Gadan problem: Sportaši ne posjeduju svoje tetovaže
Više ih gotovo i ne primjećujemo, uzimamo ih zdravo za gotovo, pa možda i ne komentiramo a ni ne gledamo previše, pa tako ni ne znamo koje sve tetovaže neki poznati sportaš, nogometaš ili košarkaš ima na svom tijelu. LeBron James tako će na košarkaškom terenu pokazati niz svojih, između ostalog i majčino ime Gloria na desnom ramenu, portret svog sina LeBrona Jr. i broj 330, pozivni broj njegovog rodnog grada Akrona u Ohiu.
Njegovo tijelo na neki je način hodajuća izložba radova umjetnika, tattoo majstora, i ta umjetnička djela zapravo nisu vlasništvo poznatog košarkaša, već onih koji su ih napravili. Po američkom Uredu za autorska prava svaka kreativna ilustracija, pa tako i crtež na nečijem tijelu, zapravo podliježe zaštiti autorskih prava, piše The New York Times.
Predivne tetovaže tako su prava umjetnička djela, i suprotno mišljenju mnogih, vlasnici autorskih prava su njihovi tvorci, a ne ljudi na čijim tijelima se one nalaze. Većina se ljudi s tim podatkom ipak neće previše zamarati, a odvjetnici će se složiti kako se dozvola podrazumijeva i omogućuje ljudima da svoje tetovaže prikazuju u javnosti, pa i u televizijskim emisijama ili naslovnicama.
No problem nastaje kada se te iste tetovaže koje krase tijela sportaša, pokušaju digitalno rekonstruirati za potrebe raznih video igara. I tu dolazi do kršenja autorskih prava, poručuju.
"Video igre su potpuno jedno drugačije područje. Iako je to u njima LeBron James, to zapravo nije on, već digitalizirana verzija njega, kao lik u crtiću", rekao je Michael A. Kahn, odvjetnik koji je predstavljao dizajnera tetovaže na licu Mikea Tysona.
Programer i izdavač igara Electronic Arts, u svojim FIFA i UFC igrama stvara više od 100 tetovaža, uključujući i onu šarenu na desnoj ruci Lionela Messija, te gorilu koja jede srce na prsima borca Conora McGregora. No samo je nekolicina igrača u tim igrama prikazana sa tetovažama koje su identične onima u stvarnosti.
Sindikati igrača, od kojih mnogi licenciraju njihovu sličnost sa onima u video igrama, i njihovi agenti, savjetuju im da osiguraju ugovore prije nego se tetoviraju. Umjetnike se tako i potiče da taj sporazum potpišu i tako zapravo dobiju klijenta, platno na kojem će moći prezentirati svoj rad, i odreknu se budućih potraživanja.
Gotti Flores proveo je 40 sati tetovirajući NFL zvijezdu Mikea Evansa, koji je jedan od rijetkih igrača sa tetovažama u video igri. Bio je iznenađen s činjenicom kako je zapravo dao dozvolu da se njegov rad reproducira u video igri.
"Nije mi to bilo važno. Oduševilo me što će se moje tetovaže tamo prikazati", rekao je Flores koji je potpisao ugovor odricanja bez naknade.
No ne završe svi slučajevi tako prijateljski.
Najmanje tri tužbe podignute su protiv Take-Two Interactive i njihove podružnice 2K Games. Presuda federalnog suda u bilo kojem od tih slučajeva mogla bi imati razoran utjecaj na polju sportskih video igara.
Kompanija Solid Oak Sketches zadržala je autorska prava za pet tetovaža na tri košarkaša, uključujući portreta i pozivnog broja na LeBronu Jamesu, prije tužbe koji su podigli 2016. godine jer je korištena u NBA 2K seriji. Sljedeće godine stigla je tužba i zbog tetovaže imena Glorija. Prije nekoliko mjeseci jedan je umjetnik podigao tužbu zbog tetovaže na hrvaču Randyju Ortonu koje su bile uključene u WWE 2K.
Shawn Rome i Justin Wright, dva od tri umjetnika koji su licencirali svoj rad za Solid Oak, rekli su kako nikada nisu željeli podići tužbu i kako ih je prevario osnivač Matthew Siegler. Pristupio im je s ambicioznim planom da se njihovi dizajni tetovaža uključe u liniju odjeće, no ti planovi nisu se nikada razvili.
"Njima ne bi trebalo dopustiti da LeBronu Jamesu kažu kako ne može sklopiti ugovore za licenciranje njegove sličnosti. To bi trebala biti njihova osobna sloboda", rekao je Christopher Jon Sprigman sa Sveučilišta New York.
Take-Two je u sudskim raspravama i dokumentima tvrdio da se tetovaže Solid Oaka prikazuju u rijetkim, kratkotrajnim i nejasnim trenucima u NBA 2K igrama, no sudac je odbio zahtjev za odbacivanjem optužbe. Presuda bi mogla biti presedan i postaviti temelje primjene autorskih prava u slučaju tetovaža, smatra Yolanda M.King sa Sveučilišta Northern Illinois.
Utvrditi stvarnu štetu u ovakvim slučajevima nije lako.
U sličnoj tužbi 2013. godine tattoo umjetnik tražio je 4,16 milijuna dolara nakon što je njegova tetovaža korištena u UFC Undisputed serijalu. Sud je pak utvrdio kako tetovaža lava na desnoj strani borca Carlosa Condita vrijedi 22.500 dolara, a stranke su se nagodile u tajnosti.
Kreatori video igara već plaćaju autorska prava za glazbu koju koriste, pa će možda sada htjeti postići neki dogovor sa umjetnicima kako bi preuzeli njihova prava i za tetovaže.
"Iz poslovne perspektive bilo bi bolje da ih uopće u igrama nema, ili da se nalazi neki oblik dizajna koji spada u javnu domenu", smatra King.
Bio bi to odmak od želja dizajnera poput onih iz 2K Games čiji je cilj košarkaše prikazati što stvarnijima, njih same, njihove dresove, teren i ostalo. S tim se slažu i neki igrači.
"Moje tetovaže dio su moje osobnosti i identiteta. Ako neću s njima biti prikazan, to zapravo neće biti vjerna slika mene", napisao je LeBron James u izjavi kojom je pokazao podršku Take-Two i 2K Games.