Slavni nedovršeni film nikada niti neće biti dovršen
Njegov nevjerojatan projekt bio je zasigurno i njegov najnesretniji, kojeg nije završio za svog života a taj film možda nikada i neće biti završen. Jerry Lewis poznat po ulogama u komedijama je 1972. godine otputovao u Pariz i Stockholm kako bi snimio sasvim drugačiji film, dramu o holokaustu The Day the Clown Cried u kojoj je Lewis, Židov, glumio klauna koji završi u logoru u kojem zabavlja zatočenu djecu.
"Ta mu je tema bila jako bliska srcu", rekao je 61-godišnji Chris Lewis, jedan od šestorice sinova Lewisa koji je prošle godine preminuo u 91 godini.
I poput The Other Side of the Wind, filma Orsona Wellsa koji je dugo godina bio zaboravljen i nije bio završen, a konačno je objavljen prošlog mjeseca, krenule su glasine kako bi se tako možda moglo spasiti i klauna. No zasada se čini da su to samo pusti snovi.
Problemi najpoznatijeg nedovršenog filma na svijetu počeli su na samom početku snimanja. Film je bio u produkciji kada je Lewis saznao da prava za priču nikada nisu bila osigurana, a prvi scenaristi su bili Joan O’Brien i Charles Denton.
"Moj je otac misleći da ima punu dozvolu i prava, ponovno napisao scenariji na način kako je mislio da bi trebao biti napisan, počeo ga snimati, a na polovici produkcije shvatio kako ljudi nisu bili plaćeni", rekao je Chris Lewis.
U memoarima iz 2005. godine Lewis je rekao kako je producent "nestao iz grada" bez da je platio prava i ostale troškove, pa se on trudio zatvoriti rupe. Kako piše u memoarima izgubio je dva milijuna dolara svog novca, piše The New York Times.
"Majka je bila nesretna što je prodao nekretnine na otoku Vancouveru, te kuću u Palm Springsu i brod, sve je to nestalo kako bi mogli uložiti novac u film", prisjeća se Chris Lewis.
No film nikada nije završen, a legenda o njemu tako je samo rasla. Tužbe i dugovi odvukli su ga u provaliju, a činilo se kako je Lewis zadržao samo dio negativa, a sinu rekao kako su ostaci negdje u Francuskoj ili Švedskoj. Napravio je sirovu verziju, a svako malo su u javnost izlazile informacije o prikazivanjima. Na jednoj takvoj, kako kaže komičar Harry Shearer, bio je i on sam 1979. godine.
"Film je bio tako drastično pogrešan. Komedija je tako pogrešno izgubljena, da maštajući o tome kakav bi mogao biti, ne možete poboljšati ono što on doista jest", naglašava Shearer.
30-minutna snimka procurila je na internetu 2016. godine, a godinu dana kasnije Vanity Fair objavio je intervju sa francuskim filmskim kritičarom Jean-Michelom Frodonom koji je rekao kako je dio vidio još početkom 2000-ih, i kako mu se divio. Chris ga je vidio početkom 70-ih, i ne može se sjetiti da je pomislio da je odličan, a isto tako se ne može sjetiti što se s njim dogodilo.
Sam Lewis često je slao mješovite signale oko filma. U autobiografiji iz 1982. godine napisao je kako "slika mora biti viđena". Publici u Cannesu 2013. godine rekao je "kako ga nikad nitko neće vidjeti, jer mu je neugodno zbog loše obavljenog posla".
Kada je Kongresna biblioteka 2015. godine preuzela njegovu osobnu arhivu, u članku koji se pozivao na kustosa Roba Stonea, tvrdilo se kako knjižnica ima sve negative, ali da ih neće objaviti do 2024. godine. Bilo je točno da ih neće objavljivati, no sve dugo bilo je djelomično točno. Stone je pojasnio kako knjižnica ima samo djelomične negative, gotovo 90 minuta snimke bez zvuka, uz snimke i iza seta.
"To je danas kao da idete u muzej jer želite vidjeti cijelog dinosaura, a zapravo otkrijete kako možete vidjeti samo koljeno", objašnjava Stone.
Brinu ih i dalje problemi s pitanjem autorskih prava. Stone tako kaže kako ga je nazvao netko i predstavio se kao vlasnik prava.
Prije 10 godina Bob Murawski koji je editirao The Other Side of the Wind počeo je Lewisu pisati o projektu. Raniji upiti u međunarodnim studijima zaustavljeni su i nestali u gomili zakonskih strahova i pitanja kod koga je taj nestali materijal.
2010. godine Murawski se konačno čuo sa Lewisom koji je u suprotnosti sa prijašnjim izjavama, ustrajao u tvrdnji kako je on taj koji sprječava objavu, izlazak na slobodu.
Da je to istina, onda je Lewisova smrt mogla otvoriti neke mogućnosti, no njegov sin će reći kako nema pojma kakva je zapravo situacija s autorskim pravima i da li materijal koji nedostaje i dalje postoji. Obitelj sama nema mišljenje o tome hoće li film biti završen, rekao je.
No Murawski se ipak nada, potaknut već ranijim dobrim rezultatima.
"Neće to biti isti projekt bez da je Jerry u njemu. No nije bilo ni Orsona Wellesa, a to je bio jako vrijedan projekt", naglašava.