadan i Sobaky, harkivski sastav čiji je vokalist i tekstopisac poznati ukrajinski književnik Sergij Žadan i koji u svojim pjesmama spajaju punk zvukove s poetskim tekstovima te na taj način izražavaju svoju jedinstvenu filozofiju. Tu je također i indie bend Odyn v kanoe, koji je u Lavovu osnovala vokalistica i kantautorica Irina Švajdak i čije su pjesme nakon početka ruske agresije postale svojevrsne himne za sve raseljene Ukrajince, a ne smije se zaboraviti ni na Hristinu Solovij, kantautoricu iz Lavovske oblasti koja pjeva na ukrajinskom i lemkivskom jeziku i uglavnom se ubraja u pop, folk i dream pop izvođače. Jedan od kontroverznjih bendova jest i bend Nokturnal Mortum, black metal sastav iz Harkiva koji je sredinom 90-ih izazvao burne reakcije svojim pjesmama u kojima zagovaraju ubijanje kršćana, uništavanje crkava i slavensko poganstvo te opisuju Isusa kao “razapetog hipija”, a kasnije su se zbog svojih političkih stavova našli na meti brojnih optužbi za neo-nacizam. Potrebno je također spomenuti i Kozak System, sastav koji je postao jednim od najvećih glazbenih heroja ovoga rata. Naime, od početka ruske invazije pridružili su se dobrovoljcima ukrajinske vojske, a uz to čitavo vrijeme ohrabruju Ukrajince svojim pjesmama koje u prvom redu sadrže borbeni duh i koje pozivaju na obranu domovine i zadržavanje hrabrosti u ratnim vremenima. Tu je isto tako i black metal bend Drudkh, čije pjesme odaju počast slavenskoj mitologiji i ukrajinskom nacionalizmu, a većina njihovih stihova inspirirana je djelima ukrajinskih pisaca iz 19. i 20. stoljeća. U 2024. godini bend je pogodila i velika tragedija nakon što je bivši bubnjar Mikola Sostin poginuo na bojišnici braneći Ukrajinu od ruskih agresora. Lista najvećih ukrajinskih glazbenika ovdje nikako ne staje, no izvođači i bendovi nabrojani u ovome tekstu slušateljima ipak mogu dati jasnu sliku o tome o kakvoj se glazbenoj sceni radi. Od rock glazbe i alternative, preko elektronike i folklora pa sve do pop zvukova, ovi izvođači predstavnici su različitih žanrova te se već godinama nalaze na vrhu popisa ukrajinskih glazbenih zvijezda. Velik broj njih pronašao je svoje mjesto i na međunarodnoj sceni te su nastavili približavati ukrajinski jezik i glazbu brojnim drugim narodima i na taj način širiti ukrajinsku kulturu čak i u ovim ratnim vremenima, kada je ruski napadi iz dana u dan nastoje potpuno i nepovratno uništiti.
-
'VRATA EUROPE'Kako je nastala Ukrajina: Teško je tu povući ravnu crtu, ako je uopće moguće
-
FELJTONFilm o ustaškoj operaciji Halijard još je gori agitprop od četničke verzije
-
BESTBOOKTroje ljudi zapošljava se u tvornici protiv svoje volje. Ona ih uvlači u svoj svijet
-
INTERVJU: VLADO SIMCICH VAVA'Monogamija kao moralni koncept je u suštini solidna ideja, ali vrlo često neodrživa'
-
BESTBOOKDrame u životima Gryttenovih likova događaju se tiho, unutar njih samih