Amerikanci: "Izrael zna uvjete za prodaju aviona Hrvatskoj"

HINA/Daniel KASAP
Sve je izglednije da američki industrijski gigant samo trenira strogoću nad Hrvatskoj
Vidi originalni članak

Trumpova administracija će blokirati 500 milijuna dolara težak ugovor Izraela i Hrvatske o prodaji 12 borbenih F-16 zrakoplova, piše izraelski kanal 10. Sjedinjene Američke Države također su pokušavale Hrvatima prodati borbene avione, a američki dužnosnici sada tvrde da Izrael nije bio iskren u pregovorima i da su pokušali profitirati na račun Sjedinjenih Država. Priča je osobito zanimljiva jer je spor o prodaji aviona Hrvatskoj jedna od rijetkih situacija u kojoj su Izrael i SAD na suprotstavljenim stranama, pogotovo u posljednje dvije godine tijekom kojih su Izrael i Trumpova administracija njegovali izrazito bliske odnose, pogotovo po pitanjima vojne i obrambene suradnje između dvije zemlje. 

Iako se neslužbeno govori da su Amerikanci odlučili blokirati prodaju zato što su Izraelci ekstenzivno modernizirali isporučene zrakoplove, takva teorija ne drži previše vodu zato što su već dogovorena jamstva isporuke. U jedan tako osjetljiv posao kao što je preprodaja vojne opreme, često s dijelovima zaštićeni statusom vojne tajne, ne ide se bez prethodnih odobrenja. Kao što Hrvatska nije bez dugih pregovora isporučila stare vojne zalihe zemljama Perzijskog zaljeva, tako ni Izraelci nisu preko noći odlučili prodati modernizirane F-16.

Američko veleposlanstvo u Zagrebu, u odgovoru na upit Expressa, kaže da SAD i dalje podržava Hrvatsku u modernizaciji i nadogradnji ratnog zrakoplovstva. "Više od godinu dana surađujemo s Izraelom na prijedlogu transfera F-16. Tijekom naše rasprave smo konzistentno i jasno navodili naše uvjete za odobrenje transfera opreme. Trenutačno aktivno radimo s Izraelom i Hrvatskom na dogovaranju rješenja koje će ispuniti hrvatske potrebe u željenom vremenskom roku", kazali su iz američkog veleposlanstva.

Problemi? Amerikanci blokiraju prodaju F-16 Hrvatskoj?

Večernji list pogađa u srž stvari, a to je da bi razlog blokade mogao ležati u novcu. Okvirnom računicom na temelju ugovora SAD-a i Slovačke gdje će Slovaci kupiti 16 novih F-16 po cijeni od stotinjak milijuna dolara, a Hrvatska kupuje izraelske Barake po cijeni od četrdesetak milijuna dolara, vidimo koliko je značajna razlika u cijeni. Okvirnom računicom dolazimo do četiri milijarde kuna samo u Hrvatskoj.

Izrael bi na taj način mogao lako plasirati i stotinjak rabljenih F-16, pa bi time Lockheed Martin izgubio stotine milijuna dolara, pogotovo kad uzmemo u obzir da su za hrvatski dogovor već sada zainteresirani Rumunji i Bugari.

Druga mogućnost je da SLEP, program modernizacija i produljenja životnog vijeka zrakoplova u tvornicama proizvođača Lockheed-Martin, stvara određene trzavice između Izraela i SAD-a.

Naravno, zamjetna je razlika u performansama dvaju zrakoplova, ne smijemo preskočiti niti činjenicu da Amerikanci prodaju nove zrakoplove, za razliku od tridesetak godina starih izraelskih koji idu Hrvatskoj, ali sve te razlike su manje bitne kad se sjetimo da za potrebe kontrole zračnog prostora nema neke velike razlike. Patroliranje vlastitim zračnim prostorom najčešće podrazumijeva kontrolu civilnog prometa i povremeno polijetanje u provjeru neidentificiranih letjelica. Spomenimo samo kako i ovi rashodovani MiG-ovi u ratnom zrakoplovstvu i dalje ispunjavaju sve hrvatske potrebe. Ne sjećamo se da je kad je zadnji put netko opisao situaciju gdje hrvatski MiG-ovi ne mogu kontrolirati domaći zračni prostor. Naravno, kad su u letnom stanju što je sve rjeđe.

Sad nek' ispune Ugovor o F 16: Izrael mora ispuniti do zadnjeg slova, inače...

U ratnoj situaciji tih 12 Baraka neće biti od prevelike važnosti, za obranu je već odavno poznato da trebamo raketne sustave, a za patrolu neba su dovoljni gotovo bilo kakvi naoružani mlažnjaci. Činjenica je da su Hrvatskoj potrebni novi zrakoplovi jednostavno zato što su dostupni MiG-ovi više na remontu nego u hangaru spremni za polijetanje.

A kako bi se sve više zemalja istočnog bloka moglo okretati Izraelcima i njihovim zrakoplovima koji, prema nekim procjenama, mogu letjeti još dvadesetak godina kad prođu modernizaciju pod nazivom SLEP, očito je da bi monetarni razlozi mogli presuditi hoće li Hrvatska smjeti nabaviti Barake.

Posjeti Express