Misterij: Vozač bijelog Fiata zadnji je vidio Dianu živu?
Prošlo je gotovo dvadeset godina od sudbonosne noći 31. kolovoza 1997. godine kada je Henri Paul vozio princezu Dianu i njenog novog dečka Dodija Fayeda. Vožnja iz pariškog hotela u kojem su odsjedali tragično je završila u tunelu Pont de l'Alma, ali i dan danas se isprepliću brojne teorije o stvarnom uzroku nesreće i veliku ulogu igra nikad pronađeni bijeli Fiat Uno.
Službeni uzrok smrti je neoprezna vožnja Henrija Paula, a svemu su doprinijeli papparazzi koji su progonili nesretnu princezu i njenog dečka Dodija Fayeda pariškim ulicama. Vozač limuzine Paul bio je pijan, imao je čak pet puta više alkohola u krvi nego što je dopušteno, a istraga je zaključila da bi Diana i Fayed preživjeli nesreću da su bili vezani. Doista nesretni splet okolnosti na kraju je odnio tri života, ali je donio i mnoštvo teorija zavjera. Pronađeni su ostaci bijele boje na Mercedesu kojim su se Diana i Dodi vozili što je samo dolijevalo ulje na vatru brojnim teorijama, a najviše teorija zavjera ispričao je stariji Fayed.
Kako napominje Daily Beast, sama kraljica je, onako usput, dobacila da je Diani netko podmazao kočnice. Tijekom istrage je objavljeno i Dianino pismo poslano batleru Paulu Burrellu krajem 1993. godine, nekih desetak mjeseci nakon objave razlaza Diane i Charlesa.
"Evo sjedim za stolom u listopadu i samo želim imati nekoga da me zagrli i ohrabri me pa da mogu ostati snažna i uzdignute glave. Ova faza mog života je najopasnija zato što moj suprug planira prometnu nesreću. Kvar na kočnicama bi osigurao ozbiljnu ozljedu glave i time bi imao odriješene ruke da oženi Tiggy. Camilla mu je samo izlika za sve. Taj čovjek nas sve samo iskorištava".
Mohamed Fayed, Dodijev otac, tvrdio je da iza ubojstva stoji princ Phillip koji je naredio tajnoj službi MI6 ubojstvo Diane i Dodija kako par se ne bi vjenčao i na kraju imao dijete muslimana. Upravo zbog njega i takvih izjava su se pojavile brojne teorije o stvarnom uzroku smrti.
Najveća mrlja na istrazi o Dianinoj smrti je činjenica da francuska policija nije uspjela pronaći ni vozača ni ranije spomenutog bijelog Fiata koji je, navodno, izgurao Mercedesa s Dianom i Dodijem s ceste. Kasnije, privatne istrage, pokazale su da je francuski taksist Le Van Thanh bio vrlo vjerojatno vozač spomenutog automobila. Naime, 2007. godine je par koji je vidio bijelog Fiata kako izlazi iz tunela negdje u vrijeme Dianine nesreće pogledao fotografije mogućih vozača i prepoznali su Thanha koji je imao bijelog Fiata u to vrijeme. Imao je on i rotvajlera što se takođerslaže s opisom svjedoka koji su rekli policiji da su vidjeli mladića s velikim psom u bijelom autu.
Dodatnu sumnju na sve baca i činjenica da je Le Van prebojao automobil u crveno tek nekoliko sati nakon smrtonosne nesreće.
Jedan drugi sumnjivac bio je fotograf Jean-Paul James Andanson koji je uslikao Dianu tek nekoliko mjeseci prije smrti u Fayedovoj vili u St. Tropezu. Andanson je bio vlasnik bijelog Fiata Una, ali francuska policija je zaključila da automobil nije bio u voznom stanju i Andanson ga je prodao nešto kasnije iste te godine.
Andanson je umro u svibnju 2000. godine, a službeni uzrok smrti je samoubojstvo. Njegovo tijelo pronađeno je u spaljenom automobilu nekih šest stotina kilometara udaljeno od kuće, a na lijevoj sljepoočnici je imao neodređenu rupu. Obdukcijom je zaključeno da je rupa nastala zbog visoke temperature u zapaljenom automobilu, a ne zbog, recimo, metka.
Le Van je nastavio s normalnim životom i relativno nedavno su ga britanski tabloidi pronašli u Parizu gdje se posvetio zdravom životu i treningu i sada se amaterski bavi bodybuildingom.
Privatne istrage upozoravale su na brojne druge nelogičnosti tijekom spašavanja Diane nakon prometne nesreće pa je tako novinar Jon Conway otkrio transkript poziva doktora Jean-Marca Martina, liječnika hitne pomoći koji je došao na mjesto prometne, gdje doktor tvrdi da su dvije osobe teško ozlijeđene te da nije bilo ozljeda toraksa. Upravo je teška ozljeda toraksa bila pogubna za Dianu nekoliko sati kasnije.
Druga neobična činjenica je to što je hitnoj trebalo čitavih 17 minuta da iziđu ne teren od upućivanja prvog poziva. Trebalo je još sat vremena da izvuku Dianu iz olupine automobila što samo po sebi nije neobično, ali tijekom prebacivanja u bolnicu su se kola hitne pomoći zaustavila na nekoliko minuta što je mnogima bilo iznimno sumnjivo. Martina su čak i policajci pitali ima li bilo kakve istine u tvrdnjama da je namjerno kasnio s odlaskom u bolnicu.
"Morali smo saznati zašto joj je naglo pao krvni tlak. Bojali smo se da će joj se srce zaustaviti i jako je teško oživljavati pacijenta u takvim uvjetima dok se kola hitne pomoći kreću", odgovorio je Martino. Conway je rekao i da mu je bilo neobično što su za Paula rekli da je imao pet puta više alkohola u krvi nego što je dopušteno francuskim zakonima te da se Paul ponašao savršeno normalno na svim snimkama sigurnosnih kamera.
"Vidite ga kako prolazi kroz vrata, vidite kako veže vezice na cipelama. Da je imao pet puta više alkohola bi smrdio po alkoholu i nema šanse da bi netko sjeo u auto s njim", priča Conway za Daily Beast.
Jedini preživjeli nesreće bio je Trevor Rees-Jones koji se cijelo vrijeme branio govoreći da se ne sjeća ničega što se dogodilo te večeri.