Besramna Sedlarova krivotvorina o Jasenovcu
Novinari nezavisnog portala Lupiga.com raskrinkali su opasnu krivotvorinu koju je redatelj Jakov Sedlar ovog tjedna objavio u svom ionako kontroverznom dokumentarnom filmu "Jasenovac – istina". Lupiga je krenuo od navodne naslovnice Vjesnika iz nepoznatog dana u svibnju 1945. koju Sedlar koristi kao polazište za svoje teorije u filmu u kojem revizionira Holokaust i ustaški pokolj u NDH.
Naslov "Mnoge leševe iz Jasenovca Sava je donijela do Zagreba“, upozorava Lupiga, Sedlar je koristio već i u najavi premijere u Kinu Europa, tvrdeći da iz toga proizlazi da bi Sava u tom slučaju trebala teći uzvodno. A to bi onda moglo značiti samo da pokolj nepoćudnih nacionalnih, rasnih, vjerskih i političkih manjina u logoru smrti u Jasenovcu nikako nije mogao postojati.
Naslovnica koju je Sedlar prikazao u filmu Lupigi je bila izrazito sumnjiva zbog nekoliko stvari. Prvo, što su slova bila neprirodno postavljena u odnosu na ostatak novine, zatim zato što je oko naslova zjapio neprirodno prazan prostor, nadalje čudno je bilo i to što je baš dan u mjesecu navodno na oštećenom dijelu papira tako da se naslovnica vrlo teško može identificirati.
Lupiga je stoga temeljito pregledao isprint naslovnice u visokoj rezoluciji sa snimke iz filma i uočio tekst: "BEOGRAD, 14. svibnja – Potpredsjednik vlade i ministar za konstituantu Demokratske Federativne Jugoslavije Eduard Kardelj dao je suradniku TANJUGA odgovor na nekoliko pitanja o položaju Trsta, Istre i Slovenskog primorja."
O priči o Jasenovcu očito nije moglo biti govora, nego isključivo o bezočnoj podvali hrvatskoj javnosti, pa si je Lupiga dao truda i nastavio. Pregledali su sve brojeve Vjesnika iz svibnja 1945. iz arhive Nacionalne sveučilišne biblioteke i nigdje nisu pronašli naslovnicu koja bi odgovarala onome čime se razmahao Sedlar. Pronašli su zato naslovnicu od 15. svibnja 1945. koja po svemu ostalom odgovarao onoj iz dokumentarca, osim samo po naslovu.
"Originalni naslov te naslovnice je 'U Trstu, Istri i Slovenskom primorju uspostavljena naša vojno-pozadinska i građanska vlast' i vezan je, kako je to i bilo pravilo u Vjesniku, s tekstom ispod njega, a poklapa se i Kardeljev citat u zaglavlju koje je, kako rekosmo, za svaki broj Vjesnika drugačije. Na Sedlarovoj fotomontaži jasno se može pročitati tekst ispod naslova te je vidljivo da on s naslovom nema nikakve veze. Dakle, nema nikakve sumnje da je za falsifikat iskorištena baš ova naslovnica", navodi Lupiga.
I dodaje da je jako zanimljivo da je Sedlar za fotomontažu odabrao baš naslovnicu broja 21 od 15. svibnja 1945. s obzirom da se sva izdanja Vjesnika do tog datuma drže u zatvorenoj riznici, gdje NSB čuva rijetke primjerke publikacija. Vjesnik je od siječnja 1945. godine do tog datuma izlazio tjedno, u svibnju i češće. Zbog toga građani imaju slobodan pristup izdanjima u čitaonici periodike tek od broja 22. od 16. svibnja 1945. godine, kad Vjesnik postaje dnevni list.
"Srećom, napravljeni su i mikrofilmovi svih tih izdanja 1945. godine čije smo naslovnice pregledali u potrazi za 'Savom koja teče uzvodno'", nastavlja Lupiga u tekstu o razotkrivanju Sedlarovog skandala s pokušajem krivotvorenja povijesne građe.
-
BARBARA MARKOVIĆRaskol malih iznajmljivača: Infiltrirala im se HDZ-ovka i buši im prosvjed u subotu
-
PET KLJUČNIH DETALJAIma Berošev mobitel, ali ne i WhatsApp poruke: Turudić u nevolji s Malim i Zrikavcem
-
PRITVORENTko je Novica Petrač? On se predao dok je brat Nikola i dalje nedostupan pravosuđu
-
MOĆNO ORUŽJEStorm Shadow ima predigru, probija 5 metara armiranog betona, raketa košta milijun €
-
MONSTRUM IZ PROVANSEKuća horora Pelicot: Skrivena kamera snimala je golu kćer i snahe, je li zlostavljao unuke?