Saudijski mastermind: Kako postati supermilijarder
Prince Mohammed bin Salman bio je tinejdžer kad je shvatio da je njegov otac, princ Salman bin Abdulaziz, po Saudijskim kraljevskim standardima, zapravo siromašan.
Dok su druga djeca odrastala u bogatstvu, Salman, tada guverner glavnog grada, uzdržavao je svoju obitelj donacijama koje bi dobivao od svog brata - kralja. Gotovo dva desetljeća kasnije, Salman je kralj, a Mohammed bin Salman, poznat kao MBS, je njegov krunski nasljednik koji kaže da želi iskorijeniti korupciju i osuvremeniti saudijsko gospodarstvo.
Prince Mohammed je postao silno bogat. Posljednjih godina kupio je jednu od najvećih jahti na svijetu, francuski dvorac i 450 milijuna dolara vrijednu sliku Leonarda da Vincija koju je donirao Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Kako je već poznato, saudijska kraljevska obitelj uzima udio od nacionalnih prihoda od prodaje nafte, pa i ovu granu privrede drže pod kontrolom.
I banke i nafta i telekomunikacija
Evo Mohammedovog poslovnog carstva:
Prince Mohammed ima 20% udjela u vodećoj kemijskoj industriji čiji je klijent i naftna kompanija u vlasništvu Emirata. Ima udjele u izdavačkoj kući koja objavljuje stripove, crtiće i video-igrice. Ima 99 postotni udjel u bankama, trgovini nekretnina i drugim povezanim institucijama. Ima i 51 posto udjela u tvrtki koja se bavi odvozom i recikliranjem otpada.
Također ulaže novac u uzgajališta riba i rakova za domaće i inozemno tržište. Kroz suvlasništvo ima udjele u zdravstvenoj agenciji koja ima ugovor s bolnicom u New Orleansu kamo odlaze Saudijci kad moraju na implantaciju organa. U 2015. godini sklopio je posao s Airbusom vrijedan nekoliko milijardi dolara kupujući avione koje je iznajmio Saudia Airlinesu - državnom avio-prijevozniku.
No, miješanje privatnog i javnog ostaje glavni princip poslovanja u toj zemlji iako je princ potkraj prošle godine najavio oštru borbu protiv korupcije i nakon toga preko noći pozatvarao desetke šeika pod sumnjom da su se bavili nezakonitim poslovima.
Unatoč svemu, Airbus je doista bez problema pristao poslovati s Mohammedom bin Salmanom iako je bio upoznat s modelom poslovanja.
Suvremena Saudijska država nastala je 1932. godine kada je Abdulaziz ibn Saud ujedinio dvije regije arapskog poluotoka i postao prvi kralj. Američki geolozi uskoro su u pustinji otkrili naftu dajući kraljevskoj obitelji neograničeni dotok gomile novca.
I brza pošta
Mnogi od Abdulazizovih sinova, a ima ih na desetke, kao i unuka, pokrenuli su kompanije ili na drugi način profitirali od njegove političke moći.
Ta se praksa nastavila i nakon što je Abdulaziz umro 1953. godine, a krunu je naslijedio jedan od njegovih sinova. Jedan od prinčeva držao je u vlasništvu jedinu tvrtku za brzu poštu kroz joint-venture s DHL-om, koji je danas u vlasništvu Deutsche Post AG. Takav model poslovanja ponavlja se u kraljevskoj obitelji već desetljećima i na taj način poslove od javnog interesa usmjeravaju u svoju korist. I glasnogovornica DHL-a je, kao i glasnogovornik Airbusa, odbila komentirati ovakav poslovni deal.
Princ Salman unaprijed je isplanirao obrazovanje za svoje sinove. Primjerice - jedan od polu-braće princa Mohammeda postao je astronaut, a drugi profesor školovan na Oxfordu.
Salman je posudio novac od svog brata, tadašnjeg kralja Fahda. Živio je od onog što bi zaradio - podmirujući obiteljske troškove umjesto da taj novac štedi ili ulaže.
Zbrinuti princ, tražeći veću financijsku neovisnost, skucao je prvih 100.000 dolara kako bi uložio u saudijske dionice, ispričao je jednom Mohammed svoje početke.
Nastavio je trgovati i tijekom školovanja. Kad je njegov otac konačno postao kralj, on je imenovan na razne položaje u vladi. U to vrijeme Mohammed je počeo zarađivati svoje prve stotine milijuna dolara trgujući na saudijskoj burzi, rekao je novinarima Journala.
Tvrtka 'Tharawat' pojavila se kao ključni igrač u poslovanju obitelj obitelji princa Mohammeda. Prema Saudijskoj burzi, jedan od njegove mlađe braće, Turki bin Salman, do prije godinu dana prikupio je 99% investicijskog fonda, dok je drugi brat Naif imao preostalih 1%. Princ Turki je od tada kupio bratov udio, tvrdi Ammer al Selham, glavni izvršni direktor 'Tharawata'. U praksi, princ Mohammed kontrolira i koristi za poslovanje tvrtku 'Tharawat', kažu ljudi koji su upoznati s njihovim poslovima.
No, Ammer al Selham to niječe:
'Tharawat' i podružnica posjeduju većinu tehnološke tvrtke pod nazivom 'Jawraa' koja je od saudijske Vlade 2014. godine dobila prestižnu koncesiju za širokopojasnu mrežu. To im je omogućilo da postanu jedna od ukupno tri tvrtke koje upravljaju mobilnom telefonijom u zemlji.
'Tharawat' ima udjele i u ribogojilištima, nekretninama, tehničkim uslugama, trgovini poljoprivrednim robama i restoranima. Posjeduje i 'Nasaq Holding', kako piše na njihovoj internetskoj stranici, a "ulaže u izgradnju kako bi iskoristio prednost vladinog plana razvoja, uključujući ulaganja u nekretnine u vrijednosti od 358,2 milijarde dolara."
50 novih Airbusa
'Saudia Airlines' - državna avio-prijevoznička tvrtka imala je problema s flotom, pa je to 'Tharawatu' 2014. godine pružilo još jednu unosnu poslovnu priliku. Prema savjetima zapadnih stručnjaka za restrukturiranje, kupili su desetke novih Airbusovih aviona i obnovili flotu, a budući da su kupili odmah veliki broj letjelica, francuski avio-div dao im je nevjerojatan popust.
Konkretno - kupili su na leasing odmah 50 zrakoplova i prodali isto toliko polovnih, pa sad Saudia Airlines plaća najam novih aviona - pojednostavljeno - tvrtkama u vlasništvu Tharawata - koje su u vlasništvu Mohammedovog brata i to preko ALIF fonda i još jedne tvrtke koju su osnovali u Dubaiju.
Airbus je pristao uložiti 100 milijuna dolara u ALIF fond pod uvjetom da taj fond kupi samo njihove avione, pa su ALIF i agencija IAFC - International Airfinance, koju je osnovao Mohammedov brat svečano potpisali ugovor u Londonu prije tri godine.
Ljudi koji su sudjelovali u procesu kupoprodaje kažu da Saudijska Arabija nije ni razmatrala ponude drugih proizvođača aviona iako su i drugi konkurirali dobrim cijenama.
"U vrijeme dogovora, neki rukovoditelji iz Airbusa bili su oprezni jer se tvrtka suočila s istragama o mogućoj korupciji.
"Kada sam vidio da je Turki preuzeo fond bio je to za mene hladan tuš i splasnulo je uzbuđenje oko investiranja u taj fond", prisjetio se jedan od prisutnih na potpisivanju.
Upućeni kažu da dokumenti pokazuju da IAFC zarađuje mnogo više no što bi bila uobičajena stopa provizije za takav posao. No, Selham, izvršni direktor 'Tahrawata' izjavio je da ni 'Quantum' niti Turki bin Salman nisu dioničari IAFC-a, koji su registrirani na Kajmanskom otočju, ali ne otkrivaju njegovo vlasništvo.
Konačno, 2015. godine, tijekom posjeta Francuskoj, jedan saudijski službenik svjedočio je izjavi princa Mohammeda, koji je na neobaveznom druženju nakon službenog dijela razgovora, izjavio:"Ja sam 'mastermind' ovog posla", otkrivajući tako da je uskladio državne financijske interese sa interesima svoje obitelji.