Instagram skuplja milijarde dok im šef tone u probleme
Prije šest godina Facebook je napravio posao života, i u svoju obitelj uveo novog člana - Instagram, no nakon toga nisu zapravo učinili ništa. Ostavili su ga samog, a Instagram se razvijao i rastao brzo, dobivali su sve veći i veći broj korisnika i zaprijetili samom Facebooku.
Moć Instagrama krije se u tome što je zapravo bio, i još uvijek jest, cool. Tinejdžeri su ga obožavali, a obožavaju i dalje, no Facebook je zadržao distancu. Nakon akvizicije, osnivači Instagrama Kevin Systrom i Mike Krieger, pridružili su se Facebooku, i sve se činilo dobro. Nakon što su se prodali najsnažnijoj kompaniji na svijetu dobili su pristup brojnoj publici i resursima o kojima je ovaj startup na svojim počecima prije osam godina, mogao samo sanjati. Preko noći su postali milijarderi, i budućnost se činila sjajnom, piše The Guardian.
Tada su mnogi kritičari smatrali kako je Facebook precijenio Instagram, previše za njega platio, no oni su znali kako je riječ o aplikacija koja je puno više od slika snimljenih kamerom. 2013. godine Facebook je počeo testirati oglase na Instagramu sa malim brojem velikih brendova, poput Ben & Jerry’s, Burberry, Lexus, i Macy. Dok su potez najavljivali tvrdili su kako će oglasi biti nenametljivi i organski.
"Naš je cilj da se svi oglasi čine potpuno prirodnima poput fotografija i videa omiljenih brendova u kojima mnogi već sada uživaju", tvrdili su.
Njihov je plan tada bio "početi polako". Neko vrijeme ostali su vjerni toj ideji, no tada je prevagnula želja o zaradi, zarađivanju milijardi. Facebook je postao svjestan utjecaja i mogućnosti ovog stroja koji zarađuje novac, pa je Instagram ubrzo postao mjesto na kojem se oglašavaju svi koji započinju s kampanjom.
Do listopada 2016. godine, bilo je 500.000 aktivnih oglašivača na Instagramu, a samo godinu dana nakon, taj se broj popeo na više od dva milijuna. Po nekim projekcijama Instagram bi trebao, u bliskoj budućnosti, ubirati većinu prihoda Facebooka od oglašavanja, a iako je Facebook zadržao značajan udio globalnih prihoda od mobilnih oglasa i to već neko vrijeme, ovaj ukupni iznos, kako se očekuje trebao bi se gotovo udvostručiti do 2021. godine.
Sada Facebook otvoreno potiče tvrtke da se oglašavaju na Instagramu, i to je zapravo postao još jedan model i mehanizam oglašavanja za koji vam nije potreban čak ni račun na ovoj društvenoj mreži. Pitate se zašto?
Pa zato što Instagram zapravo printa novac. Povremeno pregledavanje postova na Instagramu otkriva jedan plaćeni oglas na svaka četiri posta. No malo ljudi će primijetiti kako je 20 posto sadržaja kojeg konzumiraju na Instagramu, ili Facebooku, zapravo sponzoriran.
Iako više od 30 posto Amerikanaca koristi Instagram, većina odraslih zapravo ne zna da mu je vlasnik Facebook. Ove godine nakon skandala Cambridge Analytica bilo je zanimljivo promatrati kako Instagram nije bio uvučen u taj skandal, ostali su i dalje jedna šarmantna aplikacija koja se uspjela distancirati od Facebooka.
No u stvarnosti svi problemi Facebooka zapravo su i njihovi problemi. Ovaj je kanal dio sustava oglašavanja na Facebooku već duže vrijeme, a podaci koji se koriste za oglašavanje, su isti, što znači da neki manipulativni trenuci na jednoj platformi utječu na obje. Ne možemo zaboraviti kako Instagram također zna sve o nama. Facebook se također igra sa idejom kako upotrijebiti povijest vaše Instagram lokacije u korist oglašavanja.
S druge strane, Facebook unatoč svojim manama, ima potpuno pravo učiniti što god hoće sa Instagramom. Nevjerojatno je koliko ih ljudi doživljava kao posebne entitete iako su zapravo jedno. Kara Swisher tvrdi kako Facebook treba nekoga poput Systroma koji bi mogao čuvati stranu Instagramu, no nemojmo zaboraviti kako im je on prodao svoju kompaniju. Nakon što je na to pristao zapravo su izgubili svu svoju moć.
Facebook je nedavno objavio kako će Adam Mosseri, koji je prije bio zadužen za news feed, voditi njihov Instagram tim. On je trenutačno kompetentni vođa sa bogatim iskustvom, no možda ga očekuje nepremostiva prepreka.
Tijekom protekle dvije godine Facebook je proživljavao noćnu moru koja je postajala sve gora. A nastavlja se i odlaskom suosnivača triju njihovih najvećih akvizicija WhatsAppa, Instagrama i Oculusa. Unatoč svom tom kaosu Facebook je uspješno pozicionirao Instagram kao nevinog promatrača. Umjesto krađe svega sa Snapchata i pokušaja da se ta aplikacija učini još ovisnijom, Facebookov glavni cilj je razviti Instagram kao simbol optimizma.
I dok je Facebook preuzeo ulogu zlikovca u tehnološkom svijetu, što ga je zapravo i umorilo, čini se besmislenim nazvati ga "generalno pozitivnim okruženjem". Aplikacija je tijekom vremena zaražena nizom toksičnih pitanja, uključujući i nenamjernom promocijom online maltretiranja, zlostavljanja djece, mentalnih problema, nedopuštene droge i sl.
Prihvaća li to publika ili ne, Instagram je uznemiren isto kao i njegova matična tvrtka, a ta pozitivna ikona na ekranu samo je zapravo dobro prerušena. Nekoć nevina aplikacija za fotografiranje sada je zatočena unutar velike, goleme, masivne plave aplikacije, bez ikakve šanse za bijegom.