Misteriozna smrt uzdrmala moćnu i opasnu sektu
Kako je tragični slučaj Lise McPherson Scijentološkoj crkvi u Americi dao još moći te ih zaštitio od tužbi. Ona je umrla jer se Crkva nije znala postaviti prema mentalno nestabilnima, a sada Scijentolozi gotovo da više i ne odgovaraju državi.
Kada je imala samo 18 godina Lisa se pridružila Crkvi te preselila iz rodnog Dallasa, u Texasu, u grad Clearwater na Floridi. Radila je u izdavačkoj kući koju su držali scijentolozi. Većina kolega iz tog doba, a to je godinu dana prije smrti, tvrdi kako se činila vrlo sretnom. No, na zimu 1995. nešto se promijenilo.
Bila je sudionik relativno bezopasne automobilske nesreće nakon koje je počela pokazivati znakove mentalne nestabilnosti. Hitna pomoć uopće ju nije planirala voditi u bolnicu dok nije počela skidati svu odjeću sa sebe nasred ceste.
Liječnicima je rekla kako je to učinila kako bi skrenula pažnju na sebe i dobila mogućnost razgovora s psihijatrom. Ipak, na kraju se odlučila za spiritualnu evaluaciju unutar Crkve.
Kontroverzni proces naziva se "introspekcija", a McPherson je nekoliko mjeseci prije nesreće prošla kroz to i rečeno joj je da se sve u redu. Bila je, kaže Crkva, mentalno zdrava.
Proces "introspekcije" je takav da ste neko vrijeme (danima, a može i tjednima) u potpunoj izolaciji. Osim tijekom razgovora sa "stručnjakom" osoba uopće ne smije pričati. Izolacija, kažu scijentolozi, pomaže u tome da se razmisli sam o sebi i da se prođe kroz vlastite misli bez distrakcija.
Krajnji je rezultat, u teoriji, osoba koja je izašla iz psihoze te može funkcionirati s drugima.
Psiholozi pak ističu kako su ta produljena samovanja u tišini strašno loša za ljudsku psihu, i mogu pojačati psihoze i druge mentalne bolesti. Poremete ciklus spavanja, hranjenja i unište osjećaj za vrijeme te si pacijenti često onda nanose fizičku bol.
Za Lisu je druga tura introspekcije trajala 17 dana. Odvedena je u sjedište Crkve i tamo stavljena u sobu koja je bila snimana cijeli dan i noć te su se o njezinom stanju vodili dnevnici.
Autopsija je kasnije pokazala da je McPherson bila ozbiljno izgladnjela i dehidrirana.
Introspekciju je vodio scijentološki liječnik imena David Minkoff koji, iako je niti jednom nije fizički pregledao, stalno prepisivao Valium i sredstva za spavanje. Uskoro je razvila lišajeve po licu koji su nalikovali na simptome ospica, pa je jedan stražar Minkoffa zamolio da prepiše antibiotik.
To je liječniku ipak bilo malo previše, antipsihotici i sedativi su u redu, ali za ovo mora ići u bolnicu. I iako su četiri bolnice bile bliže, oni su je, dok joj je disanje bilo sve pliće, vodili u scijentološku bolnicu.
Više nije reagirala na podražaje, a u Minkoffovoj su je bolnici oživljavali 20 minuta da bi na kraju rekli da je umrla od embolije pluća.
Ostali su zaposlenici "centra" gdje je držana u izolaciji tvrdili kako je sigurno riječ o krvnom ugrušku ili meningitisu, nečemu za što se njih ne može kriviti. Obitelji također nisu rekli da je prolazila kroz proces "introspekcije" već da je došla odmoriti se i opustiti.
Već sljedeći je tjedan krenula istraga radi sumnjive smrti. Lisa je bila neuhranjena, dehidrirana i prepuna ugriza žohara. Uz to njezine su ruke i stopala bila krvava jer je lupala po zidovima prostorije pokušavši izaći van.
Scijentolozi su objavili vlastiti rezultat autopsije u kojem, manje više, tvrde da je sve osim dehidracije - laž.
Krenuli su prosvjedi ispred zgrada koje pripadaju sekti diljem zemlje, a ljudi su bili bijesni što se Crkvi ne može stati na kraj.
Kasnije se ispostavilo da se na slučaju izmijenilo više patologa koji su dodatno "zamutili vodu". Sve su optužbe - od zlostavljanja, zapostavljanja, otmice i prakticiranja medicine bez dozvole - pale u vodu, a obitelj se nagodila van suda u civilnoj tužbi.
I dalje tvrde kako nisu ništa krivi no slučaj Lise McPherson iskoristili su kako bi napravili klauzulu koja nosi njeno ime, formular koji svakog tko stupa u Crkvu štiti od tužbi (a time se štiti i Crkva).
Tamo piše da svatko tko uđe u zajednicu razumije da je riječ o religiji, a ne medicinskoj ustanovi. Eksplicitno piše kako potpisnik ne može tužiti Crkvu radi ozljede ili "nehotične" smrti i da Crkva ima primat ispred države u zbrinjavanju svojih članova koji pokazuju znakove mentalne nestabilnosti.