Totalni alarm - sve više osnovaca psihički obolijeva

Thinkstock
Prije su bili samo obiteljski problemi, a sad su uz to jezivi stresovi oko ispita i patologija društvenih mreža
Vidi originalni članak

Sve više osnovnoškolaca pokazuje rane znakove različitih problema s mentalnim zdravljem, kao što su anksioznost, napadaji panike i depresija. Pokazalo je to istraživanje provedeno nad učiteljima u Velikoj Britaniji od kojih je čak 96 posto reklo kako su za vrijeme svog rada bili u kontaktu s učenicima koji imaju simptome ugroženosti mentalnog zdravlja. 

14 posto njih kažu kako ove probleme vide na učenicima u dobi od četiri do sedam godina, dok njih 27 posto kaže kako je riječ o skupini od sedam do 11 godina. Jedan je učitelj spomenuo slučaj osmogodišnjaka koji se popeo na krov jer se htio ubiti. Dodali su kako se incident "nije smatrao dovoljno ozbiljnim" da bi se mogao uključiti i centar za mentalno zdravlje djece i adolescenata.

IMUNI Ljudi koji nikad nisu bolesni - ovo je njihova tajna

Ispitano je više od 1300 učitelja a anketa je pokazala kako su učenici u dobi od 11 do 16 godina (68 posto) imali niz problema, što im je otežalo praćenje nastave i uspostavljanje prijateljskih odnosa. Najviše na njihovo mentalno zdravlje utječu obiteljski problemi, čak 86 posto, tu je i pritisak ispitnih rokova, koji utječe sa 66 posto, te društvene mreže sa 64 posto. Takva stanja okidač su za zdravstvene probleme poput poremećaja u prehrani, samoozljeđivanja i opsesivno kompulzivnog poremećaja.

Većina učitelja, kako je pokazalo ispitivanje, njih 86 posto, svjesna je da učenici razmjenjuju seksualne poruke, fotografije i videa, a jedan do deset učitelja poznaju učenika kojeg su neki drugi učenici seksualno zlostavljali. Znaju i za primjere preblikovanja fotografije u kojim se lica učenika 'lijepe' na lica osoba na pornografskim fotografijama.

Mentalno zdravlje djece u Europi

U ispitivanju provedenom 2015. godine na razini Europe u sklopu projekta praćenja mentalnog zdravlja kod školske djece sudjelovalo je 9084 djece  iz sedam država (Italije, Nizozemske, Njemačke, Rumunjske, Bugarske, Litve i Turske), 6563 učitelja i 6031 roditelja.

Ispitivanje se većinom baziralo na učenicima od 6 do 11 godina. Zabilježno je tako 9,9 posto djece s problemima koji zahtijevaju neku vrstu mentalne zdravstvene skrbi, od čega njih 76 posto nije nikada primilo nikakvo liječenje, od čega 78,7 posto u istočno europskim zemljama, a 63,1 posto u zapadnoj Europi.

 

Rezultati su pokazali da je najveća brojka (17 posto) onih koji imaju jedan ili više poremećaja, zatim slijede djeca s anksioznim poremećajima (8 posto), depresijom (5,2 posto) te ADHD-om (4 posto). 

Nekoliko studija pokazalo je kako će dječaci većinom oboljevati od bihevioralnih poremećaja dok će djevojčice imati emocionalnih problema. Dječaci su podožniji razvoju poremećaja koji će se manifestirati ranije, kao što su poremećaji u ponašanju i ADHD. Stanje se mijenja nakon puberteta kada se depresija i anksioznost znatno povećavaju kod djevojčica.

Pretpostavlja se kako će većina takve djece s ovim poremećajima muku mučiti i dalje. Utjecaj ovakvih poremećaja na svakodnevni život djece ogroman je. Tako petina učitelja smatra kako su učeni udaljeni iz škole ili izbačeni zbog "neslužbenih razloga". Od tog broja polovica njih smatra kako je riječ o udaljavanju iz kole zbog niskih akademskih postignuća a trećina misli kako su ti učenici zapravo djeca s posebnim potrebama, piše The Independent.

"Radio sam s isključenim učenicima i mislim kako dobivaju jako malo podrške na području očuvanja mentalnog zdravlja, iako je to možda i glavni razlog zbog kojeg su isključeni, a od njih se očekuje da zadovolje akademske standarde", rekao je jedan učitelj. 

"Nikad prije učitelji se nisu morali nositi s toliko kompleksnim područjem učeničkih socijalnih problema kao danas. Pritisak učitelje je ogroman i ugrožava njihovo fizičko i mentalno zdravlje", rekla je glavna tajnica britanskog učiteljskog sindikata NASUWT-a Chris Keates.

Velika analiza Hrvatsko školstvo je bolesno, ovo je dijagnoza

Naglasila je kako su takvi izazovi povezani i sa smanjenjem školskog osoblja i vanjske specijalističke podrške. "Vlada mora preuzeti odgovornost za položaj u kojem su se našle škole. Prepuštanje škola da se same bave s tim pitanjima je izdaja nastavničkog kolektiva i učenika", naglasila je. 

"Želimo da svi mladi ljudi odrastaju sigurni u sebe, sa dozom samopouzdanja, i da imaju mogućnost dobiti pravu podršku mentalnog zdravlja kada im je ona potrebna", rekao je glasnogovornik odjela za obrazovanje.

U proces kojim planiraju poboljšanja na području brige o mentalnom zdravlju uložili su 1.7 milijardi funti. 

"Znamo kako nas očekuje još puno posla, pa smo zato i istaknuli prijedloge za poboljšanje veza između Nacionalne zdravstvene službe (NHS) i škola, što bi omogućilo brži pristup intenzivnoj podršci i povećati kapacitet koji će omogućiti raniju intervenciju", naglasio je. 

Posjeti Express