Kineska društvena mreža: Prešišali Twitter, jurišaju na FB
Iako ga muči niz skandala, problema, kontroverzi pa čak i pokušaja da se osnivača Marka Zuckerberga makne iz ove velike kompanije, Facebook i dalje nosi titulu najveće društvene mreže na svijetu. S više od 2,2 milijarde korisnika na svijetu čini se kako im ništa ne može narušiti moć koju imaju.
No i na tom polju nešto želi i ima za reći Kina, barem ako je suditi po rapidnom uspjehu kojeg je pekinški startup ByteDance sa svojom društvenom mrežom TikTok postigao i izvan granica zemlje. Ova aplikacija za objavu videa korisnika koji se glupiraju, plešu, pjevaju, kuhaju ili se bave sličnim smiješnim stvarima, dosegla je broj od pola milijarde korisnika, od kojih je 40 posto izvan granica Kine.
Tako je i osigurala mjesto među prvih 10 najpopularnijih društvenih mreža, a na svjetskoj ljestvici se nalazi iza Facebookovih akvizicija, YouTuba i QZonea. Na domaćem terenu potukla je WeChat, Sina Weibo (WB) i Alibabinu Youku.
"Ovo je veliki uspjeh u kategoriji kojom dominira Facebook, Twitter i Snap, sve zapadnjačke kompanije", rekao je Randy Nelson iz analitičke tvrtke Sensor Tower.
Društvene mreže na kojima se dijele video uraci doživjele su novu vrstu popularnosti. Među deseta najskidanijih aplikacija na svijetu nalaze se upravo tri takve, a ByteDance je vlasnik dvije - TikTok i Vigo. Treća je Instagram u vlasništvu Facebooka. Uspjeh TikToka privukao je i niz investitora, a navodno i SoftBank (SFTBY) planira uložiti u ovaj startup čime bi se njihova vrijednost popela na 75 milijardi dolara, što je veliki rast od prošlogodišnje procjene od 20 milijardi, piše CNN.
Tako bi ByteDance stao uz bok Uberu i postao jedna od najvrjednijih startup tvrtki na svijetu.
Nazivaju se kompanijom umjetne inteligencije koja uz pomoć algoritama pokušava saznati što ljudi vole kako bi im mogli dati upravo to. Osnivač ByteDancea je 35-godišnji Zhang Yiming, bivši zaposlenik Microsofta koji je startup pokrenuo 2012. godine. Oni koji su radili s njim, opisat će ga kao osobu koja puno promišlja o tehnologiji a slobodno vrijeme provodi pišući kodove.
U Kini su postali poznati po popularnoj aplikaciji Today's Headlines, s kojom su se predstavili javnosti. Trenutačno ta aplikacija ima oko 240 milijuna korisnika mjesečno koji u prosjeku provedu 74 minuta dnevno na platformi.
Sličnu formulu upotrijebili su i za Douyin, video aplikaciju koju su pokrenuli 2016. godine. Ima funkcije poput Snapchata gdje korisnici mogu uređivati videe od 15 sekundi prije nego ih pošalju ili objave. Od svojih početaka imali su želju za probojem na svjetsko tržište, pa su tako svoju prvu aplikaciju za strano tržište Top Buzz pokrenuli 2015. godine.
No veliki napredak doživjeli su prošle godine, kupili video startup iz Los Angelesa Flipagram, pokrenuli TikTok, međunarodnu verziju Douyina i platili 800 milijuna dolara za musical.ly, aplikaciju za sinkronizaciju pomicanja usana i glazbe, popularnu u SAD-u i zapadnim zemljama.
Flipagram je sada poznat pod nazivom Vigo, a korisnici musical.ly su početkom ove godine prebačeni na TikTok.Tako su dobili veliku bazu korisnika u Aziji, Europi, Sjevernoj i Južnoj Americi. Potražnja za ovom aplikacijom porasla je pet puta ove godine u usporedbi sa prethodnom, a ByteDanceu omogućila peto mjesto u svijetu kreatora aplikacija.
TikTok i Douyin zajedno imaju više od 500 milijuna aktivnih korisnika mjesečno, što je više od Twittera (osnovanog 2006. godine), i za polovicu manje od Instagrama (pokrenutog 2010. godine), dvije društvene mreže koje su blokirane u Kini. Uspjeh ovog kineskog startupa privukao je i pažnju šefa Applea Tima Cooka, koji ih je posjetio tijekom svog prošlotjednog posjeta Pekingu.
Osim za Apple idealni su i za brojne oglašivače, zbog mogućnosti reklamiranja na video mreži. Iako nisu htjeli sami reći koliko su im prihodi, dobro upućeni izvor tvrdi kako je Toutiao, samo na području Kine, prošle godine ostvario 2,9 milijardi dolara prihoda.
Njihova aplikacija velika je prijetnja i već dokazanim kineskim društvenim medijima, upravo zbog toga što privlače mladu populaciju, tinejdžere i one u ranim 20-ima.
"Potrošači imaju manjak vremena i pažnje. Tko god uspije osvojiti potrošače, posebno mlade generacije, osvojit će i reklamne dolare", rekao je Xiaofeng Wang, analitičar iz tvrtke Forrester.
Novac zarađuju i prodajnom unutar aplikacija, a između ostalog, korisnici mogu kupiti digitalne novčiće i dati ih nekom drugom korisniku, i na takav način nagraditi ga za njegovu izvedbu poput uličnog svirača.
Osim korisnike, i druge tehnološke tvrtke, njihov veliki rast izazvao je i pažnju kineskih vlasti. Poput drugih društvenih mreža i ByteDance bori se sa nizom lažnih vijesti. Vlasti su prošle godine na 24 sati ugasile Toutiao zbog, kako su naglasili, neprimjerenih vijesti. U travnju su naredili da se njihova još jedna aplikacija trajno ugasi zbog objave vulgarnih postova i prikazivanja "nepristojnog javnog mišljenja".
Zbog tog propusta javno su se ispričali i obećali kako će zaposliti još 1000 ljudi koji će pregledavati sadržaj prije objave.
"Naš je proizvod otišao krivim putem, a objavljeni sadržaj nije bio usklađen sa vrijednostima socijalističke jezgre", napisao je Zhang objašnjavajući što je pošlo krivo.